ایرنا،(شرح آنلاین)-رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با تاکید بر نقش موثر برگزاری مراسم بزرگداشت و تجلیل از مفاخر ادبی و فرهنگی و به طور کل شناخت بزرگان جامعه در اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی گفت: تاکنون 183 مراسم بزرگداشت مفاخر ادبی و فرهنگی از طرف این انجمن برگزار شده است.

حسن بلخاری قهی اظهار داشت: انجمن آثار و مفاخر قدیمی ترین انجمن فرهنگی ایران است که از سال ۱۳۰۱ هجری شمسی تاسیس شد.

وی در خصوص دستاوردهای این انجمن اظهار کرد: برگزاری ۱۸۳ مراسم بزرگداشت مفاخر ادبی و فرهنگی، تالیف، ترجمه و چاپ ۶۰۰ عنوان کتاب، احداث و بازسازی بسیاری از آرامگاه ها و مقبره های بزرگان جامعه در شهرهای طوس، همدان و شیراز از فعالیت های انجمن به شمار می رود.

بلخاری قهی با اشاره به اهمیت احداث و ساخت مقبره مفاخر ادبی و فرهنگی جامعه پس از انقلاب ابراز امیدواری کرد که این مهم برای زنده نگه داشتن یاد و نام این بزرگان بار دیگر احیاء شود.

به عقیده وی در حال حاضر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در زمینه تجلیل از بزرگان ادب و فرهنگ ایرانی و چاپ و انتشار کتب ناب قدیمی و در حقیقت تاریخی تلاش می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: جمع آوری اطلاعات در خصوص این بزرگان و انتشار و ترویج آن در جامعه علاوه بر افزایش سطح آگاهی مردم، در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی نیز موثر است.

س الف ۸۱/