تبریز، ( شرح آنلاین ) - کاهش ارزش پول ملی بستگی به سیاست های اقتصادی هر کشوری دارد. اگر اقتصاد یک کشور صادرات محور باشد کاهش ارزش پول ملی می تواند به صرفه باشد چرا که می تواند قیمت تمام شده کالا را در بازارهای جهانی کاهش و رقابت پذیری افزایش دهد.

کاهش ارزش پول ملی به نفع چه کشورهایی و به زیان چه کشورهایی می تواند باشد؟

کاهش ارزش پول ملی بستگی به سیاست های اقتصادی هر کشوری دارد. اگر اقتصاد یک کشور صادرات محور باشد کاهش ارزش پول ملی می تواند به صرفه باشد چرا که می تواند قیمت تمام شده کالا را در بازارهای جهانی کاهش و رقابت پذیری افزایش دهد.

قطعا برای کشوری مانند چین که اقتصاد آن بر مبنای صادرات تعریف شده، کاهش ارزش پول ملی سیاست درستی است اما برای کشورهایی با تراز تجاری منفی و واردات محور نمی تواند، نسخه شفا بخش باشد.

شاید این موضوع مطرح شود که با کاهش ارزش پول در برابر دلار، تولیدات داخل در برابر کالاهای خارجی به صرفه باشند اما موضوع این است که اگر هزینه واردات افزایش یابد، قیمت مواد اولیه که معمولا وارداتی است هم بالا می رود در نتیجه کالای تولید داخل هم که با مواد اولیه خارجی ساخته می شود، گران خواهد شد.

یادمان نرود که ۷۰ درصد واردات ایران شامل کالاهای نیمه آماده می شود، اگر هزینه واردات را بالا ببریم کالای تولید داخل هم که از طریق مواد اولیه وارداتی ساخته می شود ، افزایش قیمت پیدا می کند.

به بیان ساده تر می توانیم بگوییم که کاهش ارزش پول ملی برای ما که تقریبا هیچ کالای تولیدی برای عرضه به همه ی جهان نداریم و حتی یک برند مشهور را برای صادر کردن نداریم و از سوی دیگر مجبور به واردات بسیاری از کالاهای اساسی و نیازهای روزمره خود هستیم، نه تنها کمترین نفعی ندارد بلکه به تورم افسارگسیخته و فشار اقتصادی چندین برابری بر جامعه منجر خواهد شد که کمر اقتصاد هر کشوری را خم میکند.