تبریز- می‌توان از دست دلتنگی جمعه‌ها خلاص شد؟ تبریزی‌ها برای پاسخ به این سوال هرهفته از کوه عینالی بالا می‌روند و دلتنگی جمعه‌هایشان را از فراز آن به پایین می‌اندازند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار نیوز، عینالی حالا چندسال است که بخشی از زندگی تبریزی‌ها و مهمانان تبریز شده است. چشمانی که عادت کرده‌اند هر صبح کوهی استوار را مقابل خود ببینند، پاهایی که عادت کرده‌اند دست کم هرهفته یک‌بار از سراشیبی این کوه بالا بروند و ریه‌هایی که عادت کرده‌اند نفس تازه و عمیق را در بلندی‌های عینالی جست و جو کنند.

عینالی یا همان کوه عون‌ابن‌علی تا چندسال پیش در نقشه کلانشهر تبریز، فقط یک ناهمواری بود، مثل ناهمواری‌های دیگر این سرزمین. اما حالا این کوه پس از پشت سر گذاشتن یک دوره مدیریت جهادی و بسیار فعال، به یک قطب گردشگری در سطح کشور تبدیل شده است؛ این را همه می‌گویند.

حجت‌الاسلام محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز که از زمان انتصابش نشان داده آسایش، نشاط، سلامتی، رفاه و برطرف شدن مشکلات مردم از اصلی ترین دغدغه هایش محسوب می شود، ضمن تقدیر از تلاش های سازمان عون‌ابن‌علی، اقدامات صورت گرفته در این مجموعه را ارزشمند خوانده است.

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی هم با آبرومندانه و بی‌نظیر خواندن طرح تفرجگاهی عینالی اعتقاد دارد: اجرای موفقیت آمیز طرح تفرجگاهی عینالی و توسعه رو به رشد این تفرجگاه بخصوص در سال های اخیر حاکی از نگاه ویژه مدیران ارشد استان و تلاش صادقانه پرسنل خدوم شهرداری تبریز در سازمان عون ابن علی است.

وی اظهار امیدواری می کند که با استمرار حمایت ها و همکاری مضاعف مسئولین استانی و شهری در آینده نزدیک شاهد توسعه هرچه بیشتر این تفرجگاه باشیم.

خدابخش طرح جنگلکاری ۲۰۰ هکتاری عینالی را طرحی موفق خوانده و می افزاید: با اضافه‌شدن ۲۰۰ هکتار درختکاری به محدوده ۴۰۰ هکتاری شاهد تحولی چشمگیر در توسعه فضای سبز تفرجگاه عینالی هستیم منطقه دارای چشم انداز و طبیعت بکر زیبا و دیدنی می باشد، علاوه بر تأثیر این طرح در تلطیف هوای تبریز و افزایش سرانه فضای سبز، موجب توسعه گردشگری در این منطقه خواهد شد.

ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز نیز با اشاره به اینکه مجموعه عینالی، به یکی از قطب های مهم ردشگری و تفریحی تبریز تبدیل شده است می گوید: تحولات عینالی در سال‌های اخیر، با اجرای برنامه‌های تملک و جنگل‌کاری گسترده، توسعه کمی و کیفی قابل‌توجهی داشته و یکی از مزیت‌های مهم گردشگری تبریز ۲۰۱۸ خواهد بود.

وی می افزاید: توسعه ۲۰۰ هکتار جنگل‌کاری، طراحی و احداث دریاچه، احداث پارک طبیعت و حیات وحش، سنگفرش مسیر اصلی تفرجگاه، گازرسانی به ارتفاعات و ایجاد پارکهای متعدد مثل پارک پیوند همچنین اجرای برنامه های فرهنگی ورزشی نشان از اقدامات مهمی است که با همکاری سازمان توسعه و عمران عون ابن علی و سایر مناطق معین و حوزه‌ عمرانی شهرداری به ثمر رسیده و قابل‌تقدیر است.

