به گزارش شرح آنلاین - ایران پس از 5 هزار و 291 روز در نیمه نهایی جام ملت های آسیا حضور یافته تا این بار مقابل ژاپن صف آرایی کند و تکلیف اولین فینالیست جام ملت های آسیا 2019 مشخص شود.

بازی ایران و ژاپن در حالی برگزار خواهد شد که ، ایران پس از ۱۵ سال ناکامی به نیمه نهایی جام ملت های آسیا رسیده تا در صورت عبور از سد سامورایی ها پس از ۴۳ سال طعم فینال را بچشد و طلسم نرسیدن به فینال را نابود کند.

ایران در مرحله یک چهارم نهایی با اقتدار تولنست رویای چینی ها را فرو ریزد ولی ژاپن در مقابل ویتنامی که از گروه ایران به عنوان تیم سوم صعود کرده بود به سختی توانست با  یک گل به نیمه نهایی راه یابد.

البته نباید فراموش کرد که بازی ایران با ژاپن به مراتب برای ایران سخت تر خواهد بود. چرا که ایران در این دوره از رقابت های جام ملت های آسیا با چنین تیمی رو برو نشده است.

سبک بازی ژاپن در این دوره از رقابت ها شکفت انگیز بوده ، به گونه ای که در بازی با عربستان ژاپنی ها تنها ۲۶ درصد از مالکیت توپ و میدان را داشتند و تنها کمتر از ۲۰۰ پاس را توانستند بین خود رد و بدل کنند اما در نهایت پیروز میدان ژاپن بود.

سامورایی های آبی در بازی اول خود مقابل ترکمنستان به زحمت توانستند ۳ بر ۲ این تیم را شکست دهند و خوردن ۲ گل از ترکمنستان و انتقادات زیادی که به ژاپنی ها وارد شد ، موجب گردید این تیم ساختار تیم خود را تغییر دهد و دفاع را بر حمله ارجح بداند تا بتواند از موقعیت های ضد حمله برای رسیدن به گل و پیروزی در مسابقات استفاده نماید.

تاشیما رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن در پی انتقادات عملکرد و نمایش فوتبال تیم ملی این کشور امروز اعلام کرد : قهرمانی ژاپن را به بازی زیبا ترجیح می دهم . و این نشان از حمایت فدراسیون فوتبال ژاپن از سبک بازی آبی پوشان است.

وی همچنین صرحتا بیان نمود: ما برای قهرمانی به امارات آمدیم و در این راه مهم نیست چه نمایشی دارید مهم این است که نتیجه بگیرید.

تاشیما تاکید کرد: عملکرد ما خوب نبود حتی در بازی آخر مقابل ویتنام ولی با این حال عربستان را بردیم و در این لحظه ها مهم پیروزی و موفقیت است نه عملکرد زیبا و تماشاگر پسند.

بیست و دومین رو در رویی ایران ژاپن ، اینبار در نیمه نهایی جام ملت های آسیا

ایران و ژاپن روز دوشنبه ۸ بهمن در حالی مقابل هم برای بیست و دومین بار صف آرایی می کنند که هر یک برای رسیدن به فینال و قهرمانی جام ملت های آسیا ( Asian Cup 2019 UAE ) از ابتدای شروع رقابت ها برنامه ریزی کرده اند.

نیمه نهایی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ برای ایران هشتمین حضور در نیمه نهایی محسوب می شود و برای ژاپن ششمین حضور یه شمار می رود.

ایران تاکنون هفت بار در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به میدان رفته است که ۵ بار حد فاصل سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۸ به صورت متوالی بوده است.

در سال ۱۹۷۲ ایران در نیمه نهایی با جمهوری خمر روبرو شد و با ۲ گل به برتری رسید. صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ‌خانی گل‌های ایران را در آن بازی به ثمر رساندند. ایران در فینال کره جنوبی را برد و برای دومین بار قهرمان رقابت های آسیا شد.

ایران در بازی‌های ۱۹۷۶ که در ایران برگزار می‌شد نتوانست در ۹۰ دقیقه چین را شکست دهد اما در وقت‌های اضافه با گل‌های علیرضا خورشیدی و حسن روشن توانست چین را شکست داده و به فینال برسد. ایران در فینال کویت را شکست داد و برای سومین بار متوالی طعم قهرمانی را چشید.

در سال ۱۹۸۰ ایران در نیمه نهایی ۲-۱ مغلوب کویت میزبان شد و در آن سال کویت توانست قهرمان شود و ایران نیز در نهایت با پیروزی بر کره شمالی در بازی آخر به سومی آسیا بسنده کرد.

در سال ۱۹۸۴ نیز ایران که تا دقیقه ۸۸ با تک گل دقیقه ۴۷ شاهرخ بیانی از عربستان پیش بود اما نتوانست از پیروزی خود محافظت کند و بازی به تساوی کشیده شد، در ضربات پنالتی ایران ۵-۴ مغلوب شد و با شکستی دیگر در ضربات پنالتی مقابل کویت به مقام چهارم رسید .

در سال ۱۹۸۸ ایران در پنجمین حضور متوالی خود در نیمه نهایی آسیا بار دیگر ۱-۰ مغلوب عربستان شد و با شکست چین در پنالتی‌ها سوم آسیا شد.

