هفته گذشته در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحولات بسیاری رخ داده است که مهم ترین آن سقوط هواپیمای 707 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود که بازتاب گسترده ای داشت و رد سخنان آیت الله موسوی خوئینی‌ها علیه هاشمی رفسنجانی که رسانه ها به آن پرداختند.

** ادامه دار بودن سقوط هواپیماها در ایران
هواپیمای بویینگ ۷۰۷ ارتش که از بیشکک قرقیزستان پرواز کرده بود هنگام فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز با ۱۶ سرنشین در شهرک مسکونی زیبادشت دچار سانحه شد که ۱۵ سرنشین آن جان باختند و تنها یک نفر از آنها یعنی مهندس پرواز آن از این حادثه جان سالم به در برد. این خبر به سرعت در رسانه ها پیچید و با بازتاب زیادی در رسانه ها روبرو شد و همچنین درباره اقدامات امدادی و نجاتی در این باره منتشر شد. برخی رسانه ها با پرداختن به عوامل بروز چنین حادثه هایی، نقش تحریم ها را عامل اصلی این حادثه دانسته و نوشتند که اتفاق سقوط بویینگ‌ها در ایران اتفاق تازه‌ای نیست و هر چند سال یک‌بار خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند. برخی دیگر نیز دلایلی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما را دلیل بروز این حادثه عنوان کرده اند.

** بازتاب سخنان «مرد در سایه» علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی
در روزهای اخیر مصاحبه‌ای از طرف آیت ا‌لله موسوی خوئینی‌ها که خود از نزدیکان امام(ره) و فعالان نهضت ایشان بوده‌اند، در ارتباط با شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شد که به نظر برخی انقلابیون و منتقدان سیاسی مصاحبه ای مطلوب نبود. آیت‌ا… موسوی خوئینی‌ها در سخنان خود به نکته‌ای اشاره کرده که بیش از دیگر مسائل مطرح شده برای مخاطبان و البته دوستداران آیت‌ا… هاشمی سنگین آمده است. موسوی خوئینی‌ها، آیت‌ا… هاشمی را به قانون‌گریزی متهم کرده است. دلیل او برای طرح چنین اتهامی به آیت‌ا… هاشمی این است که امام (ره) را به ابراز نظر ترغیب می‌کرده است. اما باید این نکته را مد نظر داشت که آیت الله هاشمی در طول دوران نهضت امام و پس از پیروزی انقلاب، در کنار مقام معظم رهبری همواره مورد توجه، اعتماد وعنایت خاص امام بودند و بعد از وفات امام نیز در مقاطع مختلف، کشور را هدایت و مدیریت کرده اند. بر کسی پوشیده نیست که سلامت و بقای نظام اسلامی و انقلاب مرهون مجاهدت های همین ۲شخصیت بوده است که باید قدردان چنین بزرگانی باشیم.

** بررسی خلاء ها در بودجه ۹۸
قبض و بسط بودجه ۹۸ از جمله موضوعاتی است که این روزها رسانه های مختلف به آن می پردازند. به گفته برخی کارشناسان پژوهشی مجلس لایحه بودجه از منظر منابع با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که در صورت تصویب به همین شکل، مشکلاتی احتمالی در نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرائی (بودجه قابل برنامه‌ ریزی)، معیشت عمومی و انضباط مالی به دنبال خواهد داشت. کارشناسان این مرکز معتقدند با توجه به روند فعلی وصولی درآمدهای مالیاتی در سال ۹۷ و همچنین تورم فزاینده در اقتصاد کشور در سال جاری و درنظرگرفتن شرایط رکودی حاکم بر بازار، پیش‌ بینی اولیه حاکی از آن است که درآمدهای مالیاتی برای سال آینده، بالغ بر ۱۴۶ هزار میلیارد تومان محقق شود که بر این اساس، حدود شش هزار میلیارد تومان در ارقام پیش‌بینی‌شده درآمدهای مالیاتی ۹۸ بیش‌ برآوردی وجود دارد. این امر خود در نهایت به محقق ‌نشدن منابع منجر خواهد شد. آنگونه که از جزییات لایحه بودجه ۹۸ بر می‌‌آید دولت تلاش کرده تا این بودجه را منطبق با تحریم‌‌ها و تورم تهیه و تدوین کند. هدف از اینکه مجلس وقت زیاد را روی بودجه می گذارد همین است که بودجه را به سمت توسعه و عدالت ببرد.

