کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان به تازگی افزایش قابل توجه عوارض گمرکی بابت واردات میلگرد از ایران را تائید کرد .

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، این کمیته با اشاره به سخنان اخیر ‘صفر مهدی اف’ رییس کمیته دولتی گمرک در دیدار با مسئولان برخی رسانه ها درباره افزایش عوارض گمرکی میلگرد ، آمده است : هدف از این اقدامات حمایت از تولید داخلی است .

به گفته ی مهدی اف ، افزایش نرخ ارز و کاهش قیمت محصولات در کشور همسایه، تاثیر منفی بر بازار داخلی جمهوری آذربایجان داشت ، بر این اساس، مرکز مدیریت ریسک کمیته دولتی گمرک این فرایند را پیگیری و تصمیمات لازم را اتخاذ کرد .

مهدی اف افزود :در حال حاضر قیمت میلگرد در ایران ۲۰۰ دلار است و ما ارزش این محموله را تا ۵۰۰ دلار رساندیم یعنی ۳۰۰ دلار افزایش دادیم .

وی تصریح کرد : در بازار داخلی بزرگترین تولید کننده در این حوزه شرکت ‘Baku Steel Company’ است و پس از مذاکرات با این شرکت تصمیم گرفتیم تا سطح عوارض گمرکی را افزایش دهیم تا بتوانیم از تولید کننده داخلی حمایت کنیم .

کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان با تکذیب گزارش برخی رسانه ها که این نهاد دولتی را به حمایت از منافع شرکت فولاد سازی باکو ‘Baku Steel Company’ و ایجاد شرایط برتر برای این شرکت در مقایسه با شرکت های دیگر متهم کردند ، افزود: هدف از اقدامات انجام گرفته ، تقویت بازار داخلی بوده است .

این در حالی است که روزنامه ‘ ینی مساوات ‘ چاپ باکو در گزارش اخیر با اشاره به ارزانتر بودن قیمت میلگرد های تولید ایران در مقایسه با تولیدات داخلی در بازار جمهوری آذربایجان به نقل از «نجات محمداف» یکی از فروشندگان عمده میلگرد نوشت: میلگردهای تولید ایران در مقایسه با میلگردهای شرکت “Bakı Steel Company ‘ ارزانتر و از نظر کیفیت هم بالاتر از محصولات این شرکت است .

وی افزود: سال ها است در بازار جمهوری آذربایجان میلگردهای وارداتی از ایران و روسیه فروخته می شود و تا به حال کسی از کیفیت محصولات این کشورها شاکی نشده است .

به گفته محمداف ، بابت واردات میلگردها از ایران و روسیه عوارض گمرکی و مالیات دریافت می شود، با این حال اگر این محصولات باز هم ارزانتر هستند مشکل را باید در تولید داخلی جویا شد.

ینی مساوات به نقل از ناطق جعفرلی کارشناس اقتصادی، برخی ادعای های مربوط به کیفیت پایین تر میلگردهای وارداتی نوشت: اگر کیفیت این محصول وارداتی پایین تر بود گمرک هرگز اجازه واردات این میلگردها به جمهوری آذربایجان را نمی داد .

جعفرلی همچنین تلاش های شرکت ”Baku Steel Company’ برای کنترل بازار داخلی در شرایط نبود رقابت جدی در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و گفت : بر اثر شرایط پیش آمده این شرکت همچنین سعی دارد قیمت های خود را به بازار تحمیل کند و به این ترتیب به برتری در بازار نایل شود .