( شرح آنلاین ) - سیمرغ بلورین بخش های مختلف جشنواره فیلم فحر به منتخبین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر در گروه های مختلف به منتخبین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

بابک بهداد پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت: از همه عوامل فیلم و هیات انتخاب و هیات داوری تشکر می کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می گیرند ولی متاسفانه مورد کم توجهی قرار می گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو به فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره بعد از پخش کلیپی از فیلم »۲۳ نفر» و چند دیالوگ ، از بازیگران آن تجلیل شد.

شهیدی‌فرد با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی».

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.

همزمان با حضور آزادگان روی سن، حاضران در سالن آنان را ایستاده تشویق کردند.

سپس مجری برنامه از گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شهسواری- مدیرعامل خانه سینمابه نمایندگی از اهالی سینما دعوت کرد تا به روی سن بروند و از عوامل این فیلم تقدیر کنند.

در ادامه تقدیر از آزادگان «۲۳ نفر» علاوه بر گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری، شهیدی‌فرد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد و دکتر حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده درخواست کرد به جمع حاضران روی سن  بپیوندند.

در ادامه این بخش یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.

مجتبی فرآورده در سخنانی با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: اجازه می خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸سال و ۳ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

جوایز بخش فیلم های کوتاه، مستند و فیلم‌های نگاه نو اهدا شد. تجلیل از فیلم «۲۳ نفر» و اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی و قرائت پیام رئیس جمهور، مراسم وارد مهمترین بخش خود شد. در این بخش سودای سیمرغ برندگان خود را شناخت.

در ادامه این گزارش اسامی برندگان بخش های مختلف سودای سیمرغ آمده است؛

«ماجرای نیمروز: ردخون» سیمرغ جلوه های ویژه میدانی را گرفت

اهدای جایزه‌های فنی با معرفی نامزدهای بخش جلوه‌های ویژه میدانی آغاز شد.

برای معرفی سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محمدعلی باشه‌آهنگر پشت تریبون آمد و ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد.

ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیات داوران تشکر می کنم.

محمود کلاری برای اهدای جایزه جلوه های ویژه بصری پشت تریبون قرار گرفت.

«مسخره باز» باز هم به سیمرغ رسید

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.

جواد مطوری پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی خوشحالم ک این جایزه را دریافت می کنم از هیات داوران تشکر می‌کنم. همچنین از همایون غنی زاده به خاطر اعتمادش تشکر می کنم و این جایزه را به همه بچه های گروهم تقدیم می‌کنم چون کار بصری یک کار تیمی است.

«شبی که ماه کامل شد» دو سیمرغ را از آن خود کرد

در بخش دیگر این مراسم،  ریما رامین فر برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در این بخش به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.

محمد بزرگ نیا برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس پشت تریبون قرار گرفت. محمدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای «شبی که ماه کامل شد» دریافت کرد.

محمدرضا شجاعی پس از دریافت این جایزه ضمن تشکر از هیات داوران گفت: از هر دو پروژه ای که در آن همکاری داشتم هم «ماجرای نیمروز؛رد خون» و هم «شبی که ماه کامل شد» تشکر می کنم. از مجموعه عواملی که از ایده تا اجرا به من کمک کردند.

«غلامرضا تختی» سیمرغ بهترین طراحی لباس را گرفت

محمد بزرگ نیا همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را هم اهدا کرد. کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.

سیمرغ بهترین صدابرداری در دستان  ایرج شهزادی

محمد احسانی برای اعطای جایزه بهترین صدابرداری پشت تریبون قرار گرفت.

ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد. ایرج شهزادی پس از دریافت این سیمرغ ضمن تشکر از هیات داوران گفت: قبل از هر چیز به بقیه همکارانم در بخش صدا که نامزد بودند تبریک بگویم. از همکاران خودم در صحنه و بچه های استودیو تشکر کنم و همینطور از سعید روستایی و آقای ساداتیان و تیم درجه یک «متری شیش و نیم» و تیم «ناگهان درخت» و تیم «سرخپوست» تشکر کنم.

صداگذاری «ماجرای نیمروز: ردخون» شایسته سیمرغ شناخته شد

محمد احسانی همچنین جایزه بهترین صداگذاری را هم اهدا کرد.   سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.

مهرشاد ملکوتی پس از دریافت سیمرغ این بخش گفت: از محمدحسین مهدویان تشکر می کنم و همچنین از همه عوامل «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ممنونم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین هم به پرواز درآمد

مهرزاد دانش برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین تدوین پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم»  اهدا شد. در غیاب دهقانی سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم جایزه او را دریافت کرد.

«قصر شیرین» سیمرغ بهترین موسیقی را شکار کرد

پوران درخشنده برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد.

«غلامرضا تختی» چندمین سیمرغ را هم دریافت کرد

محمود کلاری برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری پشت تریبون قرار گرفت. او با تبریک به همکاران فیلمبردار خود، اشاره کرد سطح فیلمبرداری در ایران جهانی شده و اعلام کرد بسیار مایل بوده که کاندیداهای بیشتری در این بخش معرفی شود که در نهایت یک نامزد بیشتر معرفی شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد. خضوی ابیانه در سالن حضور نداشت و فرد دیگری به نمایندگی از او جایزه را گرفت.ریما رامین فر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن پشت تریبون قرار گرفت.

فرشته صدرعرفایی به سیمرغ رسید

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

فرشته صدرعرفایی پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: واقعا از هیات داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز خیلی سپاسگزارم. از تیم خوب «شبی که ماه کامل شد» متشکرم و می خواهم آرزو کنم که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.

