نه فرزند مرد نامداری بود که از ژن خوبش استفاده کند نه وعده های آن چنان انتخاباتی داده بود که مجبور به ریاکاری باشد، هیچ یک نبود و تنها محمدتقی خان فراهانی ملقب به میرزا تقی خان امیر کبیر بود و بس.

شرح آنلاین – رامین فرهودی/تاریخ ایران مردان بزرگی را به خود دیده است که علی رغم اشتغال به شغل دیوانی در دربار حاکمان جبار برای ملت خود منشاء خیر و برکت بودند و ملت ایران در ایامی که قدار بود و بر ضعیفان تنگ می گرفت چند صباحی زیر سایه عزتمند خود به ساحل امن و آرامش رهنمون شدند و امیر کبیر یکی از این مردان مرد روزگاران تلخ ملت ایران بود.

مدت کار امیر کبیر در صدارت دربار صاحب قران ناصرالدین شاه قاجار چیزی در حدود سه سال و سه ماه بود یعنی ۹ ماه کمتر از زمان کار رووسای جمهوری ما. اما امیرکبیر در این مدت چه کرد و رووسای جمهور ما چه کردند.

امیر کبیر در این مدت کوتاه ارتش ایران نظم بخشید و قانون نظام وظیفه را ایجاد کرد. مایع کوبی را وارد کشور تا درد مردم آبله زده را التیام بخشد اما جهل مردم و علمای زمانه مانع از تحقق آرزوی او شد. دارالفنون را بنیان نهاد تا سطح کیفی آموزش بالا برود. اداره آگاهی یا به عبارتی وزارت اطلاعات امروزی را بنیان گذاشت تا اوضاع کشور را تحت کنترل داشته باشد. القاب مطول درباری را منسوخ کرد و با شاهزادگانی که مفت خوری کارشان شده بود در افتاد و حقوق و مواجبشان را قطع کرد.

امیر کبیر برای ساختن آینده ایران دانشجویانی را به خارج از کشور اعزام کرد و با درک ضرورت تقویت اقتصاد بومی و تامین کالای مورد نیاز ملت توسط تولید کننده ایرانی نقش ارزنده ای در رونق اقتصادی عهد ناصری ایفا کرد و هم اکنون بقایای آن اجناس با تصویر ناصرالدین شاه زینت بخش وسایل ارزشمند منازل است و به عبارتی تصویر ناصری برند کالای ایرانی شد.

امیرکبیردر مقابل دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران ایستادگی کرد و بسط نشینی را برچید. سنتی که قاتل و عالم آن زمان با توسل بدان خواسته های خلاف قانون خود را به کرسی می نشاندند. بسط نشینی در شاه عبدالعظیم و سفارت بیگانگان من جمله انگلیس و روس از جمله آنها بودند. وی برای تنویر افکار عمومی در خصوص وقایع اتفاقیه در ایران روزنامه ای به همین نام بنیان گذاشت و به سلامت فکری و فرهنگی و سیاسی جامعه حرکتی جان فزا داد.

اما میرزا تقی خان امیرکبیر کارستانی دیگر کرد و آن ایستادن در برابر فرقه های ضاله آن زمان به ویژه فرقه بهائیت بود که اساس باور مهدویت و منسوخ کردن اسلام را نشانه رفته بود. او با اعدام محمد باب و هواداران بی شماری از آنها حرکتی جهادی در دفاع از حقیقت اسلام ناب محمدی انجام داد.

اما چه کنیم که ایران همیشه داغدار فرزندان با غیرتش شده است. احساس خطر بیگانگان و نارضایتی شاهزادگان و مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه از امیر کبیر و پسر دایی های شاه وقت، تدارک عزل و سپس قتل وی را فراهم کرد. ناصرالدین شاه که قسم به عدم بیان حکم قتل میرزا خورده بود حکم معدوم کردن میرزا را نوشت و بعد هم با این تدلیس از آن تبری می جست.

سرانجام به امر شاهی میرزاتقی خان امیرکبیر در روز جمعه هفدهم ربیع الاول ۱۲۶۸ مصادف با دهم ژانویه ۱۸۵۲ در حمام فین کاشان به نشتر بدخواهان رگ زده شد و در حالی که تشنگی بر او چیره شده بود به یاد سالار شهیدان آب نخواست و رخ در نقاب خاک کشید. آرامگاه این صدراعظم ایرانی بنام در ضلع شرقی حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قرار دارد. روحش شاد.

امیرکبیر

امیرکبیر

امیرکبیر