( شرح آنلاین ) - بحث قبض های تلفن با کارکرد های صفر این روز ها موجب فضا سازی های بسیاری شده است.

مخابرات برای تلفن هایی که کارکرد آنها صفر بوده مبلغی را در قبض تلفن شان منظور نموده است .

این در حالی است که اصولا مبلغ کارکرد به چیزی باید تعلق بگیرد که استفاده شده و در واقع میزان بهره مندی مشترکین باید به عنوان هزینه کارکرد منظور گردد.

شاید پاسخ مسئولین مخابرات مبنی بر این باشد که هزینه دایر بودن و اشغال فضای سرویس های مخابرات به عنوان این مبلغ اخذ می شود و این نیز در حالی است که مشترکین این هزینه ها را به عنوان آبونمان و غیره پرداخت می نمایند.

سوال اینجاست که چگونه شرکت مخابرات می تواند این هزینه را اخذ نماید و با چه مجوزی این اقدام را انجام می دهد.

نکته دیگر جالب توجه برای قبوض تلفن درج یک جمله در حاشیه قبض است ، که نوشته شده : برای مشترکین حداقل کارکرد شهری محاسبه شده است.

چه کسی باید پاسخگوی این پول هایی که به زور از مردم گرفته می شود باشد ؟

چند ماه پیش وزیر ارتباطات آقای آذری جهرمی در اقدامی نسبت به بازپرداخت مبالغ اخذ شده توسط شرکت های ارزش افزوده که به مشترکین تلفن همراه تحمیل شده بود اقدام نمود ، و توانست بخشی از مبالغ را به حساب کاربران بازگرداند.

ولی اکنون شرکت مخابرات برای اخذ پول های کذایی اقدام جدیدی را راه اندازی کرده است.

این بالغ شاید به ظاهر کم باشد و مبلغ حدود ۳ هزار تومان ( ۲۹۷۰۰ ریال ) مبلغ چشم گیری نباشد ولی با نگاهی گسترده به نتیجه شگرفی خواهیم رسید.

 

اگر در هر شهر به صورت متوسط ۱۰۰ قبض به این صورت صادر شود ، با احتساب ۱۱۴۸ شهر در ایران این تعداد به ۱۱۴ هزار و ۸۰۰ قبض می رسد. واگر این مبلغ از هر قبض اخذ گردد هر ماه حدود ۳۴۴ میلیون تومان از بابت قبوضی که کارکردی نداشته اند به جیب مخابرات می رود. و این مبلغ در طول یکسال مبلغ حدود چهار میلیارد تومان می گردد .

هرچند در حساب شرکت مخابرات این مبلغ ۴ میلیارد تومان عددی محسوب نشود و در مقابل صفر های بی حد و مرز حساب بانکی این شرکت جزو پول خرد باشد ولی اولا این پول ناحق است و مطابق قانون مدنی ایران استیلای ناروا محسوب می شود و باید برگردانده شود و مطابق قانون مجازات اسلامی با توجه به سو استفاده از قدرت، مسببین این موضوع باید به صورت عادلانه مجازات شوند.

ثانیا باید توجه داشته باشیم این چهار میلیارد، یارانه حدود ۹۱ هزار نفر است و خوب میدانیم این روز ها خیلی ها برای گذران زندگی به همین ۴۵۵۰۰ تومان یارانه نقدی چشم دوخته اند.

کاش وزیر ارتباطات که تاکنون با عملکرد هوشیارانه خویش توانسته است مقابل بسیاری از جریان ها ایستادگی کرده و حقوق عامه را ارحج بداند ، در این خصوص نیز سریعا اقدامی کرده و مانع از پایمال شدن حق الناس شود.