علم اقتصاد يكي از شاخه هاي علوم اجتماعي است، از همين روي با ديگر علوم اجتماعي از جمله حقوق، روانشناسي، جامعه شناسي و علوم سياسي ارتباط و پيوندي نزديك دارد. همچنين، از علوم ديگري نظير تاريخ و جغرافيا هم مدد مي گيرد.

شرح آنلایندکترسیدجواد مرتضوی: علم اقتصاد یکی از شاخه های علوم اجتماعی است، از همین روی با دیگر علوم اجتماعی از جمله حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی ارتباط و پیوندی نزدیک دارد. همچنین، از علوم دیگری نظیر تاریخ و جغرافیا هم مدد می گیرد. طی تکامل علم اقتصاد، از گذشته تا به امروز، در تحلیل های اقتصادی از ریاضیات و آمار نیز به طور پیوسته استفاده های گسترده ای شده است. در زیر، درباره ی نحوه ی ارتباط علم اقتصاد با دیگر علوم توضیح می دهیم و این روابط را مشخص می کنیم.

حقوق، چارچوب فعالیت های اقتصادی، روابط مربوط به کسب و انتقال ثروت مالکیت ابزار تولید را معین می کند، همچنین به بررسی و مطالعه ی روابط مربوط به کسب و کار و تجارت می پردازد و به این ترتیب، با اقتصاد ارتباطی نزدیک می یابد. باید اضافه کرد که حتی پاره ای از روابط اقتصادی بر اساس روابط قانونی استوارند.

اقتصاد با روان شناسی نیز رابطه ای بسیار نزدیک دارد، زیرا در واقع از طریق روان شناسی است که امکان تحلیل کردار انفرادی و جمعی انسانها فراهم می آید و شناخت انگیزه های اصلی از فعالیت اقتصادی میسر می شود. نزدیکی این ارتباط به حدی است که پاره ای از روابط و الگوهای اقتصادی بر اساس تحلیل های روان شناختی استوار شده اند.

رابطه ی اقتصاد با جامعه شناسی در پاره ای موارد به حدی است که غالبا به سختی می توان قلمرو این دو را از یکدیگر تفکیک کرد، جامعه شناسی به دنبال کشف قوانین حاکم بر نظام و تحول جوامع و گروه ها است و علم اقتصاد نیز هدفی مشابه را پی گرفته است. اما باید تصریح کرد که اقتصاد متوجه تمایلات و کردار های مادی است، در حالی که جامعه شناسی به دیگر تمایلات و کردار های گروه ها و جوامع می پردازد.