رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به تلاش های کشورش برای تقویت همبستگی اسلامی در سال 2018 گفت: جمهوری آذربایجان نقش خود را در جهان اسلام افزایش داده است .

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، الهام علی اف گفت: در سال گذشته روابط ما با همسایگان در سطح بالا قرار داشت ، در سال ۲۰۱۹ نیز این موضوع برای جمهوری آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار است .

وی افزود:فعالیت مشترک جمهوری آذربایجان با همسایگان در حوزه های سیاسی، اقتصادی و دیگر عرصه ها، موجب تقویت ثبات در منطقه شده است. رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به افزایش تهدیدات و چالشهای مختلف در جهان ، برقراری ثبات در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت : مردم جمهوری آذربایجان ،سال ۲۰۱۸ را در ثبات پایدار بسر بردند .

علی اف، سال گذشته میلادی را برای کشورش سالی موفقیت آمیز خواند و اظهار داشت: جمهوری آذربایجان توانست در سال ۲۰۱۸ میلادی جایگاه خود را در سطح بین المللی تقویت کند .

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای تقویت روابط جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا یادآور شد: توافقنامه امضا شده با این اتحادیه در مورد اولویت های همکاری نشانه سطح بالای روابط است.

رییس جمهوری آذربایجان سال ۲۰۱۸ میلادی را از نظر حل مساله تعیین رژیم حقوقی دریای خزر سالی مهم خواند و آن را دستاورد تاریخی عنوان کرد و گفت: جمهوری آذرایجان نیز در حل این مساله سهم ارزشمند خود را ادا کرده است .

علی اف با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان، علاقمند به حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ است ،گفت: ولی هر کس باید بداند که عامل نظامی برای حل مناقشه نقش مهمی دارد و ما از این پس هم قدرت نظامی خود را افزایش خواهیم داد .

رئیس جمهوری آذربایجان اظهار داشت: در نتیجه اقدامات انجام گرفته حوزه های غیر نفتی اقتصاد جمهوری آذربایجان ۹ درصد رشد داشته است .

علی اف با اشاره به این که در سال گذشته میلادی ۱۰ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده است ، گفت : حجم صادردات کشورمان ۴۰ درصد افزایش یافته است .

وی راه اندازی دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا ، فعالیت های در زمینه تکمیل دالان های حملی و نقل شمال – جنوب و شرق – غرب را از دستاوردهای کشورش در سال گذشته میلادی عنوان کرد .