هرکس که بعد از یک مدت وقفه دوباره هوس رفتن به عینالی می‌کند، به سختی باور می‌کند این مجموعه، همانی است که سال‌ها پیش دیده بود.

توسعه ۲۰۰هکتار فضای سبز، احداث دریاچه ۵۴هزار مترمکعبی، ایجاد زیستگاه حیات وحش و پارک طبیعت عینالی و اجرای پروژه‌های دیگر، این تفرجگاه را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرده است.

شاید مهم‌ترین نکته تمایزعون‌ابن‌علی با دیگر کوه‌های کشور این باشد که عون‌ابن‌علی یک مجموعه است. مجموعه‌ای که برای هر وجب از هزار و ۸۰۰متر ارتفاعش برای کوهنوردان و مراجعه‌کنندگان برنامه دارد.

افرادی که دوست‌دارند، می‌توانند از مسیر کوهستانی و خاکی به قله صعود کنند، افرادی که دوست دارند، می‌توانند از مسیری که به تازگی سنگ‌فرش شده به بالا صعود کنند. برای افراد مسن و کم‌توان، خودروهای ون در نظر گرفته شده است که مدام در رفت و آمدند. برای آن‌هایی که دوست دارند در عین حال که شهر را از زیر چشم‌شان می‌گذارانند صعود کنند، تله‌کابینی بی‌نظیر در دسترس است.

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید از مجموعه عینالی گفته بود: «مدیریت عینالی در اجرای چندین پروژه مهم در سال‌های اخیر و آمادگی تفرجگاه برای رویداد مهم «تبریز۲۰۱۸»، مصداق بارز مدیریت جهادی است و شهروندان تبریز آن را در عملکرد سازمان توسعه و عمران عون‌ابن‌علی شهرداری تبریز مشاهده می‌کنند».

سعیدی گفته بود: «این پروژه نسبت به پروژه‌های مشابه‏ از شرایط خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است، احداث دریاچه ای به این وسعت در ارتفاعات کوهستانی، ضمن تامین آب موردنیاز فضای سبز عینالی در شرایط کم آبی، با ایجاد امکانات رفاهی تفریحی در نظرگرفته شده پیرامون آن بخصوص احداث نگارخانه عینالی و گشایش نمایشگاه عکس‌های عینالی و نمایشگاه صنایع دستی و هنری به زیبایی های این تفرجگاه افزوده است‎ و مدیریت زمان، هزینه و انجام کار با کیفیت عالی در این پروژه عینیت دارد».

اگر روزهای تعطیل به صفحات مجازی فعال در حوزه گردشگری در تبریز یا صفحه شهروندان عادی و حتی مسئولان و هنرمندان تبریزی توجه کنید، عکس‌های متعددی از دریاچه مصنوعی زیبا بر فراز عینالی مشاهده می‌کنید و همین دریاچه این‌روزها به رقیب اصلی و سرسخت ائل‌گلی تبدیل شده است.

مجموعه عون‌ابن‌علی این‌روزها نه‌تنها به عنوان یک الگوی موفق در توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سطح استان آذربایجان شرقی، بلکه در سطح ایران مطرح است.

هوشنگ خندان‌دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور هم از مجموعه عون‌ابن علی بازدید کرده بود و گفته بود: «شهرداری تبریز در اجرای پروژه های عمرانی و فضای سبز در تفرجگاه عینالی خدمات ارزنده‌ای برای شهروندان ارائه نموده است که نشان از تحرک مثبت مدیریت شهری دارد».

اما ارزش و اهمیت مجموعه عون‌ابن‌علی تنها بخاطر جنبه تفریحی و سیاحتی آن نیست. براساس منابع و کتب تاریخی از جمله توسط ملا محمد امین حشری تبریزی، در کتاب روضه اطهارو بحرالانساب، دو تن از فرزندان علی بن ابی‌طالب به نام‌های «عون بن علی» و «زید بن علی» که از فرزندان اسما بنت عمیس می‌باشند، در این مکان آرمیده‌اند.

