در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در سال‌های اخیر و به ویژه این روزها به خاطر واردات تراکتور از کشورهای چین و هند با تعرفه پنج درصد با چالش‌های جدی و ورشکستگی روبه رو شده است. به گزارش  شرح […]

در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در سال‌های اخیر و به ویژه این روزها به خاطر واردات تراکتور از کشورهای چین و هند با تعرفه پنج درصد با چالش‌های جدی و ورشکستگی روبه رو شده است.

به گزارش  شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ،در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، یکی از وظایف مهم و ماموریت دولت و سایر قوا و حتی مردم این است که در راستای تحقق شعار سال در مسیر توسعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از هیچ نوع تلاش دریغ نکنند.

اما در عمل شاهد هستیم در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» نامگذاری شده، برخی صنایع بزرگ و مادر در سطح کشور و در رأس آنها در استان آذربایجان‌شرقی که به عنوان یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد کشور به حساب می‌آید، رو به تعطیلی و زمین خوردن هستند.

در هر صورت یکی از این صنایع بزرگ و مادر خطه آذربایجان، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران است که در سال‌های اخیر و به ویژه این روزها به خاطر واردات تراکتور از کشورهای چین و هند با تعرفه پنج درصد، با چالش‌های جدی و ورشکستگی روبه رو شده است، در همین راستا به نظر می‌آید برخی صنایع بزرگ و مادر استان آذربایجا‌ن‌شرقی که از جمله آنها می‌توان به صنایع تراکتورسازی و ماشین‌سازی اشاره کرد، این صنایع نفس‌های آخر خود را می‌کشند.

بار واردات، بر چرخ‌های تراکتور سنگینی می‌کند

در این ارتباط برخی نمایندگان استان و بسیاری از کارشناسان و ناظران این عرصه بر این باورند که مسوولان و به ویژه وزیر صنعت و معدن در اسرع‌ وقت باید فکر اساسی به حال و روز صنعت آذربایجان و در این میان موضوع تراکتورسازی و واردات تراکتور از هند و چین داشته باشند.

نماینده مردم میانه در مجلس در این باره در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه به زودی و روزهای آینده جلسه با وزیر صنعت و معدن در خصوص وضعیت، مسائل و مشکلات سر راه صنایع تراکتورسازی و ماشین‌سازی این خطه خواهند داشت، یادآور شده است که هیچ‌‌گاه از حق استان کوتاه نخواهند آمد و با مسائل مشکل‌ساز استان نیز مقابله جدی خواهد شد.

یعقوب شیویاری در بخش دیگر سخنان خود، فعال کردن صنایع راکد و در حال تعطیل آذربایجان‌شرقی و به خصوص توجه جدی به مسائل صنایع بزرگ استان را از جمله مهم‌ترین اولویت استاندار جدید بیان کرده و اظهار داشته است که « موضوع تراکتورسازی و واردات تراکتور از هند و چین برای کشور و استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید در اسرع‌وقت رسیدگی شود زیرا مستقیماً به اقتصاد استان ضربه می‌زند».

تراکتورهای وارداتی با چه تعرفه‌‌ای زمین‌های وطنی را شخم خواهند زد

احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از نماینده‌های استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه «پایین آوردن تعرفه‌ واردات تراکتور به پنج درصد در قیاس با واردات خودرو با تعرفه ۵۵ درصد به نفع دولت بوده و در مقابل باعث تضعیف صنعت پایه استان آذربایجان‌شرقی شده است»، گفته است استانی که به عنوان طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب می‌شود، چرا وضعیت صنعت مادر این استان بحرانی باشد؟

این نماینده مجلس همچنین با ابراز تاسف از اینکه دولت نگاه سیاسی به موضوع تراکتور دارد، یادآور شده که« دولت با نگاه اینکه تراکتورسازی متعلق به بنیاد تعاون سپاه است، هیچ مسوولیتی در قبال آن حس نکرده و متاسفانه تلاش عدیده‌ای برای زمین خوردن این صنعت دارد تا بتواند روی جنازه آن جشن بگیرد».

واردات این بار؛ کمر صنعت مادر ایران را شکست

زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه با وجود اینکه این استان آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از هفت استان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شده، برنامه منسجمی می‌طلبد که توجه ویژه‌ای از سوی مسوولان به بخش‌ها و ظرفیت‌های استان از نظر صنعت، گاز و پتروشیمی و به خصوص صنایع بزرگ و مادر صورت گیرد.

محمداسماعیل سعیدی، یکی دیگر از نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در گفت‌وگو با فارس در تبریز، اختصاص تعرفه پنج درصدی به واردات تراکتور را یک حرکت کاملاً ضداقتصاد مقاومتی بیان می‌کند که معنایی جز رفتار خلاف شعار سال نمی‌توان به آن داد.

وی می‌گوید: «وقتی مجموعه عظیم تراکتورسازی که توانسته پس از سال‌ها به خودکفایی برسد و قطعاتی که قبلاً از خارج وارد می‌کرد را به صورت بومی بسازد چرا باید برای نابودی آن تلاش شود».

تراکتور، با سوخت واردات به موزه می‌رود

وی این را هم گفته که مجموعه تراکتورسازی که برای پنج‌هزار نفر در استان و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر استان شغل ایجاد کرده است، چرا باید این‌گونه تضعیف شود، قطعاً تمام نمایندگان استان و ستاد اقتصاد مقاومتی به این موضوع حساس بوده و پیگیر خواهند بود.