علی نصیریان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فجر سی و هفتم شد

محمدعلی باشه آهنگر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم مسخره باز اهدا شد. حاضران در سالن، نصیریان را ایستاده تشویق کردند.

علی نصیریان پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گفت: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال سیمرغ نداشتم. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.

نصیریان در ادامه گفت: من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم.

جمشید مشایخی وقتی علی نصیریان پس از دریافت جایزه اش به سمت او رفت گفت: اولین تئاترم را با علی خان نصیریان کار کردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده است.

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی برای «آخرین داستان»

محمد احسانی برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.

«مسخره باز» سیمرغ بخش هنر و تجربه را گفت

مهرزاد دانش برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

همایون غنی زاده پس از دریافت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه گفت: خیلی خوشحالم که امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند که بعد از ۴۰سال جایزه شان را گرفتند. به من در یک شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند اما این جایزه را دوست دارم و می گیرم.

الناز شاکردوست و سیمرغ بهم رسیدند

پوران درخشنده برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن پشت تریبون قرار گرفت. پوران درخشنده گفت: همه بازیگرهای زنی که در این جشنواره بودند خوب بودند. این انتخاب خیلی سخت بود. من به همه کاندیداها تبریک می گویم چون همه شان خوب بودند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: همیشه خیال می کردم این مسیر را تا اینجا می دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می کنم تشویق های شما ارزش آن همه سختی را داشت.

الناز شاکردوست در ادامه گفت: از بانو نرگس آبیار تشکر می کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستد. من

نقش فائزه برای من یک مسئولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه هایشان آرزوی دیگری ندارند.

امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش حان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشکر می کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.

سیمرغ بهترین بازیگر مرد در دست هوتن شکیبا

محمد بزرگ‌نیا برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد پشت تریبون قرار گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

هوتن شکیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانواده‌ام بزرگ تر می شود. اول خانواده خودم که در این سال ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که ۱۶سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی که ماه کامل شد» که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم.

از هیات داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.

مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در کنار داوران  روی سن ادامه یافت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد.

محسن قرایی پس از دریافت جایزه اش ضمن تشکر از داوران گفت: می خواستم از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کنم که با اجرای درخشان‌شان فیلمنامه ما را ارتقا دادند.

محمد داوودی هم گفت: ممنونم از آقای میرکریمی و اهتمامشان. ممنون از قصر شیرین ماندگاری که برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یک کار دیده می شود زحمت همه عوامل است.

جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی رسید

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای سرخپوست اهدا شد.در غیاب نیما جاویدی نماینده او جایزه ویژه را دریافت کرد. محمد بدرلویی مدیر تولید فیلم «سرخپوست» که به جای نیما جاویدی این سیمرغ را دریافت می کرد گفت: برای اقای جاویدی مشکلی پیش آمد نتوانستند بیایند. از من خواستند از این فرصت استفاده کنم از مردم تشکر کنم که با استقبال فوق العاده از سرخپوست به ما خیلی انرژی دادند.

سیمرغ بهترین کارگردانی در دستان نرگس آبیار

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت: دلگیری ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می سازد ولی می دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلمشان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می آزارد. این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در ۵۰درجه گرما سختی ها را تحمل کردند. حمید نجفی راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» رسید

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد.

محمدحسین قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی که ماه کامل شد» گفت: تشکر می کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می کند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم.

بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت.

منوچهر شاهسواری گفت: امشب را به همه سینمای ایران تبریک می گویم. باور دارم که بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می شود و همدل و رفیق بود و معرفت به خرج داد. سینمای ایران و همه ما مرهم زخم های این مملکت هستیم. ما زخم نمی زنیم. آن که زخم می زند حتما روزی گرفتار عقوبت خود خواهد شد. در این ایام همکاران من علی آشتیانی پور و همکارانشان در امانتداری این آرا سعی بسیار کردند. همینجا می گویم همه صاحبان آثار اجازه دارند به شکل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت کنند. امشب می خواهیم فاصله این ۵فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یک جامعه آماری چه گفتند.

او آرای پنج فیلم برتر را چنین اعلام کرد:

«ماجرای نیمروز: رد خون» به تهیه کنندگی محمود رضوی با ۷۸:۵ رده پنجم
«شبی که ماه کامل شد» به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی ۷۹:۷۵ رده چهارم
«غلامرضا تختی» به تهیه کنندگی سعید ملکان ۸۴:۲۵ رده سوم
«سرخپوست» به تهیه کنندگی محید مطلبی ۸۶:۲۵ رده دوم
و جایزه تماشاگران به فیلم «متری شیش و نیم» به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان با ۸۸:۲۵ در رده اول

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

سیدجمال ساداتیان گفت: متری شیش و نیم خیلی فیلم پرزحمتی بود. ۵ماه فیلمبرداری و ۱۵ ماه پیش تولید و فیلمبرداری و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می شود تصویر به خدمت می آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار دادیم که اگر ۲تریلیون نقدینگی است گردش مالی سینما ۲۰۰ میلیارد باشد؟

تهیه کننده متری شیش و نیم در ادامه گفت: سینما و حوزه هنر را جدی بگیریم. برای توسعه فضاهای فرهنگی با سخاوت بیشتر کار کنیم. همانطور که برای توسعه توریسم و صنعت بودجه اختصاص دادیم برای توسعه فضاهای فرهنگی هم بودجه اختصاص بدهیم.