همین باعث شده است که امامزاده‌ای در بالاترین نقطه عینالی قرار بگیرد و عده کثیری از گردشگران زیارتی را به خود جلب کند. علاوه بر این، وجود مزار شهدای گمنام در فراز عون‌ابن‌علی بر اهمیت معنوی این مجموعه افزوده است.

اما این‌روزها نه‌تنها روند توسعه و پیشرفت مجموعه عون‌ابن‌علی متوقف نشده است، بلکه با شتاب و قدرت بیش‌تری تداوم دارد.

شمس‌الله فیروزیان، مدیرعامل جدید سازمان عون‌ابن‌علی شهرداری تبریز در گفتگو با شهریار می‌گوید: «از نوروز امسال برای اینکه جاذبه‌های جدید برای گردشگران و شهروندان در این مجموعه فراهم کنیم، در چند فاز اقدامات‌مان را آغاز کرده‌ایم».

او توضیح می‌دهد: «در حوزه ورزش، میدان فوتبال و مدرسه فوتبال را در پارک ربع‌رشیدی که جزو زیرمجموعه‌های این سازمان است احداث می‌کنیم که در نوع خود می‌تواند جوان‌پسند باشد و مورداستفاده بسیاری از جوانان قرار بگیرد».

مدیرعامل سازمان عون‌ابن‌علی شهرداری تبریز همچنین از احداث باشگاه اسب‌سواری در این مجموعه خبر می‌دهد و می‌گوید: «سومین اقدام ما احداث زیپ‌لاین بود که یک ابزار مهیج، جوان‌پسند و استاندارد است که مورد استقبال بسیار زیاد گردشگران و شهروندان قرار می‌گیرد».

فیروزیان اعلام می‌کند: « همچنین در پارک پیوند در مجموعه عون‌ابن‌علی، پیست موتورسواری ۴چرخه راه‌انداری می‌کنیم».

او همچنین از برپایی نمایشگاه توانمندی‌های زنان سرپرست خانوار در مجموعه گالری عینالی خبر می‌دهد و همه این‌ها را عاملی برای افزایش بازدیدکنندگان می‌داند.

طبق گفته مدیرعامل سازمان عون‌ابن‌علی، در ۳ماهه اول امسال آمار استفاده‌کنندگان از تله‌کابین نسبت به ۳ماهه اول سال گذشته ۱۱۰درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، استفاده از ون‌های سواری که برای رفاه حال بازدیدکنندگان در مجموعه فعالیت می‌کنند، در ۳ماهه اول امسال نسبت به ۳ماهه اول سال گذشته ۳۰۰درصد افزایش یافته است.

اما آماری که مدیرعامل سازمان عون‌ابن‌علی از میانگین بازدیدکنندگان مجموعه اعلام می‌کند، یک رقم جالب توجه است: «به‌طور میانگین در روزهای تعطیل ۵۰هزار نفر از گردشگران و شهروندان در مجموعه عون‌ابن‌علی حضور یافته و از امکانات ‌آن بهره‌مند می‌شوند و همین باعث می‌شود مسئولیت ما در قبال این مجموعه روز به روز افزایش پیدا کند و به دنبال ایجاد امکانات و زیرساخت‌های جدید باشیم.»

هرچند بسیاری بر این باورند که شهرمان آنچنان که می‌بایست برای رویداد «تبریز۲۰۱۸» آماده نبود، اما این مطالبه‌گری، نباید دلیلی برای نادیده‌گرفتن داشته‌های ارزشمندمان باشد.

کارشنان حوزه گردشگری همواره از مجموعه عون‌ابن‌علی با تمام اقدامات صورت‌گرفته در حوزه فضای سبز و عمرانی و فرهنگی‌اش، به عنوان الگوی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری یاد می‌کنند و گواه ادعای کارشناسان همین است که در روزهای تعطیل در مجموعه عون‌ابن‌علی «جای سوزن انداختن نیست».