تبریز،(شرح آنلاین) - شنبه ششم بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو تشکیل جلسه داد اما در همان روز پس از تجمع اعتراض آمیز برخی دانشجویان در چند شهر کشور، بررسی و تصویب آن به وقت دیگر موکول شد. قضیه چیست؟

پس از تصویب  لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پالرمو در صحن مجلس شورای اسلامی و رد آن توسط شورای نگهبان که چندین بار به صورت مکرر برای رفع ایرادات اعلامی از سوی این شورا به مجلس ارجاع داده شد سرانجام برای تعیین تکلیف رد یا قبول آن، پرونده پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

این کش و قوس ها در فرایند تصویب لایحه پالرمو به قدری جدی شده است که برخی از طرفداران تصویب آن مدعی اند در صورت نپذیرفتن آن ایران در دنیا منزوی می شود. همین دسته با اذعان به سوء استفاده آمریکایی ها از این لایحه برای محدود کردن حرکت‌ های مقاومت و آزادی‌ خواهانه دنیا می گویند: “باید بپذیریم امروز ۱۸۰ کشور و در برخی کنوانسیون‌ها ۱۳۸ کشور آنها را تأیید کرده‌اند و اگر بخواهید همکاری بانکی با دنیا کنید و مبادلات مالی داشته باشید، باید با این کشورها در چارچوب همین کنوانسیون‌ها مشارکت کنید.”

همین عده معتقدند: “با وجودی که قبول داریم ممکن است آمریکا از این کنوانسیون‌ها سوءاستفاده کند، همان‌طور که از شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی سوءاستفاده شد ولی ایستادیم و برجام را به تصویب رساندیم و غنی‌سازی را به‌عنوان حق ایران در سطح جهانی همه به رسمیت شناختند. اکنون آمریکا و اسرائیل تنها هستند و اروپا و کشورهای دیگر با آمریکا دچار اختلاف شده‌اند.”

آنها همچنین می گویند:”ما رفتارهای غیرمنطقی ترامپ و آمریکا را شاهدیم ولی چرا باید به سایر کشورهای خریدار نفت ازجمله اروپا بهانه بدهیم و آنها هم ارتباطشان را با ما قطع کنند.” اما مسئله این است که اروپا هم می گوید تحمل موشک های ایران را ندارد. نکته ای که بارها و بارها مکرون رئیس جمهوری فرانسه با پیغام و پسغام های خود مذاکره در این خصوص با طرف ایرانی را خواستار شده است.

القای فکر حل همه مشکلات کشور در صورت تصویب برجام موضوعی است که بارها و بارها شکست آن در افکار عمومی برای مردم کشور تجربه شده است و اینک تکرار آن شکست در قالب ضرورت تصویب لایحه پالرمو برای رهایی از مشکلات جاری و آتی سناریویی جدید است که فکر و ذهن مسئولان را درگیر کرده است.

اینکه صحبت از سناریو می شود توهم فکری یا خطی نیست بلکه حقیقتی است که رسانه دولتی ایرنا نیز با برنامه ریزی های از پیش تعیین شده در حال دامن زدن به آن است. افزایش قیمت ارز در بازار آزاد موضوعی است که این رسانه با پرداختن به آن عدم تصویب لایحه پالرمو را عامل این التهاب عنوان می کند.

اقدامات هدایت شده در بازار ارز که از چند روز پیش آغاز شده گواه این مدعاست که دست هایی برای فشار بر مردم و استفاده از آنها برای فشار بر مسئولان جهت تصویب پالرمو در کار است. این مدعیان بر اساس فشارهای اروپایی ها که برقراری خط SPV با ایران را منوط به تصویب این لایحه کرده اند با مدیریت قیمت ها و بالا بردن آنها فشار را بر گرده مردم افزایش داده اند که علاوه بر ارز شامل افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت اقلام ضروری غذایی مردم نیز طی چند روز اخیر شده است.

در هفته های اخیر قاچاق گوسفندان گوشتی کشور به ویژه میش های مولد بره به عنوان ذخایر غذایی ملت امنیت غذایی جامعه را به خطر انداخته است. دام هایی که با ارز دولتی نهاده های دامیشان تامین شده است به صورت مرتب در حال قاچاق به کشورهای همسایه بوده و گوشت های وارداتی کانتینر کانتینر در حال توزیع در شهرها برای کنترل قیمتهاست. چه منطقی در این چرخه اقتصادی وجود دارد که ما نمی فهمیم.

چندی پیش که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از آغاز فشارهای جدید بر مردم ایران از ۱۳ آبان خبر داده بود این مقطع زمانی با آرامش حاکم بر بازار ارز که سیاست بانک مرکزی بود از سر گذرانده شد و رسما آمریکایی ها را کنف کرد اما هم اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب با خودزنی های داخلی و عدم مدیریت اوضاع اقتصادی آب بیار آسیاب استکبار شده اند.

ماجرا نیز مربوط به چپ و راست یا اصولگرا و اصلاح طلب مرتبط نیست، قضیه بر می گردد به راس قوای سه گانه که حکایت از عظم و اتفاق نظر آنان در تصویب لایحه ای است که با اجرایش سایه استعماری دشمن بر کشور می افتد و محور مقاومت در معرض آسیب قرار می گیرد.

“آزموده را آزمودن خطاست” مثلی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست. همانطور که ایشان در قضیه برجام بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها و اروپایی ها تاکید داشتند اینک نیز بر غیرقابل اعتماد بودن آنها پس از ایجاد تعهدات برای ایران در پالرمو سخن می گویند.

خبرهای ضد و نقیضی از مذاکره در مورد توان موشکی کشورمان به گوش می رسد که امید می رود صحت نداشته باشد اما تمام این مسایل از غیر قابل اعتماد بودن طرف های اروپایی و آمریکایی است که قرار بود ادعاهایشان با برجام علیه ایران متوقف شود. اما نه تنها متوقف نشد بلکه اکنون ایجاد ارتباطات اقتصادی با ایران را منوط به تصویب لایحه کنوانسیون پالرمو و مذاکره در مورد توان موشکی ایران کرده اند.