ایلام،(شرح آنلاین) - گوهر آزادی از جمله نخبگان ایلامی است که در اوج استعداد و سوابق علمی باید منتظر الطاف مسئولان برای پذیرشش در جمع کارشناسان علمی مجموعه های علمی مرتبط با دانش خود باشد، انتظاری که شاید به این زودی ها محقق نشود.

سرنوشت گوهر آزادی هم مثل هزاران جوان مستعد دستخوش سلایق فردی مسئولانی است که اسم و رسمی را در جایگاه های فعلی خود به هم زده اند و متاسفانه با بی عدالتی های ناشی از این امر مواجهند و دست و پنجه نرم می کنند.

می گوید من اولین فارغ التحصیل دکترای شیمی آلی با معدل ۱۹.۴۶ در سال ۹۴ دانشگاه ایلام هستم. دارای ۲۸ مقاله تخصصی چاپ شده در ژورنالهای معتبر بین المللی،۲ عنوان ثبت اختراع و ۳ طرح پژوهشی خاتمه یافته در سطح ملی و دانشگاهی دارم.

او می افزاید: به عنوان پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان در سال ۹۵ پذیرفته شده و با چاپ دو مقاله بین المللی این دوره یک ساله را با موفقیت پشت سر گذاشتم.هم اکنون نیز برای دومین بار به عنوان پژوهشگر پسادکتری در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران که معتبرترین مرکز شیمی ایران است پذیرفته شده ام و ان شاء ا… می خواهم یک پروژه صنعتی را در آنجا به انجام برسانم.

از مشکل اشتغالش می پرسم و جواب می دهد: مسوولان عنوان می کنند که کاری از دست آنها ساخته نیست در صورتی که اینجانب نامه مستقیم از وزارت پتروشیمی کشور با توجه به مرتبط بودن رشته تحصیلی ام به شرکتهای گاز، نفت و پتروشیمی دارم .

گوهر آزادی

پشت سر هم اندازی های مسوولان به قدری او را آزرده کرده که معتقد است: متاسفانه در استان به استعدادهای بومی اصلا توجه نمی شود و هیچ ظرفیتی برای استفاده از علم آنها در نظر گرفته نمی شودکه هیچ، بلکه حق آنها نیز به راحتی پایمال می شود و علت آن نیز سفارشی بودن استخدام ها و وجود دست های پشت پرده و سفارشی شدن پست ها در استان است. در صورتی که جوانان ما واقعا لیاقت بالایی دارند و بسیار سخت کوشند.

او می افزاید: من از طرف بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانش آموخته برتر جهت جذب در دستگاه های اجرایی در سال ۹۵ برگزیده شده ام و حالا که می خواهم از حق خودم دفاع کنم بعد از گذشت ۴ سال می گویند بسیار کم صبر و بی طاقتی.

آزادی معتقد است جو بسیار بدی در ایلام حاکم است که مانع از بروز استعدادهایش می شود.

می گوید مسیر بسیار سختی را برای رسیدن به این موفقیت علمی پشت سر گذاشته است و الان این بی عدالتی ها باعث رنجش خاطرش شده و دلش را آزرده است.

به نظر آزادی از استعدادهای نخبگان در اداره ایلام استفاده نمی شود و عده ای افراد سفارشی پست های استانی را اشغال کرده اند.
او تشکر ویژه ای هم از نماینده ولی فقیه در ایلام می کند و می گوید: تنها کسی که واقعا پای حرف هایم نشسته و در تلاش برای استفاده توان علمی من در استان دارد شخص حجت الاسلام الله نور کریمی تبار هستند.

در طول مصاحبه ناراحتی را در لحن صدایش به خوبی می توان حس کرد. ناراحتی ای که ناشی از چشم بستن بر استعداد ذاتی اش در علم شیمی است. مطمئنم اگر پایش را از مرز بیرون بگذارد شرکت ها و دانشگاه های بزرگ برایش فرش قرمز پهن می کنند اما او مانده و می خواهد برای ایلام کاری بکند. اما من نیز از بهایی که ممکن است برای ایرانی و ایلامی بودنش بپردازد می ترسم. کاش زودتر دری از درهای بسته به رویش باز شود.