**واکنش ها به سخنان اخیر واعظی
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری چندی پیش در سخنانی گفته بود که آقای روحانی با جریان اصلاح طلبان تند و افراطی ائتلاف نکرده است. این موضوع با واکنش بسیاری زیادی از طرف کارشناسان سیاسی و مسوولان روبرو شد و رسانه های مختلف از زوایای مختلف این موضوع را بررسی کردند. اصلاح‌ طلبان، اعتدالگرایان و حتی بسیاری از اصولگرایان بر این مساله صحه می ‌گذارند که با حمایت تمام‌ قد اصلاح‌ طلبان از حسن روحانی مخصوصا در انتخابات سال۹۶ بود که وی به ریاست جمهوری رسید. همه می‌دانند که آقای روحانی چه در سال ۹۲ و به ‌ویژه در این دوره در سال ۹۶ خیلی شفاف و روشن مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گرفت.

**سخنان روحانی در سالگرد آیت الله هاشمی
دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی از جمله موضوعاتی بود که رسانه های مختلف به آن پرداختند. این مراسم با سخنرانی حسن روحانی آغاز شد. او در بخشی از سخنان خود به زندگی سیاسی هاشمی اشاره کرد و گفت: در حالی که نقطه عطف زندگی آقای هاشمی که از موضوع برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی مهم‌تر بود، موضع‌ گیری ‌های ایشان پس از حوادث سال ۸۸ بود. معتقدم عدم اشاره به این موضوع، یک پیام مهم سیاسی برای اصلاح‌طلبان به همراه دارد. آنچه رییس‌ جمهوری روز پنجشنبه در دومین سالگرد آیت ‌الله هاشمی‌ رفسنجانی بیان داشتند که باید هاشمی زمان خود باشیم به همین دلیل است زیرا اعتدال و عقلانیت نیاز اصلی امروز کشور در تمامی زمینه‌هاست و اگر از این دو مهم غافل شویم به وضعیتی دچار خواهیم شد که عقب‌ماندگی در تمامی زمینه‌ها به همراه خواهد داشت.

** لایحه پولی شدن تونل ها و بزرگراه ها و مواضع شهرداری
خبر پولی شدن تونل ها و بزرگراه های تهران با واکنش های پر حاشیه ای میان مسوولان، مردم و رسانه ها روبرو شد. واکنش هایی که در نهایت شهرداری تهران را وادارکرد تا در اطلاعیه‌ای، به مردم اطمینان خاطر دهد هیچ طرحی برخلاف مصالح عمومی اجرا نمی‌شود. در این اطلاعیه آمده است؛ «این لایحه هنوز به استحضار و تأیید دکتر حناچی، شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.» به گفته مسوولان بیش از ۲۵ درصد تهران بافت فرسوده است و حالا قرار است به شهری تبدیل شود که حتی برای تردد در آن نیاز به پرداخت مالیات است و برای رفع مشکلات این کلانشهر راهی جز گرفتن هزینه زندگی از جیب مردم ندارند.

