مهر ، (شرح آنلاین) - استاندار آذربایجان شرقی از افزایش ۴۰ درصدی آب دریاچه ارومیه در پی بارش‌های اخیر خبر داد.

استاندار آذربایجان شرقی ظهر امروز در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگاران گفت: در کنار بارش‌های خوب اخیر، ستاد احیای دریاچه نیز تلاش کرده و ۸۰ کیلومتر لایروبی در مسیر «آجی چای» صورت گرفته و با اصلاح الگوی کشت ۲۹ درصد آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به احیای این دریاچه اظهار داشت: سال گذشته ۱۴۷ میلیارد تومان برای احیای دریاچه در نظر گرفته شد که فقط ۵۰ درصد آن تخصیص یافت ولی بودجه امسال هنوز مشخص نیست.

وی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای حفظ روند افزایشی آب دریاچه به کار می‌گیریم، در حوضه آبریز دریاچه ۳۵۰ میلی متر بارش صورت گرفته است که قبل از افزایش ۴۰ درصدی آب دریاچه ارومیه، این میزان ۲۰۰ میلی متر بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه هم اکنون تراز اکولوژیک دریاچه ۱۲۷۱ حدود متر است، تصریح کرد: این شرکت لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه را در دستور کار دارد و در کنار آن از اضافه برداشت‌ها جلوگیری می‌کند.

جلیل زاده افزود: در کنار هدایت روان آب‌ها به دریاچه بخشی از آب سد قلعه چای نیز به طرف دریاچه ارومیه هدایت شد و این دریاچه اوضاع رو به بهبودی دارد.

 

 

منبع: مهر

الف خ ۷۲ /