وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ابران بستن فضای مجازی نیست و دکترین کشور در این عرصه بر نگاه فرصت‌محور است. به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین، محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور دفاع از برنامه‌های […]

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ابران بستن فضای مجازی نیست و دکترین کشور در این عرصه بر نگاه فرصت‌محور است.

به گزارش پایگاه خبری شرح آنلاین، محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور دفاع از برنامه‌های اجرایی خود، طی سخنانی ضمن قدردانی از رئیس جمهور به‌منظور اعتماد به جوانان و معرفی‌اش به‌عنوان جوانترین وزیر پیشنهادی، یاد و خاطره امام و شهدا را گرامی داشت و گفت: معتقدم اگر امروز در منطقه پرآشوب آرامش و امنیت داریم مدیون خون شهدا هستیم.

وی ضمن تشکر از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق او افزود: نکته‌ای که بنده را در این بین مکدر کرد، این بود که یکی از عزیزان اعلام کرد “بنده به ولایت فقیه اعتقاد ندارم”، بنده از همین جا اعلام می‌کنم همیشه از ولایت فقیه تبعیت کرده و خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان خاطره‌ای از سفر خود به‌همراه واعظی به شهر بوشهر طی سالهای گذشته یادآور شد: در سیل اخیری که برخی مناطق کشور را فراگرفته بود به‌همراه دکتر واعظی سفری به بوشهر داشتیم، در فرودگاه بوشهر استاندار با چهره‌ای برافروخته از وضعیت فیبر نوری این منطقه که باعث قطع شبکه اینترنت شده بود، گلایه کرد و می‌گفت “این مسئله باعث شده ما به هزارسال پیش برگردیم و با دود با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم”.

آذری جهرمی ادامه داد: وقتی از مسئول مخابرات منطقه وضعیت را پرسیدم، گفت “شبکه موبایل و پیامک کار می‌کند اما اینترنت دچار مشکل شده است”. بنده خطاب به استاندار گفتم که “تلفن همراه شما کار می‌کند”، اما وی گفت “بنده شبکه نیاز دارم و بدون آن نمی‌توانم مدیریت بحران داشته باشم”. بنده به استاندار عرض کردم که “این فناوری که شما می‌گویید برای ۴ سال پیش بوده است نه هزار سال پیش”، به‌قدری اینترنت در این دوران رشد کرده است که شما نمی‌توانید لحظه‌ای فکر کنید آن را نداشته باشید لذا احساس می‌کنید این فناوری برای هزار سال پیش بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این رشد و توسعه مدیون تلاش و زحمات وزارت ارتباطات و فناوری بوده است و بنده به‌عنوان عضو کوچک در آن نقش کوچکی داشتم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اظهارات یکی از مخالفان مبنی بر جابه‌جایی نقاط شبکه نیز گفت: بنده نمی‌توانم در صحن علنی مجلس مباحث فنی را مطرح کنم اما مردم متوجه کیفیت شبکه طی دو سال گذشته می‌شوند. البته اگر به این وضعیت رسیده‌ایم به‌دلیل حضور بخش خصوصی بوده است و اگر دوستان به این مسئله انتقاد دارند، باید بگوییم که قانون حضور بخش خصوصی را در این مسائل از ما طلب کرده است.

آذری جهرمی تأکید کرد: اگر دوستان می‌گویند که ما در این زمینه‌ها کوتاهی کردیم، چرا وقتی حقیر معرفی می‌شوم، سندیکای مخابرات در نامه‌ای از رئیس جمهور تقدیر می‌کند؟ البته خود را شایسته این لطف نمی‌دانم اما چرا تولیدکننده محتوا از دولت و رئیس جمهور تشکر می‌کند؟ برادر بزرگواری که به‌لحاظ سیاسی شأنیتی دارند طی نامه‌ای به وزیر از معرفی بنده تشکر می‌کند و وقتی با من تماس می‌گیرند، می‌گوید “من شما را نمی‌شناسم اما دامادم که در این بخش فعالیت می‌کند، می‌گوید در دو سال اخیر تحولات اساسی در این بخش صورت گرفته و اظهاراتی که درباره شما می‌شود، ظلمی است که باید در مقابل آن ساکت نماند”.

