مهر ، (شرح آنلاین) - معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: مکانیسم مالی اینستکس در ابتدای راه خودش است و ما هنوز نمی‌دانیم که این ساز و کار چگونه می‌تواند مشکل گشا باشد و چگونه کار کند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حضور دارد پیش از برگزاری این نشست اظهار داشت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای چهاردهمین مرتبه پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود را اعلام کرده، اما در بحث رفع تحریم‌ها با خروج آمریکا، با موانع و مشکلات زیادی مواجه شدیم.

وی گفت: اعضای برجام به دنبال ایده‌ها و مکانیزم‌هایی بودند که بتوانند خروج آمریکا را جبران کرده و راه حل‌هایی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران داشته باشند.

عراقچی افزود: یکی از مهم‌ترین ساز و کارهای پیش بینی شده در این موضوع، مکانیسم مالی اینستکس است که البته در ابتدای راه خودش است و ما هنوز نمی‌دانیم که این ساز و کار چگونه می‌تواند مشکل گشا باشد و چگونه کار می‌کند. نیاز است که جلسات کارشناسی مفصلی داشته باشیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: این ساز و کار از سوی اروپایی‌ها دیر ارائه شد و خواست ما این است که آنها در این راستا جدی‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: مباحث کارشناسی که در حاشیه نشست کمیسیون مشترک داشتیم که بنده هم حضور داشتم گام‌های رو به جلویی بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید راه‌های تأمین خواسته‌های ایران در قالب برجام و تأمین منافع ما پیدا شود.

عراقچی افزود : تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا موانع و مشکلات زیادی را ایجاد کرد اما مهم این است که اراده سیاسی در بین کشورهای اعضای برجام برای مقابله با این موانع وجود داشته و تلاش برای یافتن راه حل‌ها ادامه دارد.

 

الف خ ۷۲ /