ایرنا،(شرح آنلاین) - رییس کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان 'خزر' گفت: بیش از یک هزار دستگاه خودروی سواری طی سال 2018 در این کارخانه تولید و 95 درصد آنها نیز به فروش رسید .

امین آخونداف طی سخنانی در اجلاس دستاورد های اقتصادی جمهوری آذربایجان در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی ، افزود: ۴۰ درصد از خودروهای تولیدی این کارخانه از سوی نهادهای رسمی خریداری شده ولی ۶۰ درصد دیگر را نیز مردم خریداری کرده اند که نشانگر قابلیت رقابت محصولات خزر است .

وی افزود: کارخانه خودروسازی خزر، با مجموع سرمایه گذاری ۲۵ میلیون منات در کوی صنعتی نفتچالا احداث شد.

آخونداف گفت: بر اثر فعالیت این کارخانه نزدیک به ۲۰۰ نفر از ساکنان شهر نفتچالا واقع در ۱۶۸ کیلومتر جنوب باکو اشتغال یافته و با افزایش تولید این رقم به ۳۰۰ نفر خواهد رسید .

وی افزود: خودروهای تولیدی کارخانه ‘ خزر ‘ مطابق با استانداردهای AVRO-5 و استاندارهای بین المللی ایمنی است .

آخونداف همچنین اعلام کرد که در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی خودروهای تولیدی ‘پژو ‘ این کارخانه به فروش خواهد رسید و در حال حاضر برای تولید این مدل خودروها همه تجهیزات مورد نیاز در این کارخانه نصب شده است .

وی افزود: کارخانه ‘ خزر ‘ همچنین برنامه ریزی کرده است در اواخر سال جاری میلادی بخشی از قطعات خوروهای این کارخانه را در جمهوری آذربایجان تولید کند .

به گفته آخونداف، راه اندازی این کارخانه موجب شناخته شدن جمهوری آذربایجان بعنوان کشور تولید کننده خودروها شده است و برای خودروهای تولیدی ‘ خزر ‘ شماره BAN دریافت و وارد سیستم بین المللی شده است .

وی افزود: بر اثر کارهای انجام گرفته در این زمینه جمهوری آذربایجان بعنوان کشور تولیدی کننده خودرو برای نخستین بار در ماه های اوت و سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی با مساعدت سازمان جهانی تولید کنندگان خودرو در نمایشگاه بین المللی خودروسازی مسکو حضور یافت و در آن خودروهای تولیدی خزر به نمایش گذاشته شد.

کارخانه مشترک خودروسازی ایران خودرو و آذرماش جمهوری آذربایجان در کوی صنعتی نفتچالای این کشور واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده است .

کارخانه مشترک خودروسازی ‘خزر ‘ از بزرگترین واحد تولیدی این کوی صنعتی است و ظرفیت تولید آن ۱۰ هزار خودروی سواری شامل مدل های مختلف است و شرکت ایران خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد .

این کارخانه در جریان سفر ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی حسن روحانی رییس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان افتتاح شد .