باکو، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان،( شرح آنلاین ) - وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز جمعه در گزارشی راه حل مناقشه قره باغ و برقراری صلح با ارمنستان را منوط به خروج نیروهای این کشور از سرزمین های جمهوری آذربایجان دانست.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به بیانیه اخیر ‘نیکول پاشینیان’ نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ایجاد فضای صلح میان طرفین مناقشه قره باغ افزود:بدون خروج نیروهای نظامی ارمنستان از سرزمین های جمهوری آذربایجان و بازگشت آوارگان جنگی آذربایجانی به خانه و کاشانه خود برقراری صلح امکان پذیر نخواهد بود.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در این گزارش با اشاره به این که مسوولان ارمنستان باید این واقعیت را بصورت واضح درک کنند، افزود: ریشه و دلیل اصلی همه این مشکلات سیاست تجاوز نظامی ارمنستان و اشغال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان است.

در گزارش اضافه شد: نبود فضای صلح و اعتماد میان طرفین مناقشه قره باغ نتیجه این سیاست ارمنستان می باشد.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری های نظامی میان دو کشور تبدیل شد.

براثر این درگیری ها منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنستان درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد.

آمریکا، روسیه و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ را برعهده دارند ولی میانجیگری بین المللی تا به حال نتیجه ای نداشته است.