تبریز ( شرح آنلاین ) - تیم ملی ایران امروز در نیمه نهایی جام ملت های آسیا به مصاف ژاپن خواهد رفت.

بازی ایران ژاپن امروز ساعت ۱۷:۳۰ در حالی برگزار می شود که دو تیم برای رسیدن به فینال جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ از ابتدای جام برنامه ریزی کرده اند.

این دو تیم پیش از این ۲۱ بار با یکدیگر مصادف شدند که اولین دیدار ایران و ژاپن به سال ۱۹۵۱ باز می گردد، در سال ۱۹۵۱ در رقابت های آسیایی ایرانی ها در مقابل ژاپن به میدان رفتند و این بازی که در مرحله گروهی بازی ها برگزار شد برنده ای نداشت و توپی از خط دروازه ها عبور نکرد ولی فردای آن بازی با توجه به روند مسابقات در آن دوران دوباره این دو تیم به مصاف هم رفتند که در این دیدار پنج توپ از خط دروازه ها عبور کرد و سهم ایران از این تعداد ، ۳ گل و سهم ژاپن ۲ گل بود و با پیروزی ایرانی ها به پایان رسید.

سال ۱۹۶۶ بازی های جام ملت های آسیا بار دیگر این دو تیم را مقابل هم قرار داد. در اولین دیدار این جام ژاپنی ها بودند که توانستند با نتیجه ۳-۱ بر ایرانی ها غلبه کنند ولی یک هفته پس از آن ایران توانست اقتدر خود را به رخ ژاپن بکشد و با زدن یک گل و بدون خوردن گل از سد ژاپنی ها بگذرد.

ژاپنی ها در سال ۱۹۷۵ بار دیگر در قالب بازی دوستانه مقابل ایران به میدان رفتند و در آن سال نیر ایران با نتیجه ۳ بر صفر ژاپنی ها را مغلوب نمود.

دو سال بعد ایرانی ها بار دیگر در چهارچوب بار بازی های آسیایی مقابل ژاپن پا به مستطیل سبز گذاشتند و با پیروزی ۲ بر یک مقابل این تیم از زمین خارج شدند.

سال ۱۹۸۲ اولین بازی ایران پس از انقلاب اسلامی در مقابل ژاپن آن هم در بازی های آسیایی نتیجه ۱-۰ را برای پیروزی ژاپنی ها در پی داشت.

سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۳ بار دیگر ایرانی ها که درگیر جنگ تحمیلی بودند در بازی دوستانه ای مقابل ژاپن صف آرایی کردند و این بازی نیز با نتیجه ۵ بر ۳ به نفع ژاپنی ها به پایان رسید.

بازی های آسیایی ۱۹۸۶ بار دیگر بهانه ای برای رو در رویی ایران و ژاپن بود. هر چند ایرانی ها همچنان درگیر دفاع مقدس بودند ولی غیورانه بار دیگر توانستند با نتیجه ۲ بر صفر ژاپنی ها را متوقف کنند.

بازی ایران ژاپن ، نبرد شاهزادگان پارسی با سامورائی ها

منبع عکس : سایت AFC

جام ملت های آسیا پس از اتمام جنگ تحمیلی در سال ۱۹۸۸ ایران و ژاپن را برای دهمین بار به صف هم برد و این بازی نیز جز نتیجه ۰-۰ عایدی برای دو تیم نداشت.

ایرانی ها سال ۱۹۸۹ بار دیگر در یک بازی دوسانه به مصاف ژاپن رفتند و این بازی نیز ۲-۲ به پایان رسید.

بازی های آسیایی ۱۹۹۰ ایران و ژاپن را مقابل هم قرار داد تا ایرانی ها بتوانند یا یک گل بر ژاپنی ها فائق شوند.

ایران و ژاپن دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۲ در جام ملت های آسیا به میدان رفتند تا ژاپنی ها این بار بتوانند دقیقا نتیجه دو سال پیش خود را جبران کنند و با نتیجه ۱ بر صفر ایرانی ها را شکست دهند.

یک سال پس از آن رقابت های مقدماتی جام جهانی شاهد تقابل این دو تیم بود و در آن دیدار ایرانی های با نتیجه ۲ بر ۱ خود را به رخ ژاپنی ها کشیدند. هرچند در آن ال ایران نتوانست راهی جام جهانی شود.

بار دیگر سال ۱۹۹۷ رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بود که ایران و ژاپن را مقابل هم به صف کشانید. این بازی با نتیجه ۳ -۲  به نفع ژاپنی ها به پایان رسید ولی ایران توانست در بازی خاطه انگیز ایران استرالیا وارد لیست مسافرین جام جهانی فرانسه شود.

دو سال بعد بازی دوستانه ایران ژاپن در حالی برگزار شد که نتیجه این بازی جز یک گل سهم هر تیم نبود و با نیتیجه ۱ – ۱ به اتمام رسید.

هفدهمین بازی ایران و ژاپن در سال ۲۰۰۲ بود که در قالب بازی های آسیایی این دو تیم برای نهمین بار در این بازی ها مقابل هم به میدان رفتند. در این دیدار ایران توانست با ۲ گل زده و یک گل خورده پیروز زمین باشد.

سال ۲۰۰۴ ایران و ژاپن در بازی های جام ملت های آسیا به مصاف پرداختند که این بازی نیز با نتیجه ۰ -۰ به پایان رسید.

سال ۲۰۰۵ شاهد دو دیدار ایران ژاپن در مقدماتی جام جهانی بود در دیدار رفت دو تیم ایران با نتیجه ۲ – ۱ ژاپن را مغلوب کرد ولی در دیدار برگشت که پنج ماه بعد برگزار شد ایرانی ها با همان نتیجه یعنی ۲ – ۱ در مقابل ژاپنی ها شکست خوردند.

ده سال بعد در سال ۲۰۱۵ ایران و ژاپن در مقابل هم در قالب بازی دوستانه به میدان رفتند و برنده ای در پی نداشت و ۱ – ۱ به پایان رسید تا این بازی آخرین بازی پیش از بازی امروز دو تیم باشد.

امروز نبرد شاهزادگان ایرانی با سامورایی ها به مرحله نیم نهایی جام ملت های آسیا رسیده تا جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ ( Asian Cup 2019 UAE ) نتیجه جدیدی را به لیست بازی های ایران ژاپن بیفزاید.