ورزقان- برداشت غیر صحیح طلا از معدن طلای اندریان شهرستان ورزقان باعث نشت سیانور به محیط زیست و مرگ و میر پرندگان منطقه شده است.

به گزارش شرح آنلاین، بر اساس گزارشات متعدد رسیده به این پایگاه خبری از منابع محلی اندریان شرکت بهره برداری کننده از این معدن بدون توجه به اثرات مخرب زیست محیطی روش برداشت سنگ طلا ، باعث نشت سیانور به محیط زیست منطقه و از بین رفتن گونه های حیوانی و پوشش گیاهی منطقه می شود.

هم اکنون به دلیل عدم توافق شرکت بهره بردار معدن و اهالی منطقه بر سر قیمت واگذاری زمین های روستایی واقع در محدوده معدن اندریان تعدادی از اهالی اقدام به برداشت غیر قانونی سنگ طلا و فروش هر کیلوی ان به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به افراد سودجو می کنند.

معدن طلای اندریان بین طول های جغرافیایی “۸/۲۴ ،´۱۷ ،°۴۶ تا “۶/۴۹ ،´۱۴ ،°۴۶ شرقی و عرضهای جغرافیایی “۲/۱۶،´۳۰ ،°۳۸ تا “۶/۴۰،´۳۵ ،°۳۸ شمالی قرار گرفته است. این محدوده در بخش خاروانا از شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی واقع است.

این معدن در دل کوه های سواسدان و نسوق که در دو طرف رودخانه سواسدان( مووری چایی ) قرار دارد و علاوه بر طلا در این معدن پیریت و گوگرد نیز یافت شده است.

معدن ۱۲۰ هکتار از محدوده روستاهای اندریان، باش علیا، میوه رود و استرگان را در بخش خاروانا در بر می گیرد، و در منطقه جنگلی و قلب جنگلهای ارسباران قرار گرفته است.

ذخیره معدن طلای اندرگان حدود ۳۰ میلیون تن طلا با عیار پنج درصد است.

معدن‌های عمده در ناحیه طلادار خاروانا عبارتند از: معدن اندرگان، معدن آسترگان ، معدن میوه رود و معدن باش ایری.