به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، هفته گذشته در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحولات بسیاری رخ داده است که مهم ترین آن شکنجه دختر نوجوان توسط پسر سیرجانی بود که بازتاب گسترده ای داشت و بوی نامطبوع در تهران که برخی رسانه ها به آن پرداختند.

**بازداشت پسر سیرجانی و شکنجه دختر تهرانی

ماجرای سیرجان که در فضای مجازی به سرعت بازتاب وسیعی پیدا کرد، مربوط به انتقام‌گیری پسری جوان از دختری نوجوان است. بنابر اخبار منتشر شده چندی پیش دختر نوجوان به پسر و دختر مورد علاقه‌اش فحش و ناسزا می‌دهد و پسر سیرجانی برای انتقام‌ با طرح دوستی دختر را به سیرجان کشانده و با کمک یکی از دوستانش به ضرب و شتم او می‌پردازد. ماجرا تا همین جا به حد کافی عجیب و حیرت آور است اما حیرت‌آورتر آنکه پسر جوان از ضرب و شتم دختر فیلم‌برداری می‌کند و به صورت زنده در اینستاگرام خود پخش می‌کند. اکنون کاربران اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و تلگرام فیلم را با زیر نویس «هشدار! جای صحنه‌های دلخراش» دست به دست می‌کنند و ذیل آن به اظهار نظر می‌پردازند. این پسر در نهایت توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شد اما خانواده دختر گذشت کردند و پسر به دلیل جنبه عمومی جرم در بازداشت به سر می برد.

**حذف چهار صفر از پول ملی و اصلاحات اقتصادی 

هفته گذشته مهم ترین موضوع اقتصادی که در رسانه ها بازتاب داشت حذف چهار صفر از پول ملی بود. رسانه ها، اعلام داشتند که این اقدام برای تصویب و اجرا به زمان نیاز دارد و تا آن زمان بانک مرکزی باید سیاست‌های خود را در جهت کنترل تورم نیز در پیش بگیرد و از سوی دیگر عنوان داشتند حذف ۴ صفر هیچ تأثیری بر نرخ تورم، ثروت و دارایی مردم نخواهد داشت.

حذف صفر از پول ملی به نوعی رفرم یا اصلاح پولی به شمار می رود که دولت ها برای رفع تاثیر منفی تورم بر ارزش پول ملی به این امر می پردازند زیرا با این راهکار قدرت خرید در جامعه افزایش می یابد و در این میان برای دستیابی به یک نرخ تک رقمی پایدار و برخورداری از ثبات اقتصادی لازم است این مهم با اتخاذ و نظرات کارشناسانه به سرانجام برسد.

** شکنجه اسماعیل بخشی

اسماعیل بخشی یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خوزستان، پس از جریان اعتراضات کارگران این شرکت، در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که در دوران بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته است، وزیر اطلاعات را به مناظره فراخوانده بود. از آن هنگام، مقام‌هایی چون رئیس قوه قضائیه و رییس جمهوری دستور رسیدگی به موضوع را داده اند. در همین راستا رسانه ها به نقل از سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس آورده اند که وزیر اطلاعات در جلسه این کمیسیون اعلام کرده است: «این فرد در دوران بازداشت وزارت اطلاعات شکنجه نشده است.»

**مطهری و همه پرسی درباره حجاب

علی مطهری در سخنانی با موضوع حجاب که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: «من بر اساس شناختی که از جامعه دارم می‌گویم همین امروز اگر برای حجاب رفراندوم برگزار کنیم جامعه به حجاب رای می‌دهد. البته در مسایل فکری و ایدئولوژیک کسی نظرسنجی برگزار نمی‌کند اما بخشی از همین خانم‌های بی‌حجاب و بدحجاب در رفراندوم به حجاب رای می‌دهند زیرا آثار بی‌حجابی و بدحجابی را می‌دانند. بنابراین فکر نکنید اگر نظرسنجی برگزار شود همه به بی‌حجابی رای خواهند داد».

**جنجال بودجه ۹۸ 

موضوع مهمی که در بیشتر رسانه ها بازتاب داشت مربوط به بودجه سال ۹۸ است که گمانه زنی ها و نقطه نظرات متفاوتی را از سوی کارشناسان به دنبال داشته و این امر در هفته گذشته مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است. پس از تقدیم بودجه در چهارم دی توسط رییس جمهوری به مجلس مسوولان و کارشناسان شروع به بررسی آن از زوایای مختلف کردند. در این بررسی ها؛ گمانه‌زنی‌ها، اظهار نگرانی‌ها و البته انتقادها نسبت به بودجه ۹۸ به همراه بود که از مهم ترین مسایل مطرح شده نسبت به تدوین بودجه، «احتمال کسری بودجه»، «در نظر گرفته نشدن شرایط تحریم» و «کاهش بودجه برخی دستگاه و ارگان های دولتی» عنوان شده است.

