رکود عمیق ساخت و ساز که وارد چهارمین سال خود شده باعث شده تا عرضه مسکن در بازار از تقاضا عقب مانده و کمبود فایل اجاره در بنگاه‌های مسکن موجب رشد نرخ اجاره بها شود.   شرح آنلاین – خبرگزاری فارس: عمیق شدن رکود بخش مسکن این روزها خود را در قالب رشد نرخ اجاره بها […]

رکود عمیق ساخت و ساز که وارد چهارمین سال خود شده باعث شده تا عرضه مسکن در بازار از تقاضا عقب مانده و کمبود فایل اجاره در بنگاه‌های مسکن موجب رشد نرخ اجاره بها شود.

 

شرح آنلاین – خبرگزاری فارس: عمیق شدن رکود بخش مسکن این روزها خود را در قالب رشد نرخ اجاره بها نمایان می‌کند به طوریکه اکثر مشاوران املاک معتقدند این روزها کمبود عرضه مسکن باعث شده تا فایل اجاره کاهش چشمگیری پیدا کند.

بنابراین گزارش،اگر چه به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک بازار اجاره مسکن امسال یک ماه زودتر از موعد همیشگی که همانا خرداد ماه است آغاز به کار کرده اما به نظر می‌رسد که در تیر ماه امسال نرخ اجاره بها داغ تر از ماه خرداد باشد .

هر چند به گفته اکثر کارشناسان مسکن عدم نظارت بر بازار اجاره حلقه مفقود شده‌‌ای است که امسال نیز مثل هر سال خود را زودتر از موعد مقرر نشان داده است.

برخی مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که دلیل رشد نرخ اجاره بها چیست می گویند: درباره دلایل رشد نرخ اجاره بها در سال جاری علاوه بر رونق نسبی خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته باید عقب ماندن عرضه از تقاضا را نیز اضافه کرد.

این در حالی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران  رشد اجاره بها را رد می کند و می گوید امسال سالی آرام برای بازار اجاره مسکن خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خطاب به مستاجران، موجران و مشاوران املاک تاکید دارد: از آنجا که شاخص اصلی تعیین اجاره‌بها، قیمت مسکن است و قیمت مسکن طی سال گذشته و دو ماه سپری شده از سال جدید، در وضعیت ثبات به سر می‌برد، بدون تردید بازار اجاره مسکن نیز بازاری با ثبات و بدون افزایش خواهد داشت.

اگر چه افزایش اجاره‌بها صرفا در زمان رشد قیمت مسکن می‌تواند توجیه داشته باشد اما ظاهرا کاهش عرضه مسکن و نرخ سود بانکی باعث شده تا موجران به فکر افزایش اجاره‌بها باشند.

*رشد ۳۰ درصدی نرخ اجاره بها

جهانبخش مالکی یکی از مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که آیا اجاره بها در سال جاری رشد داشته است،گفت: عرضه مسکن این روزها از تقاضا عقب مانده است و فایل اجاره نیز بسیار کاهش یافته است و اکثر مستاجران در مراجعه به بنگاه های مسکن با پاسخ منفی مواجه می شوند.

وی افزود:رشد نرخ اجاره‌بها نسبت به پارسال طبیعی است که به اندازه نرخ تورم که حدود ۲۰ درصد است افزایش یابد اما به هر حال کمبود عرضه و کاهش نرخ سود بانکی باعث شده تا نرخ اجاره بها در حال حاضر نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

این مشاور تاکید کرد: بدون شک کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش قیمت اجاره مسکن خواهد شد زیرا وقتی نرخ سود بانکی بالا باشد افراد می‌توانند بخشی از مبلغ اجاره را به صورت رهن برای سپرده گذاری در بانک دریافت کنند و چنانچه سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا کند طبیعتا مالک به افزایش نرخ اجاره اقدام خواهد کرد، بنابراین کاهش نرخ سود بانکی برروی نرخ اجاره تاثیر منفی خواهد داشت.

*تمایل موجران به گرفتن اجاره بیشتر است

حمید مسعودنیا نیز معتقد است که قطعاً اجاره‌بها در فصل نقل و انتقالات که از خرداد ماه به اوج خود می‌رسد افزایش می‌یابد اما به نظر می‌رسد رشد اجاره‌بها نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری داشته باشد.

وی افزود:این روزها به دلیل کاهش نرخ سود بانکی تمایل موجران گرفتن اجاره است در حالیکه مستاجران رهن کامل را بیشتر ترجیح می دهند.

پورابراهیمی یکی دیگر از مشاوران املاک معتقد است که چهار سال است که تولید مسکن کاهش یافته است بنابراین وقتی عرضه کاهش می یابد تقاضا یا برای خرید و یا اجاره مسکن بالا می رود، بنابراین رشد اجاره‌بها امری طبیعی به نظر می رسد.

وی افزود: قطعا اگر قیمت مسکن که این روزها رشد چندانی نداشته است بالا می‌رفت نرخ اجاره‌بها بیشتر از ۳۰ درصد بود.

به گفته اکثر مشاوران املاک این روزها نقل و انتقال مسکن نسبت به پارسال بهتر شده است اما هنوز خرید و فروش مسکن رونق ندارد.    

به گزارش خبرنگار فارس ، بازار مسکن در سال ۹۴ یک بازار باثبات، آرام و به دور از هیجان بود و علی رغم اینکه دولت برای تغییر وضعیت بازار مسکن تمهیداتی اندیشیده بود اما به دلیل مشکلات عدیده‌ای از جمله نبود منابع مالی، نتوانست به طور تاثیرگذاری بازار را متحول کند.پس بازار در آرامش و رکود باقی ماند و تورم در بازار خرید و فروش تقریبا منفی یا ثابت بود.

حال با توجه به نزدیک شدن ورود وام های ۸۰ میلیونی به بازار به طورحتم بازار مسکن دستخوش تغییراتی خواهد شد و قطعا پیاده شدن کاهش نرخ سود بانکی که جزء شعارهای دولت یازدهم است می تواند بازار مسکن و ساخت و ساز را رونق دهد.