افزون برآنچه گفته شد، در این خصوص همچنین بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان برای ریل‌گذاری در جهت تحقق راهبرد مورد نظر مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از صنایع و ایجاد تولید و اشتغال در کشور بر این باور هستند که هنوز دست‌اندرکان و مسوولان که دارای سلایق و برنامه‌ریزی‌های مختلفی را دارند، برای تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور که تولید و اشتغال ملی هم در این مجموعه قرار دارد، به فهم و درک مشترکی بر سر این مفهوم دست پیدا نکرده‌اند.

این فعالان حوزه اقتصادی واردات کالاهای بی‌کیفیت، نبود نظارت کافی، نفوذ گروه‌های مافیایی در برخی مراکز، نبود روش‌ها و ساختار مناسب برای اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاران، بخشی‌نگری در مسائل اقتصاد، نبود آمایش سرزمینی، نگاه سلیقه‌ای به مسئله اقتصاد و … را از دیگر مسائلی و چالش‌های عنوان می‌کنند که سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید کشور قرار گرفته که ضروری است سه قوه به مسائل توجه داشته باشند.

چرخ‌دنده‌های صنعت مادر ایران نمی‌چرخد

در این برهه، بدون شک توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص چگونگی رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور که در ابتدای سال نیز از مسوولان خواستند که در راستای متمرکز شدن به مبحث اقتصاد مقاومتی به ابعاد مهم آن نیز یعنی به بعد تولید داخلی و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان، توجه ویژه‌ای صورت گیرد، چرا این مسائل جزو مطالبات مقام معظم رهبری و مردم از مسوولان است.

در هر حال یکی دیگر از مهم‌ترین نکته‌هایی که در پایان این گزارش می‌توان به آن اشاره کرد؛ اینکه مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان باشند که با واردات هر تراکتور به کشور ۱۰ نفر در کشور بیکار می‌شوند و در همین ارتباط نیز منابع داخلی در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد.

حال این پرسش مطرح می‌شود، با وجود تأکیدات، فرمایشات و تذکرات رهبری در هر سال، چقدر مسوولان و دست‌اندرکاران قوه مجریه، قوه مقننه و اجرایی در پیشبرد برنامه‌های خود به این مسائل توجه می‌کنند و فرمان رهبری را در مسیر تحقق آن قرار می‌دهند؟

نسخه ای برای رونق صنایع و تولید ملی

بنابراین می‌توان گفت، طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏ تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی و برنامه‌ریزی درست مسوولان بتوانند مشکل تولید داخلی را حل کند، بدون تردید بر چالش‌هایی که دشمن ایجاد می‌کند، غلبه خواهند کرد.

در همین راستا، ناگفته نماند مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در نامگذاری‌های‌شان برای سال‌ها همچنین در سخنان خود بارها بر مسئله « تحریم‌های دشمن » و «جنگ اقتصادی» که استکبار جهانی در راستای مقابله با پیشرفت‌های کشورمان در پیش گرفته‌اند، تاکید کرده و راهکارهای مقابله با آن را نیز بارها گوشزد کرده‌اند.

نکته مهم دیگر اینکه، تحریم‌های اسکبار جهانی علیه ملت ایران در طول چند دهه اخیر موجب شده زیرساخت‌های مناسبی در کشورمان برای تولید ملی فراهم شود که نمونه بارز این امر رشد و خودکفایی تولید تراکتور بوده که در سال‌های اخیر با واردات تراکتور از سایر کشورها می‌خواهیم به این صنعت مهم کشور و استان آذربایجان‌شرقی ضربه وارد کنیم.

نکته مهم‌تر اینکه به یقین با فرصت پیش آمده دست‌اندرکاران و مسوولان و حتی ملت ایران با توکل به خداوند متعال و با تیکه بر داشته‌ها و شناسی ظرفیت‌های کشورمان، به راحتی می‌توانند بار دیگر دشمنان اسلام و ایران را در عرصه جنگ اقتصادی ناکام بگذارند.

توجه به تولید ملی از ادعا تا واقعیت

به بیان دیگر، درست است که در سال‌های گذشته در اثر تحریم‌های فلج‌کننده و سخت‌گیری دشمنان بر نظام جمهوری اسلامی، ملت ایران فشارهای زیادی را تحمل کردند، ولی در میدان عمل ثابت شد این ملت ایران بود که با صبر و استقامت پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند و ان‌شاءالله آثار و نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

بسیار واضح است امروز استکبار جهانی از تحقق شعار «ما می‌توانیم» که نمود همت و غیرت ایرانیان است عصبانی شده و در این خصوص با ترفندهای مختلف در صدد ضربه زدن به این نظام است.

در کل باید یادآور بشویم، در این شرایط وظیفه مردم و مسوولان در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال» این است که با جدیت تمام، خدمت‌رسانی، ایجاد هماهنگی و وحدت میان سه قوه در خلق صحنه‌های سیاسی و اقتصادی در وسط میدان باشند و ضمن حمایت از انقلاب و اسلام در تحقق افق روشن ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری بیش از بیش تلاش کنند.

با این حال، با توجه به نظرات و دیدگاه‌های که نمایندگان مجلس و کارشناسان این حوزه اعلام می‌کنند، مسوولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط در این امر در جریان باشند، با دادن تعرفه‌های کم به یک کالا و به خصوص با واردات بی‌رویه نمی‌توان به تولید و اشتغال کشور کمک کرد چرا که این‌گونه اقدامات غیرکارشناسانه به هیچ‌وجه به نفع تولید داخلی و مصلحت کشور نبوده و نخواهد بود