یک مشاور و برنامه‎ریز درسی تاکید کرد: دانشگاه فرصتی برای رفع نیازهای سرکوب شده‎ی نوجوانی نیست!. به گزارش شرح انلاین کامران صداقت، در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در این خصوص اظهار کرد: دانشجویانی که در مبارزه با غول کنکور پیروز شده و وارد دانشگاه شده‎اند، باید توان خود را از حالت بالقوه به […]

یک مشاور و برنامه‎ریز درسی تاکید کرد: دانشگاه فرصتی برای رفع نیازهای سرکوب شده‎ی نوجوانی نیست!.

به گزارش شرح انلاین کامران صداقت، در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در این خصوص اظهار کرد: دانشجویانی که در مبارزه با غول کنکور پیروز شده و وارد دانشگاه شده‎اند، باید توان خود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنند. زیرا تمامی پذیرفته شدگان در کنکور حتما دارای یکسری توانایی‎هایی بوده‎اند که توانسته‎اند وارد دانشگاه شوند.

وی با اشاره به ضرورت شناخت و آگاهی از مسیر پرپیچ و خم دانشگاه افزود: دانشجویان در ابتدا باید تعریف درستی از دانشگاه داشته باشند. از نظر جامعه شناختی دانشگاه یک مرحله‎ی گذار به شمار می‎آید و در مجموع مرحله گذار به وظایف عرفی، قانونی و اجتماعی اطلاق می‎شود که فرد پس از رسیدن به بلوغ برای او تعیین می‎شود و با توجه به تعریف شدن وظایف جدید برای دانشجو در دانشگاه، این نیز یک مرحله‎ی گذار تلقی می‎شود.

وی افزود: اکثر دانشجویانی که به تازگی در دانشگاه پذیرفته شده‎اند، با حس و حال دوران دانش آموزی وارد این محیط می‎شوند؛ در حالی که هنجارها، باید و نبایدهای محیط دانشگاه متفاوت از هنجارهای مدرسه است. برخی دانشجویان چنین می‎پندارند که پس از قبولی در دانشگاه هیچ وظیفه‎ای ندارند؛ در حالی که این تفکر برخلاف ارزش‌ها و شخصیت علمی دانشجویان است.

صداقت بیان کرد: طبق تحقیقات به عمل آمده حدود ۲۶ درصد از افت تحصیلی دانشجویان مربوط به ترم‎های اول تحصیلی است و ریشه‎ی این پسرفت نیز جدایی و دوری از رسالت اصلی دانشگاه بوده و قبولی در دانشگاه نقطه‎ی اول خط علمی و راهی برای ترسیم آینده است.

وی افزود: موفقیت در دانشگاه و رشته‎ی تحصیلی ناشی از شخصیت دانشگاهی افراد است که نظم، مطالعه‎ی مستمر در طول تحصیل و یادداشت برداری مرتب در سر کلاس، ارتباط با کتاب‎های مرجع و رفرنس‎ها، مطالعه‎ی مقالات و آمادگی برای نگرش مقاله از جمله ابعاد آن به شمار می‎آیند که باید مورد توجه دانشجویان جدیدالورود قرار گیرند.

وی گفت: یادگیری نرم افزارهای مخصوص هر رشته، مهارت‎های ارتباطی و تمرین، مهارت یافتن در تمامی دروس و بهره‌مندی از مبانی تمامی دروس به خصوص دروس عمومی نیز می‎تواند در بهبود سطح علمی دانشجویان دوره‎ی کارشناسی موثر واقع شود. زیرا پایه‎ی علمی هر دانشجویی در دوره‎ی کارشناسی تعیین می‎شود.

صداقت با اشاره به اینکه برخی دانشجویان پس از ورود به دانشگاه چنین می‎پندارند که علاقه‎ای به رشته‏ ی دانشگاهی خود ندارند، گفت: دانشجویان عجولانه تصمیم نگیرند و ممکن است علاقه به یک رشته در طول تحصیل به دست آید و همچنین قرار نیست یک رشته کاملا مطابق با الگوهای شخصیتی و خانوادگی یک فرد باشد.

این مشاور و برنامه ریز درسی تاکید کرد: ملاک موفقیت در یک رشته‎ی تحصیلی، توانمندی و پاسخگویی به نیازهای جامعه است و داشتن هوش هیجانی، کسب مهارت‎های ارتباطی و بازاریابی نیز گام‏های دیگر موفقیت در رشته هستند.

وی با اشاره به تغییرات تیپیک در برخی دانشجویان گفت: این پدیده اکثرا در میان دانشجویان غیربومی مشاهده می‎شود و همچنین تجربه‎ی زندگی خوابگاهی و اجتماعی و نداشتن مهارت‎های کافی با جنس مخالف از جمله مواردی هستند که بر روند تحصیل دانشجویان تاثیر می‎گذارد. برخی دانشجویان نیز ورود به محیط دانشگاه را فرصتی برای داشتن ارتباط عاطفی می‎دانند.

وی افزود: مشارکت، پذیرش و تطبیق پذیری از جمله موارد موفقیت در زندگی جمعی هستند و دانشگاه علاوه بر فرصت تحصیلی، فرصت‎های خانوادگی، اجتماعی، استقلال طلبی و مهارت‎های حل مسئله را نیز برای افراد فراهم می‎کند.