( شرح آنلاین ) - جشنواره فیلم فجر به ایستگاه سی و هفتم خود رسیده است و مانند هر سال سینماگران برای معرفی بهترین های عرصه هنر هفتم لحظه شماری می کنند.

سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر هر ساله در هر بخشی به یک هنر مند رسید ولی از این میان هنرمندانی بودند که رکوردار دریافت این جایزه گردیدند.

سیمرغ بهترین فیلم ۵ بار به ابراهیم حاتمی کیا تعلق یافته است و ابراهیم حاتمی کیا علاوه بر سیمرغ بلورین بهترین فیلم ، با ۴ بار اخذ این عنوان بهترین کارگردانی در کنار مجید مجیدی از رکوردداران این عرصه به شمار می رود.

ابراهیم حاتمی کیا همچنین در کنار عباس کیارستمی ۲ جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرده است تا در عرصه فعالیت خود بتواند مقتدرانه بر اوج بنشیند.

عنوان بهترین فیلم نامه با تقدیم ۴ سیمرغ به کامبوزیار پرتوی نشانگر قلم توانای این هنرمند است .

در ۳۶ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر این محمد کلالی بود که با اخذ ۴ سیمرغ بلورین جشنواره در بخش فیلم برداری رکوردار این بخش شد.

 

 

حسن زندباف و هایده صفی یاری هر کدام با اخذ ۴ سیمرغ تدوین توانستند در صدر تدوینگران عرصه سینما قرار گیرند.

سینما و فیلم بدون موسیقی مسلما معنی نمی یافت، مجید انتظامی ، حسین علی زاده ، محمدرضا علی قلی در این عرصه تلاش های بسیاری کردند و موسیقی های بی بدیلی ساختند و هریک با اخذ ۴ سیمرغ بلورین توانستند رکورددار این بخش از جشنواره فیلم فجر باشند.

چهره طبیعی با چهره مقابل دوربین در بسیاری از فیلم ها باید متفاوت باشد و حتی چهره اگر به همان شکل هم مورد نیاز باشد باید دستی به سر و گوشش کشیده شود تا فیلم زیبا و بی عیب باشد، در این عرصه یعنی عرصه طراحی چهره پردازی این عبداله اسکندری و سعید ملکان بودند که هر یک با ۶ سیمرغ بلورین طراح چهره پردازی توانستند شاهکار های خود را به اثبات برسانند.

رکورد دار سیمرغ نقش اول مرد کسی جز پرویز پرستویی نبود، وی برای سیمرغ بلورین نقش اول مرد تا کنون ۴ بار بر روی صحنه رفته است.

سعید پور سعیدی بازیگر ارزشمند عرصه سینما نیز با ۳ سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برترین این بخش محسوب می شود.

اما در میان بانوان رقابت کمی فشرده تر بود، سیمرغ نقش اول زن در این سالها ۲ بار به هریک از خانم ها فاطمه معتمد آریا ، پروانه معصومی، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، مریلا زارعی، هنگامه قاضیانی و باران کوثری رسید.

نقش مکمل زن نیز تقریبا به همین منوال بود ، خانم ها نیکو خردمند، مهتاب نصیر پور ، شبنم مقدمی و سحر دولتشاهی هر یک ۲ سیمرغ نقش مکمل زن را دریافت کردند.

تا کنون ۱۰ سیمرغ جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی رسیده است و در عرصه صدا ، ۹ سیمرغ بلورین صداگذاری به محمد رضا دلپاک و ۵ سیمرغ بلورین صدابرداری به جهانگیر میر شکاری تعلق گرفته است.

حال در این دوره از جشنواره فیلم فجر  چه کسانی موفق به اخذ سیمرغ بلورین خواهند شد؟