برخی لایحه بودجه ۹۸ را با توجه به شرایط تحریمی و مقتضیات زمانی قابل قبول دانستند و از اهتمام نمایندگان مجلس برای در پیش گرفتن مسیری ملی در تصمیم ‌گیری‌ها و پرهیز از مسائل و مجادلات منطقه‌ای در چارچوب بودجه خبر دادند.

** FATF و روند چگونگی تصویب آن

در هفته اخیر درباره FATF بحث های مختلفی در رسانه ها مطرح شد که بسیاری موافق پیوستن ایران به این سازمان بین دولتی هستند و گروهی مخالفند. هر چند با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح چهارگانه FATF از خان دوم تصویب هم عبور کرد، با این وجود از دید کارشناسان تا رسیدن به خان نهایی راهی طولانی در پیش است. البته باید یادآور شد، که زمان زیادی تا پایان مهلت گروه مالی اقدام مشترک باقی نمانده است.

بر اساس خبرهای منتشر شده در رسانه های مختلف، از مجموع چهار لایحه مرتبط با FATF، لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید نهایی رسید. همچنین از دو لایحه باقی مانده، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) به خاطر اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود درحال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. چهارمین لایحه یعنی پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) نیز هفته گذشته و برای بار دوم ازسوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شد.

**بحران آب و خشکسالی های گسترده

بحران آب و خشکسالی موضوع مهمی بود که در بیشتر رسانه ها، کارشناسان به آن هشدار دادند. خشکسالی‌های پی‌درپی و کمبود برخی سازه‌های مربوطه به آب، وضعیت را بحرانی کرده تا آنجایی که نزدیک به نیمی از کشور تحت تاثیر قرار گرفته اند. به نحوی که در آینده ممکن است باعث ایجاد مناقشه های اجتماعی شود. بی‌توجهی به اصلاح قواعد تولید، انتقال و مصرف آب، زنگ خطر گسترش تنش آبی را در چشم‌انداز ۱۴۰۰ نواخته است به‌گونه‌ای که مطالعات اخیر از گسترش چتر تنش آب بر سر مردم در سه سال آینده حکایت دارد.

از این رو توسعه فناوری‌های تولید زنجیره غشایی در داخل کشور، استفاده از مخازن ساحلی در ذخیره آب شیرین ورودی از خشکی، توسعه فناوری های طراحی و ساخت گلخانه دریایی به‌صورت پایلوت و حمایت از تکمیل زنجیره کامل بسته آب‌شیرین‌کن‌های غیرغشایی و راه‌اندازی صنعتی، ازجمله خورشیدی، هیبریدی و … می توانند به کشور برای عبور از بحران آب کمک کنند.

**کشمکش درباره فیلترینگ اینستاگرام

کشمکش ها بر سر موضوع فیلترینگ اینستاگرام بعد از سخنان جواد جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور همچنان در رسانه ها بازتاب داشت. جاوید نیا هفته گذشته اعلام کرد:ما منتظریم اتخاذ تصمیم جمعی صورت پذیرد و سریع‌تر اینستاگرام که متاسفانه بسیار محتوای خلاف قانون و خلاف اخلاق کشور دارد، تعیین تکلیف شود. همین موضوع واکنش زیادی را به همراه داشت که در رسانه داخلی همچنان شاهد بازتاب آن هستیم.

در همین ارتباط «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این موضوع گفت :تجربه نشان داده که مباحث مربوط به حوزه سالم‌سازی شبکه‌های اجتماعی با فیلترینگ حل نمی‌شود. وی همچنین در سخنانی اظهار کرد؛ فرض بر این که حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سؤال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند.

در همین ارتباط از رسانه ملی گفتگویی پخش شد مبنی بر اینکه خانواده‌ای سیم کارت بدون اینترنت برای دختر نوجوانش تهیه کرده و بعد اتفاقی دو گیگ اینترنت رایگان روی آن فعال شده است. این دو گیگ اینترنت باعث ورود دختر به فضای مجازی و سپس ارتباطی ناخواسته و بارداری ناخواسته‌تر وی شده و خانواده‌ای دچار بحران! اغلب این موضوع را یا به تمسخر گرفتند یا ریشخند کردند اما به نظر می‌رسد اتفاقا اگر از منظر همسویی با رسانه‌ی ملی و کارشناس برنامه وارد شویم و بر فرض و‌ حکم صحه بگذاریم، شاید بتوان مسوولین را بهتر مجاب کرد به نگاه سیستمی و تدبیر بیشتر.

