اندریان - آذربایجان شرقی -شرح آنلاین - مرگ و میر حیات وحش منطقه اندریان ورزقان به علت نشت آلاینده های معدن طلای اندریان همچنان ادامه دارد و این در حالیست که پیش از این مدیرکل محیط زیست این استان گفته بود: اگر آلودگی گزارش شود قطعا معدن تعطیل خواهد شد.

حمید قاسمی این مطلب را ۲۶ مهر ماه سال جاری در گفت و گو با تسنیم بیان کرده است اما واقعیت این است که مرگ و میر حیات وحش منطقه ادامه دارد و همچنان مسئولان استانی این نهاد زیست محیطی به دنبال دلایل مستند و قوی برای تعطیلی معدن طلای اندریان می گردند.

قاسمی همچنین از عدم صدور مجوز فعالیت به این معدن به علت فراهم نکردن امکانات لازم برای جلوگیری از آلاینده های زیست محیطی در سال های قبل نیز اشاره کرده و گفته: در معدن اندریان نظارت و پایش زیست محیطی به صورت مستمر انجام می شود.

اندریان

نمایی از معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان. این معدن در منطقه موسوم به ارسباران (قره داغ) واقع شده است و دارای ۳۰ میلیون تن ذخیره خاک طلاست.

 

این در حالیست که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورزقان در گفتگو با مهر پیشتر گفته بود: تخصیص محدوده برای معدن کاری دلیلی برای بهره برداری و استفاده از مواد آلاینده نبوده و عدم تایید بهره برداری پرژه به خاطر روش نامناسب فراوری قبل از احداث، به متقاضی اعلام گردیده است و شایسته نیست مسئولان معدن جهت کسب منافع مادی افراد محدود، محیط زیست و طبیعت منطقه را مورد تهدید قرار داده و اقدام به فرافکنی کنند. اداره کل حفاظت محیط زیست استان جهت رعایت حقوق مردم و حفظ محیط زیست از طریق مراجع قضایی اقدام کرده که پرونده مطروحه در حال رسیدگی است.

اما واقعیات موجود چیزی خلاف این ادعاهاست. رسوب عامل سمی سیانور به محیط زیست این معدن در حال تلفات گیری از طبیعت بکر ارسباران است. طبیعتی که با برداشت های بی رویه و غیر اصولی از ثروت های زیر زمینی اش در حال از بین رفتن است.

یکی از کارکنان معدن طلای اندریان می گوید: تقریبا روزی نیست که در منطقه معدنکاری اندریان لاشه حیوانات بومی منطقه یافت نشود. او نشت بخار گاز سیانور که در استحصال طلا از سنگ طلا کاربرد دارد را عامل این فاجعه زیست محیطی عنوان می کند.

 

 

در این روش برداشت طلا عنصر سیانور برای فرآوری طلا از خاک طلا مورد استفاده می گیرد که برای هر نوع موجود زنده بسیار کشنده است و تصاویر رسیده به این پایگاه خبری موید این مطلب است.

با این اوصاف معدن طلای اندریان با ذخیره ۳۰ میلیون تنی خاک طلایش در حال سیاه کردن روزگار مردمی است که حتی در فروش زمین های محدوده معدن نیز سرشان بی کلاه مانده و چیزی جز ثمن بخس نصیبشان نشده است.

این بار اول نیست که تن ارسباران به زخم بی مهری های عوامل انسانی، مجروح و بیمار می شود. نبود نظارت دقیق بر پایش زیستی این جنگل ها باعث بیماری انواع گونه های گیاهی آن به ویژه درختان بلوط نیز شده و ساکنان محلی می گویند: “اکثر درختان بلوط را آفت زده و میوه آنها پوک و خراب است” ادعایی که اگر ثابت شود باید سرنوشت مختوم جنگل های بلوط هیرکانی زاگرس را در مورد این پهنه زیستی آذربایجان به نظاره بنشینیم.

پرندگان به عنوان ضعیف ترین و حساس ترین گونه جانوری در منطقه اندریان ورزقان قربانیان نخست این معدنکاری هستند و بعید نیست که با افزایش آلودگی شاهد مرگ و میر موجودات زنده دیگر نیز باشیم. شاید محیط زیست هم وقتی دیگر برای ورود به این قضیه در نظر گرفته است.

روستای اندریان (آندرگان)در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب‌وهوا در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان( دیزمار ارسباران ) استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

 

در تهیه این گزارش از مطالب خبرگزاری های فارس، تسنیم و مهر استفاده شده است.