تبریز،(شرح آنلاین) - گذشتگان ما سینه به سینه به ما یاد داده اند زمین حکم ثروت دارد. ملاکان از جمله آدمهای با نفوذ و محترمی شمرده می شدند.

علیرضا پورآقابالایی کاندیدای نهمین دوره اتاق تبریز در ائتلاف اتاقی برای فردا در یادداشتی کوتاه وضع آب و زمین در حوزه کشاورزی را به نقد کشیده که متن آن را در زیر می خوانیم:

خوانین به خاطر داشتن زمین های زیاد عنوان خوانی را کسب کرده اند. هنوز بهره وری تولید محصولات کشاورزی را به مساحت زمین می سنجیم و دولت هم بازده محصولات کشاورزی را به مقدار زمین می سنجد، گزارش می دهد و حتی به بیشترین مقدار تولید در واحد سطح زمین جایزه می دهد بدون آنکه به میزان آبی که مصرف کرده است توجه کند.

چرا آب را جزء سرمایه مثل زمین حساب نکرده ایم؟ چرا آب مثل زمین صاحب سند نبوده و وارد معاملات نشده است؟ آیا زمان آن نرسیده که مقدار تولید را به میزان آبی که کشاورز مصرف کرده است بسنجیم؟ آیا زمان آن نرسیده که تولیدات محصولات کشاورزی بجای تن در هکتار، تن بر متر مکعب آب گزارش داده شود؟

با وضعیت بی آبی که مواجه هستیم و خواهیم بود باید به تغییرات اساسی در نگاه و رفتار جامعه وهمچنین دولت داشته باشیم.

اولین اقدام می تواند به این گونه باشد که جایزه دولت به کشاورزانی تعلق بگیرد که با کمترین آب بیشترین محصولات کشاورزی را تولید کرده اند و گزارشات تولید محصولات کشاورزی بر مبنای مصرف آب باشد.