استاندار آذربایجان شرقی بر تلاش مضاعف سازمان‌ها و مراکز علمی و آموزشی برای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی درخصوص پدافند غیرعامل تأکید کرد و گزارش اقدامات انجام یافته در این حوزه را نشان از همت بالا برای رسیدن به شرایط مطلوب دانست.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان، با تأکید بر ضرورت فعال‌سازی کمیته پدافند غیرعامل در همه ادارات استان، افزود: سطح‌بندی زیرساخت‌های مهم استان و رعایت الزامات پدافند غیرعامل در کلیه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان ضروری است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی و قوانین مرتبط با پدافند غیرعامل، بر لزوم توجه مسئولان به جابه‌جایی تدریجی و ایمن‌سازی مراکز پرخطر و انبارهای شیمیایی موجود در استان تاکید کرد و تسریع در اجرای طرح بازآفرینی شهری و ایمن‌سازی کانون‌های پرخطر و نقاط حاشیه‌ای شهر تبریز از جمله مناطق جمعیتی مجاور جایگاه‌های سوخت، دکل‌های برق و کریدورهای صوتی را خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت سامان‌دهی و توجه به ایمنی تابلوها و بیلبوردهای سطح شهرها تاکید کرد.

طرح جامع پدافند غیرعامل استان سندی  راهبردی است

معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این جلسه، با تبیین اهمیت ژئوپلتیک کشور با وجود سرمایه‌های عظیم طبیعی و انسانی، اظهار داشت: راهبرد پدافند غیرعامل در خصوص صیانت از سرمایه‌های انسانی، فیزیکی، سایبری و مقابله با جنگ‌های هیبریدی (ترکیبی) به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

غلامعلی حیدری با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تهدیدها بر آسیب‌ها سوار شده و مشکلات جدی ایجاد کنند، افزود: اگر پدافند غیرعامل رعایت نشود یک مسأله کوچک محلی تبدیل به مشکل حاد کشور می‌شود و حتی بعد بین‌المللی پیدا می‌کند.

وی به ضرورت کوچک‌سازی، پراکنده‌سازی، ارزان‌سازی، عدم موازی‌کاری و عدم وابستگی متقابل در زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های خدمات‌رسان اشاره کرد و احصای به موقع آسیب‌ها، پایدارسازی، افزایش تاب‌آوری و چندمنظوره کردن پروژه‌های زیرساختی، تامین برق اضطراری و در نهایت خوداتکایی استان‌ها را مورد تأکید قرار داد.

حیدری با اشاره به ضرورت و اهمیت طرح جامع پدافند غیرعامل استان‌ها، افزود: طرح جامع پدافند غیرعامل استان سندی است راهبردی با چشم‌انداز بلندمدت که پس از شناخت همه‌جانبه وضعیت موجود استان و همچنین سطوح تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های متصور بر آنها، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های کلان توسعه‌ای استان را منطبق با اصول پدافند غیرعامل ترسیم کرده و در حکم نقشه راه برای استان محسوب می‌شود.

وی گفت: راهبرد نهایی پدافند غیرعامل به معنای خود اتکایی استان‌هاست که این امر قطعا یکی از راهکارهای توسعه استان نیز محسوب می‌شود و در بحث ذخایر راهبردی، غذا و انرژی نیز صدق می‌کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی هم با اشاره به دگرگونی و گسترش مداوم عرصه‌های تهدید ناشی از پیشرفت علم و فناوری، بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی پدافند غیرعامل در متن جامعه تاکید کرد و نقش دانشگاه‌ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش را در این ارتباط، خطیر و تعیین‌کننده برشمرد.

علیرضا کریمی همچنین گزارشی از اقدامات اداره کل پدافند غیرعامل استان در طول سال ۹۷ و همچنین گزارش ارزیابی قرارگاه‌ها، کارگروه‌ها و شهرستان‌ها ارائه کرد.

در این جلسه حکم فرماندهی قرارگاه پدافند زیستی استان از سوی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح کشور توسط معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور به استاندار آذربایجان شرقی اعطا شد.