شرح آنلاین: این روزها که بساط تبلیغات کاندیداهای رئاست جمهوری در رسانه ملی و فضای مجازی بسیار گرم است، نیاز کاندیداها در نخستین روزهای آغاز تبلیغات به چاپ بنر و پوسترهای تبلغاتی به دلیل وجود فضای مجازی بسیار کم رنگ تر شده و این کاندیداها تاکنون هزینه های کلانی را برای نصب پوستر و بنر […]

شرح آنلاین: این روزها که بساط تبلیغات کاندیداهای رئاست جمهوری در رسانه ملی و فضای مجازی بسیار گرم است، نیاز کاندیداها در نخستین روزهای آغاز تبلیغات به چاپ بنر و پوسترهای تبلغاتی به دلیل وجود فضای مجازی بسیار کم رنگ تر شده و این کاندیداها تاکنون هزینه های کلانی را برای نصب پوستر و بنر در سطح استان ها صرف نکرده اند.

با این حال، به دور از انتظار نیست که در روزهای آتی، کاندیداهای رئاست جمهوری دیر یا زود با بنر و پوسترهای تبلیغاتی، شهر را در محاصره خود قرار دهند. این در حالی است، که طبق نظرسنجی ها اکثر مردم با چهره های انتخاباتی آشنا هستند و شاید نیازی نیست تا کاندیداها، چنین هزینه های هنگفتی را صرف تبلیغات خود کنند.

جالب اینجاست که این روزها مردم با گشت و گذار در جای جای کلانشهر تبریز، تنها با پلاکارد، بنر و پوسترهای حجت الاسلام حسن روحانی روبرو می شوند و کمتر پوستر و بنری را از سایر کاندیداها در سطح شهر می توان مشاهده کرد؛ که این مسئله نیز سئوالات فراوانی را در اذهان مردم آفریده است.

شاید به نظر می رسد، در این وضع و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و نامناسب بودن وضع معیشتی مردم و آن گونه که در طی چهار سال گذشته دولت یازدهم مدام بر عدم بودجه کافی برای پروژه های مختلف تأکید می کرد، به صلاح کشور نباشد که چنین مبالغی برای یک فرد نام آشنا خرج شود.

البته هزینه‌های تبلیغاتی، همواره یکی از موضوعات مورد پر بحث بوده و نامزدها و هواداران آنها در موسم انتخابات با راه‌اندازی ستادها، برگزاری مجالس سخنرانی، انتشار پوستر، پلاکارد، بنر و چاپ عکس‌های متنوع هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

تاکنون و با وجود تلاش‌های زیادی که برای ارائه شفافیت در این زمینه صورت گرفته، همچنان مسئله منابع مالی ستادهای انتخاباتی و نحوه هزینه‌ها مبهم است که این هزینه ها باید به صورت شفاف به مردم ارائه شود. لازم به ذکر است، ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری که سال گذشته صورت گرفت و یکی از بندهای آن هم شفافیت هزینه‌های انتخاباتی بود، با استقبال عمومی مواجه شد.

گرچه هنوز در این زمینه نهادهای ذی‌ربط و ارکان اجرایی و تقنینی کشور برای ارائه لوایح و طرح‌هایی در این زمینه اقدام مشخصی انجام ندادند، اما با این وصف همچنان خواست عمومی، ارائه کارنامه مالی احزاب، جریان‌ها و تشکیلات سیاسی و اقتصادی در ایام انتخابات است.

با این حال، حسام‌الدین آشنا، نماینده حسن روحانی در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی از سوی کاندیداها گفت: امیدواریم با همکاری دولت، مجلس محترم و داوطلبان این اتفاق بیفتد. در دوره قبل، پس از انتخابات، مسئول ستاد دکتر روحانی، هزینه‌های انجام شده را رسما اعلام کرده بود.

حال، امیدواریم کاندیداهای رئاست جمهوری ضمن شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی خود، هزینه های انتخاباتی خود را کاهش دهند و بیشتر به فکر وضع اقتصادی و بیکاری جوانان باشند.

یادداشت از شاهین بدرحیدری