مهر، (شرح آنلاین)- نمایشگاه کتاب پاریس در حالی افتتاح می‌شود که برنامه‌های فرهنگی تدارک دیده شده از سوی دولت فرانسه و نیز برنامه‌ریزی اقتصادی برای این رویداد محل توجه بسیاری است.

سی دو دومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب پاریس عصر امروز پنجشبه ۲۳ اسفند ماه از ساعت ۱۸ به وقت محلی با حضور امائول مکرون رئیس جمهور فرانسه و فرانک ریستر وزیر فرهنگ فرانسه و نیز سباستین فرسنو مدیر نمایشگاه کتاب پاریس آغاز به کار می‌کند.

در این مراسم حضور جالب توجه سندیکاها و نیروهای مؤثر در نشر و برگزاری نمایشگاه کتاب در فرانسه قابل توجه است. بر این اساس میشل فلیتزی مدیرعامل و رئیس مؤسسه برگزارکننده نمایشگاه یعنی رید اکسپوزیسون که یک مؤسسه خصوصی است و فعالیتی مشابه با مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در ایران دارد به عنوان یکی از نیروهای مؤثر در این رخداد فرهنگی نام خود را در میان برگزار کنندگان این مراسم تثبت کرده است و از سوی دیگر ونسان مونتان رئیس اتحادیه ملی نشر فرانسه و پیتر دوتویل رئیس اتحادیه ملی نشر فرانسه نیز در مراسم حضور خواهند داشت و به سخنرانی می‌پردازند.

در حاشیه برگزاری این رویداد دولت فرانسه تبلیغات قابل توجهی را برای حضور جوانان در این رویداد انجام داده است که مهمترین آن اطلاع رسانی درباره صدور «pass culture» برای جوانان فرانسوی است که مراحل اجرایی آن از ماه فوریه شروع شده و کماکان نیز ادامه دارد. در این طرح دولت فرانسه برای جوانان ۱۸ سال به بالای کشور اقدام به صدور کارتی می‌کند که می‌توانند با آن سالانه تا ۵۰۰ یورو از رویدادهای فرهنگی استان محل سکونت خود استفاده کنند.

این کارت به یک اپلیکیشن موبایلی متصل خواهد بود که بر روی آن رویدادهای فرهنگی پنج استان که در مرحله نخست این طرح قرار گرفته‌اند به صورت منظم وارد شده و صاحبان این کارت فرهنگی می‌توانند با یارانه دولتی پانصد یورویی در طول سال از آن رویداد بهره ببرند.

یکی دیگر از جلوه‌های نمایشگاه کتاب پاریس در سال جاری توجه به درآمدزایی از محل فروش بلیط برای ورود به این نمایشگاه است.

مدیران این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان اعم از جوانان زیر ۲۶ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، بازدید کنندگانی که به همراه خود یک همراه معلول دارند و یا معلولانی که به تنهایی به این نمایشگاه می‌آیند و نیز برای فعالان تجاری کتاب و بازدیدکنندگان خارجی بلیط‌های متفاوت با شرح امکانات مختلفی تدارک دیده‌اند که مبلغ پرداختی برای آنها شش یورو پیش بینی شده است.

از سوی دیگر برای بازدیدهای آخر هفته از این نمایشگاه شامل یک بازدید برای روز اول یا آخر نمایشگاه بلیط هشت یورویی اختصاص داده شده است. همچنین برای یک بازدید از نمایشگاه در روزهای میانی برگزاری آن شامل شنبه و یکشنبه آتی بلیط ده یورویی تدارک دیده شده است. همچنین برای حضور بی‌محدودیت در چهار روز نمایشگاه و نیر حضور در مراسم افتتاحیه بلیط ۲۹ یورویی تدارک دیده شده است.

لازم به یادآوری است جمهوری اسلامی ایران نیز در سال جاری در این رویداد حضور داشته و مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز از این رویداد بازدید خواهد کرد.

 

س الف ۸۱/