در سال ۱۹۹۶ ایران برای سومین بار پیاپی مقابل عربستان در نیمه نهایی صف آرایی کرد و باز هم در ضربات پنالتی طعم شکست را چشید.

آخرین حضور ایران در نیمه نهایی مربوط به سال ۲۰۰۴ مقابل چین بود که پس از تساوی ۱-۱ در وقت‌های قانونی و اضافه در ضربات پنالتی ۴-۳ و ضربه پنالتی چیپ یحیی گل محمدی که به تور دروازه نرسید مغلوب چین شد و با غلبه بر بحرین در رده بندی سوم شد.

بازی های نیمه نهایی ژاپن / ۴ برد و یک شکست

اولین حضور ژاپن در نیمه نهایی سال ۱۹۹۲ بود که در این سال ژاپنی ها خود میزبان جام بودند و توانستند ۳-۲ چین را شکست دهند. و با شکست عربستان در فینال اولین قهرمانی را جشن گرفتند.

ژاپن در سال ۲۰۰۰ پس از هشت سال  برای دومین بار در نیمه نهایی حاضر شد و مجددا قهرمان شد. آن‌ها در این سال باز هم چین را ۳ بر ۲ بردند و بار دیگر با شکست ۱ – ۰ عربستان در فینال مانند جام ۱۹۹۲ قهرمان آسیا شدند.

در سال ۲۰۰۴ ژاپن در نیمه نهایی پس از تساوی ۳-۳ در نود دقیقه به سختی بحرین را در وقت اضافه برد و با غلبه بر چین میزبان با نتیجه سه بر یک در بازی فینال برای سومین بار قهرمان آسیا شد.

ژاپن سال ۲۰۰۷  در نیمه نهایی با سه گل و نتیجه ۳ بر ۲  مغلوب عربستان شد و با شکست مقابل کره جنوبی در رده بندی عنوان چهارمی آسیا را به خود اختصاص داد.

سامرایی ها در سال ۲۰۱۱  در نیمه نهایی به مصاف کره جنوبی رفتند و پس از تساوی ۱-۱ با کره جنوبی در نود دقیقه و ۲-۲ در پایان ۱۲۰ دقیقه، موفق شد رقیب شرقی خود را با سه گل در مقابل صفر گل در ضربات پنالتی ببرند و فینالیست شوند. آن‌ها در فینال استرالیا را در وقت اضافه بردند و برای چهارمین بار قهرمان آسیا شدند.

سومین رویارویی ایران ژاپن در بازی های فوتبال جام آسیایی

ایران و ژاپن در جام ملت های آسیا تنها سه بار ، آن هم در مرحله گروهی مقابل هم قرار گرفته اند که از این تعداد ۲ تساوی و یک پیروزی برای ژاپن حاصل این بازی ها بوده است.

اما مصاف ایران با ژاپن پیش از این مجموعا ۲۱ بار بوده که ۹ پیروزی را ایران کسب کرده و ژاپنی ها تنها ۶ بار توانسته اند بر ایران غلبه کنند. بازی دوتیم ۶ بار هم با تساوی به اتمام رسیده است.

اولین دیدار این دو تیم به سال ۱۹۵۱ در بازی های آسیایی مربوط می شود که از آن بازی با نتیجه صفر صفر مساوی به پایان رسید.

آخرین دیدار ایران و ژاپن نیز پیش از این در سال ۲۰۱۵ در قالب بازی های دوستانه برگزار شد که آن بای نیز با نتیجه ۱-۱ برنده ای نداشت.

 

 

روز دوشنبه شاگردان کیروش برای بیست و دومین بار در مقابل ژاپن صف آرایی می کنند تا برای رسیدن به هدف اصلی خود و قهرمانی در جام ملت های آسیا تلاش کنند.

آنالیز بازی های ژاپن و داده های کامپیوتری از آخرین بازی ایران و ژاپن نشان می دهد حضور بازیکنان تیم ملی ژاپن در یک سوم میانی بالاست و آنها بیشتر در این منطقه گردش توپ و حرکت را دارند اما ایران نیز خیلی زود و با پاس های کوتاه و بلند به کناره ها می رود و طراحی حمله می کند.

ایرانی ها در بازی با چین و مصاف با تیم شرق آسیا که سرعت بالایی داشت با پاس های بلند و سرعتی به گل رسید. این نشان می دهد تیم کارلوس کی روش با وجود اینکه سبک بازی خود را تغییر داده اما باز هم از المان های قبلی برای رسیدن به گل کمک می گیرد.

در چنین موقعیتی باید به بازیخوانی کارلوس کی روش و هم چنین  طرح ایده های درست برای رسیدن به گل در هر بازی آفرین گفت. حال آنکه امروز ژاپنی ها وقتی با انتقاد مردم از تیم ملی کشورشان در سبک بازی مواجه می شوند می گویند مهم کسب نتیجه است. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم کارلوس کی روش و شاگردان ارزشمندش در مقابل ژاپنی ها چه تدبیری خواهند داشت و چگونه آنها را متوقف خواهند نمود.

با این تفاسیر پیش بینی شما از نتیجه بازی ایران ژاپن چیست و به نظر شما کدام تیم به فینال جام ۲۰۱۹ خواهد رسید؟