میزان ، (شرح آنلاین) -وزیر بهداشت گفت: توسعه یافتگی در کشوری حاصل نخواهد شد مگر اینکه رسانه‌های پویا مطالبه‌گر و پیگیر وجود داشته باشند؛ که یکی از رسالت‌های مدیران یک نظام پاسخگویی به مطبوعات مطالبه‌گر است.

سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست نوروزی با اصحاب رسانه سلامت اظهار داشت: ما در عرصه خاصی در نظام سلامت پا گذاشته ایم و دوران موفقی را پشت سر گذاشته ایم. ما با دستاورد‌هایی بهداشتی درمانی و آموزش پزشکی در کشور توانسته ایم جایگاه خوبی را به دست بیاوریم.

وی در ادامه افزود: در آموزش پزشکی کشور ما در سال‌های نخست پس از انقلاب حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ پزشک در کشور داشتیم که مجموعه‌ای از پزشکان خارجی و پزشکان داخل بودند که امروزه این آمار ۱۰ برابر شده است. در آمار مرگ و میر یک دهم در سال ۹۷ رسیده ایم.

وزیر بهداشت افزود: خوشبتانه ۹۷ درصد دارو‌ها تولید داخل است و یکی از رکورد‌های منطقه را در پوشش بیمه همگانی داریم.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب غریب به هزار مرکز و خانه بهداشت و درمان وجود داشت که در حال حاضر به ۱۸ هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشت رسیده است.

نمکی گفت:در سال ۵۸حدود ۶۰۰ دانشجو پزشکی داشتیم که الان فقط در دانشگاه‌های دولتی چیزی حدود ۶۱۰۰ دانشجو پزشکی داریم.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر عامل خطرزا در نظام سلامت وارد دوره تازه نظام سلامت می‌شویم. با حدود ۵ دلار توانسته ایم کودکان خود را برابر شش بیماری مهلک واکسینه کنیم. همچنین با مراقبت‌های قبل از زایمان، حین زایمان و بعد از زایمان به خوبی توانسته ایم با شیوه‌های درست مثل آموزش تغذیه با شیر مادر مشکلاتی را که در پیش رو داشتیم حل کنیم.

وی اضافه کرد: امروز عوامل خطرسازی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی سرطان‌ها دیابت حوادث جاده‌ای و مواردی مثل دیگر بیماری‌های غیرواگیردار عوامل تهدید کننده سلامت هستند که ما در وزارت بهداشت تقریباً در اجرا کمترین نقش تاثیر گذار را در تهیه بسته‌های آموزشی و جلب مشارکت‌ها و تبیین جایگاه خطر ساز بیماری غیر واگیر داشته باشیم نقش مهم رسانه‌ها در آموزش همگانی بیماری‌های غیرواگیردار و تغییر شیوه زندگی مردم اثر بخشترین عامل در کاهش مرگ و میر‌ها است.

نمکی اضافه کرد: در جریان بیماری‌های واگیردار مثل اچ آی وی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بیماری‌های منطقه‌ای مثل سالک، بیماری‌هایی مثل سل مقاومت به درمان در بیماران دارای ایدز نیز تغییراتی داشتیم که در این حوزه نقش آموزش بسیار پررنگ است.

 

منبع: میزان

س ر ۷۰/