اسکو،(شرح آنلاین) - مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه عمران اسکو از صادرات محصولات این شرکت به کشور روسیه خبر داد.

جهانبخش فرضی زاده در مراسم دومین مجمع عمومی عادی شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اسکو افزود: صادرات محصولات شرکت تعاونی توسعه عمران اسکو به کشور روسیه و احیای صنعت ابریشم و نوغان داری در شهرستان اسکو و نیزاحداث کمپ های گردشگری در روستای گنبرف و روستای کندوان جزو برنامه‌های آتی توسعه و تعاون بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگارشرح آنلاین اظهار کرد: تاسیس این شرکت‌ با عضویت ۵/۰ درصد از جمعیت شهرستان پایه‌ریزی شده است و این شرکت همیشه سهام قابل عرضه برای عموم دارد که در این راستا موظفیم به اندازه کافی برگ سهام تهیه کرده و با افزایش سهام و سرمایه در اختیار متقاضیان جدید قرار دهیم .

وی به بیان کلیات تاسیس شرکت تعانی و توسعه شهرستان اسکو اشاره کرد و گفت : شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستان اسکو با سرمایه اولیه افزون بر سه میلیارد ریال و حدود هزار نفر سهامدار تشکیل و در حال حاضر با برنامه‌ریزی های مناسبی که توسط هیئت مدیره انجام گرفته در سالروز تاسیس یک سالگی این شرکت سرمایه خود را به ۲۰ میلیارد ریال افزایش داده است .

مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه عمران اسکو با اشاره به اهداف این شرکت اظهار نمود :این تعاونی طبق قانون تأسیس تعاونی‌های توسعه عمران اصل ۴۴ قانون اساسی ، در جهت توزیع عادلانه ثروت بین اقشار مختلف مردم تأسیس شده است . وی گفت : طبق ماده ۵ این اساسنامه ، در تمامی پروژه های سطح شهرستان ها شرکت های تعاونی بایستی در اولویت سرمایه گذاری قرار گیرند ولی متاسفانه در حال حاضر این بخش از قانون مورد بی مهری مسئولین امر می باشد.

فرضی زاده با اشاره به اینکه فعالیت های شرکت از بدو تاسیس و از زمان احداث بازارچه تولیدات محلی و صنایع دستی شروع شده افزود: اکنون در حوزه گردشگری نیز ورود کردیم .

وی گفت : در بحث صنایع دستی با مشکلاتی از قبیل تولید ، عرضه مستقیم و بازاریابی دچار مشکل هستیم که این مشکل با احداث بازارچه در این راستا صورت گرفت بطوریکه برای ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم و برای ۲۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم از طریق عرضه محصولات شغل ایجاد شده است .

بازارچه اسکو نمادی از فرهنگ و سنت های بومی منطقه است

فرضی زاده در ادامه به نقش اساسی بازارچه تولیدات محلی و صنایع دستی اسکو در اقتصاد محلی اشاره کرد و افزود : بازارچه اسکو اگر چه ظاهراً بازارچه است، ولی در اصل نمودی از تولیدات ، فرهنگ و سنن شهرستان اسکو را ارائه می‌دهد .

وی گفت: برای محصولات این شهرستان مانند دوشاب اسکو، نان اسکو، صنعت باتیک ، صنایع نقره ، صنایع فرش ، چوب و غیره فضایی ایجاد شده است که موجب اشتغال و درآمدزایی و گردش مالی می شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اسکو ادامه داد: محصول جدیدی که در ابتدا از همین بازارچه کلید خورد کمپوت خرما می‌باشد که صادرات آن شروع شده است .

فرضی زاده گفت : ۶۰ درصد این محصول از دوشاب اسکو و ۴۰ درصد آن ازخرما که در مناطق جنوبی کشورمان تولید می شود تشکیل شده است .

وی به بازار فروش این محصول تولیدی اشاره کرد و افزود : صادرات این محصول به کشور روسیه در ۴ ماه گذشته نزدیک به ۵۰ تن و در حال حاضر مشغول مذاکره با فروشگاه های زنجیره ای کشور روسیه هستیم تا محصولات خود را به آن ها صادر کنیم .

وی به عملکرد این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: اصلی ترین عملکردهای این شرکت ایجاد واحدهای دامداری سبک و سنگین با محوریت اصلاح نژادی است . با توجه به بهره‌وری پایین دام‌ها ی بومی اقدامات اصلاح نژادی را انجام دادیم و موفق شدیم ۵۰% مسیر اصلاح نژادی راطی کنیم .