** واکنش ها و تکذیبه ها به استعفای ظریف و زنگنه 
شکست شایعه استعفا خبری بود که بازتاب زیادی در رسانه ها داشت به طوری که یک منبع آگاه در مجلس که به‌ دلیل بی‌اساس بودن اصل خبر استعفا و پرهیز از دامن زدن نابجا به این شایعات، نخواست نامشان فاش شود، نوشت: وزرایی همچون ظریف و زنگنه اهل استعفا و عقب‌نشینی نیستند‌ و آنچه مخالفان دولت شایعه کرده‌اند، صرفا آمال و آرزوهای‌شان بوده است. این جوسازی‌های سیاسی-رسانه‌ای نوعی ماهیگیری از آب گل‌آلود است؛ آنها می‌خواهند استعفای وزرایی همچون عباس آخوندی و حسن قاضی‌زاده هاشمی را به اتفاقی سریالی در دولت بدل کرده و این ‌طور القا کنند که همه وزرای روحانی از همکاری با دولت و شخص رییس ‌جمهوری به ستوه آمده و به اصطلاح بریده‌اند. این اخبار جهت دار با هدف ایجاد التهاب در کشور و بازار ارز و طلا است. عجیب آنکه با وجود تکذیب مکرر، این اخبار در رسانه‌ها و کانال‌های بی هویت، آنهم به نقل از منابع آگاه، منتشر می شود که تنها به فکر افزایش اعضای خود یا التهاب در کشور و بازار هستند!

**دلایل انتخاب لهستان برای برگزاری نشست ضدایرانی
برگزاری نشست ضدایرانی در لهستان از مواردی بود که رسانه های به آن در سطح وسیعی پرداختند. لهستان به‌ عنوان کشوری که روزگاری زیر بیرق اتحاد جماهیر شوروی و در زمره کشورهای بلوک شرق به شمار می‌رفت، پس از فروپاشی شوروی در ۱۹۹۹ میلادی به عضویت ناتو درآمد و به یکی از وفادارترین متحدان آمریکا در اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شد؛ وفاداری و نزدیکی که برخی تحلیلگران آن را به ترس نهادینه شده از روسیه و احساس نیاز به حمایت آمریکا نسبت می‌دهند. حالا دلیل برگزاری نشست ضد ایرانی در این کشور با انتقادهایی روبرو شده است که برخی دلیل این نشست در لهستان را می‌توان اداره دولت این کشور توسط راست گرایان افراطی و پوپولیست دانست، علاوه بر اینکه لهستان متحد قدیمی ایالات متحده است دولت جدید این کشور روابط بهتری با ترامپ نسبت به قدرت‌های اصلی اروپایی مانند آلمان و فرانسه دارد. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، اذعان کرده که لهستان، مثل دیگر کشورهای اروپایی، از توافق بین‌المللی برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران که آقای ترامپ سال گذشته از آن خارج شد، حمایت می‌کند. برخی رسانه این نشست را شکست خورده می دانند می گویند نشست لهستان مانند کنفرانس «دوستان سوریه» که با مشارکت بیش از ۶۵ کشور به رهبری آمریکا و در چندین پایتخت عربی و غربی برگزار شد، مقایسه کرد و نوشت همان طور که آن کنفرانس به تغییر نظام سوریه نینجامید نشست لهستان هم نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

** چشم‌انداز جایگاه ایران در بازار نفت در دوران پساتحریم
پاتک به تحریم ها از جمله موضوع های برجسته روزنامه ها در هفته گذشته بود که هر یک به نوعی آن را بررسی کردند. اقتصاد ایران در تحریم یک ‌جانبه آمریکا قرار دارد و جا به ‌جایی و انتقال پول با مشکل مواجه است، دولت به‌ واسطه لایحه بودجه پیشنهاد فروش روزانه یک ‌‌‌میلیون‌ ونیم بشکه نفت در روز به نرخ ۵۴ دلار را روی میز گذاشته است و پیش ‌بینی کرده درآمدهای نفتی سال آینده نسبت به امسال حدود ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد. کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس اما معتقدند دولت در پیش ‌بینی درآمد نفتی بیش ‌برآوردی داشته و ۶۶ هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی پیش‌بینی‌شده امکان تحقق ندارد. دولت با این پیش ‌بینی‌ها به تحریم پاتک می‌زند یا با این بهانه راه خود را برای برداشت ‌های بدون محل از صندوق توسعه ملی باز می‌کند و درآمدی مازاد (به ‌واسطه فروش نفت با نرخ بالای نرخ پیشنهادی) بدون تعیین محل هزینه‌کرد برای خود ایجاد می‌کند، باید در اجرا دید.