وی با اشاره به توانمندی‌های دولت اخیر در زیرساخت‌های ارتباطی گفت: این کار حاصل زحمات همه بخش‌ها و دوستان ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پرسنل و جوانان فعال در این وزارتخانه بوده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: همه تلاش ما در این وزارتخانه این بود که کارهای انجام‌نشده روی زمین نماند و به همین دلیل شبکه ملی اطلاعات را که ۱۲ سال روی زمین مانده بود با کمک دوستان به مرحله اجرا رساندیم.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در این بخش گفت: به‌لحاظ شاخص‌های پهنای باند امروز به‌ازای هر شهروند به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده‌ایم، روزی که ما کار خود را شروع کردیم مجموع پهنای باند ما ۱۰ درصد بود و امروز ۴۰ درصد است، البته خود آن را ناکافی می‌دانیم.

وی تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم بعد از ۴ سال فعالیت و توسعه زیرساختها در حوادث مهم ما یک ثانیه هم قطع نشده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما توانستیم پارادایم و فرهنگ جامعه را در این زمینه تغییر دهیم؛ روزی ارتباطات برای کشور تهدید امنیت بود اما امروز برقرار نبودن ارتباطات تهدید امنیتی محسوب می‌شود. دکترین ما در عرصه فضای مجازی یک دکترین بیشتر نیست و آن همان دکترین مقام معظم رهبری است.

آذری جهرمی گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند شبکه مجازی هم فرصت است و هم تهدید، تهدیدش به‌قدری است که آن را به قتلگاه جوانان تبدیل می‌کند و فرصتش به‌قدری است که می‌تواند حرف حق ما را به تمام دنیا برساند.

وی یادآور شد: نگاه ما به شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی نگاه فرصت‌محور است.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به تهدیدات پیشِ‌روی فضای مجازی گفت: طی این مدت با همدلی و همکاری کارها را پیش بردیم. آیا این روش بهتر است یا چوب لای چرخ هم گذاشتن؟ آیا با متهم کردن یکدیگر می‌توانیم در برابر دشمنان بایستیم؟

وی با نفی بستن فضای مجازی تصریح کرد: آیا برای اینکه فضای مجازی را کنترل کنیم، بهترین کار عملکرد به‌احسن است؟ مردم از ما می‌خواهند فضای مجازی را پاک و سالم کنیم. ما بی‌غیرت در برابر فضای مجازی نیستیم اما آیا تنها راه بستن است؟

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ظرفیت اشتغال فضای مجازی، اظهار داشت: در سال ۹۱ مجموع اشتغال در فضای مجازی ۴۵ هزار نفر بود. در سال ۹۲، ۵۰ هزار نفر و در سال ۹۵ این آمار به دوبرابر یعنی ۱۰۰ هزار شغل رسید و اینها را مدیون توسعه شبکه ملی اطلاعات هستیم.

آذری جهرمی در ادامه با بیان اینکه در ۲۷ هزار روستا اینترنت نصب شده اما به‌دلیل هزینه بالای مودم هنوز قابل استفاده نیست، گفت: قطعاً از ظرفیت بانوان کشور در مسئولیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد، همین‌طور تعامل با شرکتهای بین‌المللی را همان‌طور که رهبری در مراسم تنفیذ فرمودند با نگاه فرصت‌محوری به‌عنوان یکی از برنامه‌ها در اولویت قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: به‌صراحت زیر سقف خانه ملت می‌گویم که اگر امروز آذری جهرمی به معاونت وزیر رسیده و گزینه تصدی پست وزارتخانه است، بی‌شک مدیون انقلاب است و بدون شک ما مدیون نگاه بلند و هوشمندانه امام و رهبری و همت والای ریاست جمهوری هستیم و مطمئن باشید اگر توان اجرایی نداشتم به این میدان پرچالش ورود پیدا نمی‌کردم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: سیاست نظام جمهوری اسلامی بستن فضای مجازی نیست و دکترین کشور در این عرصه بر نگاه فرصت‌محور است و البته همواره بر حفظ فرهنگ ایران اسلامی تأکید داریم و از خط رهبری خارج نخواهیم شد و دچار وادادگی نمی‌شویم.

آذری جهرمی در بخش پایانی سخنانش با بیان این مطلب که “در محضر خداوند متعال پیمان می‌بندم که با پاک‌دستی به‌عنوان حافظ و امین مردم حافظ حریم خصوصی آنان باشم” خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان محترم ملت به من اعتماد کنند، بینی و بین الله همه وجودم را برای کار صرف خواهم کرد.

انتهای پیام/