فرضی زاده به ظرفیت های موجود در زمینه اصلاح نژاد دامی در شهرستان اشاره کرد و افزود : در حال حاضر با وجود فضای خالی در دامداری هایی که دارای امکانات دامداری می باشند و ظرفیت پذیرش ۶هزار راس دام را دارند مذاکراتی انجام گرفته تا با ارائه تسهیلاتی این میزان کمبود دام را تامین نمائیم. وی گفت : تاکنون واحد های دامداری راکد بصورت فعال در آمده که واحد علی آباد ایلخچی در بخش دام سنگین و واحد دام سبک در محله فسقندیس اسکو جزو این واحدهای دوباره احیاء شده می باشد .

مدیرعامل شرکت تعاونی شهرستان اسکو در رابطه با مزیت این کار گفت: استفاده از ظرفیت های خالی شهرستان، عدم صرف زمان و هزینه برای تجهیزات فیزیکی یک واحد دامداری، تمرکز برای تهیه دام و تسریع در پروسه راه اندازی دامداری ها از ویژگی های عمده این طرح می باشد . وی گفت : با همکاری تجار ترکیه ای قصد داریم نژاد جدیدی از دام های اروپایی که گونه ای اصلاح شده از این نژاد بوده را وارد و به صورت پشتیبان در اختیار دامداران منطقه قرار دهیم .

وی در ادامه به دیگر برنامه های آینده این شرکت اشاره کرد و گفت: ازدیگر فعالیت‌های این شرکت احیای صنعت ابریشم و نوغان داری در شهرستان است. با توجه به اینکه منطقه آذربایجان و شهر اسکو در این زمینه در طول تاریخ فعال بودند اما متاسفانه از سال ۷۹ متوجه واردات بی‌رویه ابریشم و کاهش تعرفه ها شده ایم بطوریکه تعرفه ها از ۲۹۰ %به ۵ % تبدیل شده و تولید کنندگان نتوانستند با محصولات وارداتی مشابه رقابت کرده و در نتیجه از بازار رقابت حذف شدند .

فرضی زاده گفت: با توجه به اینکه چین تامین کننده عمده ابریشم ایران میباشد تصمیم بر این شده تا زمینه برای کاشت توت در اراضی بایر شهرستان و ترویج برای اصلاح نهال های توتستان انجام گرفته است و در هفته منابع طبیعی اولین سری نهال های توت در این شهرستان کاشته شود.

او ادامه داد: در حوزه گردشگری هم اقدامات خوبی انجام گرفته که شامل احداث مجتمع تفریحی در روستای گنبد است که با مشارکت دهیاری و میراث فرهنگی انجام می گیرد . همچنین در شهر سهند پروژه هشت بهشت سهند با همکاری شرکت عمران سهند در دست اقدام می باشد . احداث کمپ های گردشگری در روستای آق گنبرف و روستای کندوان جزو برنامه‌های آتی شرکت توسعه و تعاون شهرستان اسکو بوده و در نظر داریم مجتمع تفریحی و خدماتی در روستای کندوان نیز ایجاد نمائیم .

مدیرعامل شرکت تعاونی شهرستان اسکو گفت: روستای حیله ور در بخش مرکزی اسکو ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را داشته و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد ولی هدف شرکت این است که سرمایه‌گذاری توسط افراد بومی انجام گرفته تا نهایتا درآمد حاصل در چرخه اقتصادی شهرستان قرار گیرد .

کمپوت های خرما اسکو راهی عراق می شود

وی در رابطه به صادرات اولین محصولات تولیدی شهرستان به کشورهای خارجی هم اشاره کرد و گفت: کمپوت خرما که محصول تولیدی این شهرستان است به کشور عراق که خود قطب تولید خرما است صادر می شود و این طرح بزرگترین موفقیتی است که نصیب این شرکت شده است .

مدیر عامل شرکت تعاونی توسعه عمران اسکو با اشاره به ظرفیت بازارچه صنایع دستی و محلی در زمینه خود اشتغالی گفت : در این بازارچه به تعدادی از مددجویان که از سوی کمیته امداد شهرستان و سازمان بهزیستی معرفی شدند ، غرفه رایگان در اختیارشان قرار داده شده تا به کسب و کار پرداخته و از این طریق نسبت به تقویت کسب و کار خود اقدام نماید .

فرضی زاده از ساماندهی هفته بازار اسکو نیز خبر داد و گفت : با توجه به اینکه اغلب فروشندگان کالاها در این بازار ،غیر بومی می باشد ، لذا در آمد حاصل از این داد و ستد به خارج شهرستان سرازیر شده و خود شهرستان از عواید آن بی نصیب می ماند که در جهت حل این موضوع تصمیم بر این شده تا با حذف بازار هفتگی نسبت به عرضه مایحتاج مردم در بازارچه صنایع دستی و محلی با قیمت مناسب نسبت به بازار یابی و فروش محصولات بومی و محلی اقدام شود .