آستارا- سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان رتبه نخست در صادرات محصولات ایرانی به کشورهای cis را دارد و این برای ایران بسیار مهم و امیدوارکننده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از مهر، جواد جهانگیرزاده بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در محل هتل بین المللی اسپیناس شهرستان مرزی آستارا با بیان اینکه همکاری‌های سیاسی ایران و آذربایجان از زمان دولت تدبیر و امید و با اعتماد دو جانبه افزایش یافته و تاکنون ۱۲ دیدار در سطح روسای جمهور انجام گرفته است، اظهارکرد: تفاهم نامه‌های موجود دو جانبه با تلاش سفارتخانه‌های دو کشور اجرایی شده اند.

وی اشتراکات فرهنگی، معنوی و شباهت‌های اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را یادآورشد و افزود: مناسبات دو کشور همسایه ایران و آذربایجان در منطقه بی نظیر است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به ظرفیت‌های بازار جمهوری آذربایجان برای انتقال میوه و سبزیجات ایرانی، گفت: با برپایی نمایشگاهی از محصولات تولیدی استان‌های کشاورزی ایران در تلاشیم تا فضا را برای تجارت در این زمینه آماده کنیم.

جهانگیرزاده با بیان اینکه در مرزهای دو کشور شاهد ۲۴ ساعته شدن گمرکات آستارا، بیله سوار و جلفا هستیم، بیان‌کرد: تنها مرزی که به صورت ۱۶ ساعته در بین مرزهای دو کشور ایران و آذربایجان کار می کند، مرز پلدشت-شاه تختی است.

وی از همکاری ایران، آذربایجان و سوئد در تولید اتوبوس درکشور آذربایجان خبر داد و افزود: بنا است بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته کارخانه اتوبوس سازی در آذربایجان و با همکاری کشورهای یاد شده افتتاح شود.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اظهارکرد: کارخانه مشترک خودروسازی ایران و آذربایجان در این کشور فعالیت خوبی دارد و تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه نیز تولید کرده که ۹۰ درصد آن به فروش رفته است.

جهانگیرزاده تصریح‌کرد: دو کشور در زمینه دارویی فعالیت خوبی دارند و کارخانه مشترک داروسازی نیز در حال فعالیت است.

وی نشست مشترک وزرای راه و شهرسازی ایران و اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان را در آستارا بسیار خوب عنوان کرد و افزود: در این نشست تصمیم‌های بسیار خوبی در زمینه‌های ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای گرفته شد.

وی ادامه داد: اجلاس آتی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در باکو برگزار خواهد شد.