تفلیس - کمیسیون حقوق بشر پارلمان گرجستان، طرح ممنوعیت پوشیدن چادر، نقاب و برقع در اماکن عمومی این کشور را در شکل کنونی تایید نکرد و بررسی دوباره آن را به 21 ژانویه موکول کرد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک گرجستان، «صوفیه کیلادزه » رئیس این کمیسیون گفت : کمیسیون حقوق بشر، این طرح را به شکل کنونی نپذیرفت .

وی با اشاره به اینکه طرح های زیادی در مورد مسائل دینی در پارلمان مطرح می شود، افزود:برای بررسی این طرح ها، گروه کاری ویژه ای تاسیس می شود .

جمعی از نمایندگان پارلمان گرجستان، شهریور ماه امسال با تهیه طرحی خواستار منع استفاده از چادری، نقاب و برقع در اماکن عمومی این کشور شدند .

در پیش نویس این طرح پوشیدن چادری ، نقاب و برقع در اماکن عمومی برای اولین بار مشمول ۵۰۰ لاری ( بیش از ۱۹۰ دلار ) و برای بار دوم مشمول یک هزار و ۵۰۰ لاری ( بیش از ۵۷۰ دلار ) جریمه می شود.

یاسین علی اف، مفتی اداره مسلمانان گرجستان، در جریان بررسی طرح ممنوعیت پوشیدن چادر و نقاب در کمیسیون حقوق بشر پارلمان، گفت که این طرح باید به شکل دیگری ارایه شود .

وی افزود: به نظر ما قانون نباید پوشیدن چادر و نقاب را ممنوع کند بلکه باید پوشاندن و بستن صورت را منع کند .

بنا به این گزارش ، در سال های اخیر مسافرت بانوان محجبه از کشورهای اسلامی به گرجستان افزایش یافته است و برخی از شهروندان گرجستانی پوشاندن صورت از سوی این بانوان را تهدیدی پنهان برای خود می دانند .

«امزار کویسیانی» نماینده پارلمان و از تدوین کنندگان این طرح طی سخنانی در کمیته حقوق بشر، گفت: واژه چادر در پیش نویس قانون ارایه شده حذف شده است .

وی افزود: پیشنهاد ما درباره منع چادر به عنوان پوشش دینی اشتباه بوده است .

«آنری اوخاناشویلی» نماینده دیگر پارلمان گرجستان نیز گفت : جامعه گرجستان یک جامعه چند قومی است و باید به حقوق یکدیگر احترام قایل شویم.

وی تاکید کرد :در بررسی این مسائل باید سنجیده اقدام کنیم .

«سرگو راتیانی» نماینده پارلمان از حزب گرجستان اروپایی نیز در این جلسه گفت: پیشنویس طرح ممنوعیت چادر و نقاب، حقوق بشر ، آزادی بیان و اعتقاد دینی را محدود می کند .

«رامین ایگیداف» رئیس اداره مسلمانان گرجستان، حذف ماده مربوط به منع پوشش چادر در اماکن عمومی را مثبت ارزیابی کرد وگفت : اسلام داشتن نقاب و برقع برای بانوان را حتمی نمی داند و برای یک زن مسلمان پوشش در حد شرعی واجب است .

وی افزود: در تصویب طرح منع نقاب و برقع مسائل حقوق بشر ، آزادی دین و اعتقاد باید در کانون توجه قرار گیرد .