اینکه وقتی چنین موضوع به ظاهر بی اهمیتی می‌تواند چنین پیامد مخربی داشته باشد، باز کردن دست و پای فیلترشکن‌ها چه تاثیری بر خانواده و بویژه جوانان، نوجوانان و کودکان می‌گذارد؟ آیا از رونق انداختن کسب و کارهای فناورانه محور و فضای مجازی پایه با فیلترینگ دفعه‌ای بر معاش بسیاری تاثیر نمی‌گذارد؟ آیا بهتر نیست به جای فیلتر سلیقه‌ای و گاه گاه یکبار دستورالعملی مشخص شود که شاخص تمام فضاهای آسیب‌زا را مشخص کند و همه تکلیف خود را بدانند؟

**فساد و محاکه مجرمان اقتصادی

دانه درشت های فساد اقتصادی چندان در کشور رشد و تکثر یافته اند که امروزه کمتر حوزه ای از نفوذ و رسوخ آنان در امان مانده و دچار تزلزل نشده است. مساله ای مهم که ضرورت رسیدگی به مشکلات عرصه اقتصادی را نشان می دهد .جامعه در چند وقت اخیر شاهد دستگیری و محکومیت افرادی تحت عنوان سلطان بوده است که از شرایط نابسامان ارزی و اقتصادی سوء استفاده کردند و مسیر فساد را در پیش گرفتند. این مهم نشان دهنده یک روند نادرست است زیرا سلاطینی چون سلطان جعل، سلطان کاغذ و … با توسل به ناکارآمدی اقتصاد توانسته اند از اعتماد عمومی بهره برداری کنند و اینگونه به فساد و قاچاق روی بیاورند و توازن و تعادل بازار را دچار اختلال کنند.

باید دانست شکل گیری چنین افرادی در نظام اقتصادی کشور نشات گرفته از یک عامل نیست و باید ابعاد مختلف این موضوع به درستی بررسی شود تا بتوان از ظهور سلاطین جدید جلوگیری کرد. افرادی که بر اثر وجود رانت‌ و دور زدن قانون توانسته اند بر دارایی های خود بیفزایند و جیب مردم را خالی کنند.

دادگاه قربانعلی فرخزاد متهم به اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت سازمان یافته و شبکه‌ای و به صورت کلان به مبلغ ۴۴۶ میلیون و ۵ هزار و ۳۳۲ دلار هفته گذشت برگزار شد.

** بانک مرکزی و بهای دلار 

چند ماهی‌است که بازار ارز تحت کنترل بیشتر بانک مرکزی قرار گرفته و دیگر خبری از قیمت‌های لحظه‌ای و همچنین دلالان ارز در بازار نیست. به باور بسیاری از کارشناسان بازار ارز، هدف بانک مرکزی آن است که با کم کردن دامنه نوسانات نرخ ارز، انگیزه نوسان‌گیران و سفته‌بازان برای حضور در بازار را تا حد امکان کاهش دهد. مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت دلار در حالی است که متهم ردیف اول گرانی ها رشد نرخ ارز در یک مدت کوتاه بوده و کارشناسان اقتصای معتقدند تخلیه التهاب از بازار زمان بر است و تا زمانی که اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد، کاهش قیمت ها کاملا صورت نمی گیرد.

** حذف نرده های حائل بین مسوولان و مردم در نماز جمعه تهران

هفته گذشته حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری با حکم مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. وی در اولین خطبه های خود ابراز داشت که عزیزان نمازگزار از وجود میله‌های نمازجمعه خشنود نیستند و بنده از ستاد نمازجمعه خواهش کردم و دوستان حفاظت هم محبت کردند و دو ردیف از موانع برداشته شد و بخش باقی مانده مورد نیاز است که نسبت به آن هم اصلاح دقیق‌تری خواهد داشت. حاج‌علی‌اکبری در ادامه افزود: نمازگزاران علاقه‌مند هستند محیط نمازجمعه دوستانه باشد و مسئولین عزیز هم چنین احساسی دارند و من می‌بینم که برخی از آن‌ها در بین جمعیت حضور دارند. ان‌شاءالله اگر فاصله‌ای بین مردم و مسئولین وجود دارد برداشته شود و راه نهضت را پرشورتر از همیشه و با قوت بیشتر ادامه دهیم.

بررسی رسانه ها در هفته گذشته حاکی از آن است که برخی این کار را اقدامی شایسته و کاهش فاصله مسئولان و مردم و لزوم عمل گرایی در بین مسئولان دانستند و برخی به و دیر هنگام بودن این اقدام را مورد بررسی قرار دادند.

** دومین سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

۱۹ دیماه، دومین سالگرد واصل شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مراد و معشوق خود امام خمینی است. در مدت دو سالی که از غروب خورشید وجود این عالم مجاهد می‌گذرد حداقل دو واقعیت بر همگان آشکار شد. اول اینکه هاشمی رفسنجانی بسیار بیش از آنکه تصور می‌شد، در اعماق قلب مردم جا داشته و دارد. این واقعیت علاوه بر اینکه در بدرقه تاریخی که مردم در روز وداع با او کردند متجلی شد، در مجالس اولین و دومین سالگرد رحلت او که در نقاط مختلف کشور برگزار شد نیز جلوه کرد. مجالس و همایش‌ها و هر اقدام دیگری که برای بزرگداشت یاد و خاطره هاشمی رفسنجانی در اولین و دومین سالگرد رحلت او برگزار و انجام شد، خودجوش و مردمی بود و مردم با عشق و علاقه در مجالس شرکت و حتی از اموال شخصی خود برای این استوانه انقلاب هزینه کردند. تعدد این مجالس و همایش‌ها بهترین نشانه عشق و علاقه توده مردم به هاشمی رفسنجانی است.

واقعیت دوم این است که شرایط بحرانی اقتصادی و تنگناهائی که در زمینه‌های مختلف برای کشور در دو سال اخیر پدید آمده، جای خالی آقای هاشمی رفسنجانی را کاملاً به رخ کشید. این، یک اعتقاد عمومی است که اگر هاشمی رفسنجانی در میان ما بود برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی می‌کرد و حتی مانع پدید آمدن آنها می‌شد.

** کی نژاد و انتشار عکس دختر و دامادش در شب کریسمس

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در واکنش به حواشی اخیر مربوط به شبکه‌های اجتماعی گفت: در مورد دختر اینجانب سلوی، باید اذعان کنم که با وجود شایعه‌پراکنی بدخواهان، به عنوان پدر به لحاظ کسب مدارج علمی و موفقیت‌های بسیار به فرزند حاذق خود افتخار می‌کنم و از ایشان به واسطه سختی‌هایی که از قِبَل اسم و رسم بنده متحمل شده‌اند قدردانی می‌کنم.

محمدعلی کی‌نژاد عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز در واکنش به حواشی اخیر در شبکه‌های اجتماعی در خصوص دختر و دامادش جوابیه‌ منتشر کرد. در بخشی از این جوابیه آمده است: سیار مایه تاسف است که شایعه پراکنان با تقطیع صدر، ذیل و کتمان پاسخ یک نامه، در پی ریختن آبروی یک فرد و خانواده‌اش و به خطر انداختن امنیت روانی آنها باشند. در ضمن لازم به توضیح است که ایشان با توجه به شرایط خاص خود و خانواده‌اش امکان ادامه و استفاده کامل از بورس مزبور را نداشته است و شایسته است وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به ارائه مستندات لازم اقدام کند.

موارد منتشر شده در خصوص بورس و دریافتی‌های همسر ایشان در خارج از ایران نیز کذب محض و عاری از حقیقت است. ایشان برای همراهی همسرشان از امکان مرخصی بدون حقوق استفاده کرده‌اند و بعد از خروج از دانشگاه هیچ مبلغی از سوی دانشگاه به ایشان پرداخت نگردیده و بلافاصله حقوقشان قطع شده است.

**انتشار بوی نامطبوع در تهران 

بیشتر رسانه ها در هفته اخیر از انتشار بوی نامطبوعی در شهر که شبیه بوی گوگرد است خبر داده‌اند. با گذشت ساعت‌ها از به مشام رسیدن این «بوی مرموز» در سطح شهر هنوز هیچ نهاد و دستگاهی به طور مشخص منبع آن را اعلام نکرده است. تا به اینجا همچنین اعلام شده که بوی بد مربوط به زباله و یا احتمال فعالیت آتشفشان دماوند هم نبوده و گشت‌های آتشفشانی و محیط زیست کماکان به دنبال پیدا کردن دلیل اصلی این بوی بد بودند. بوی بدی که شاخص آلودگی هوا در تهران را ۴۰ واحد افزایش داده است.

احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته «در حال حاضر بوی نامطبوع در هیچ نقطه از تهران به مشام نمی‌رسد و جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.»