حامد عاطفی فر// خواستگاه طرح ملی خدمات ویژه شهروندی موسوم به خوش، آذربایجان شرقی و تبریز است اما آن گونه که مالک فکری و اجرایی این طرح می گوید، «خوش» در همه کلانشهرها و حتی تعداد زیادی از مراکز استان های کشور اجرا شده ولی این سامانه در تبریز فعالیت چندانی ندارد. «ابوالفضل محمدی […]

 

حامد عاطفی فر//

خواستگاه طرح ملی خدمات ویژه شهروندی موسوم به خوش، آذربایجان شرقی و تبریز است اما آن گونه که مالک فکری و اجرایی این طرح می گوید، «خوش» در همه کلانشهرها و حتی تعداد زیادی از مراکز استان های کشور اجرا شده ولی این سامانه در تبریز فعالیت چندانی ندارد.
«ابوالفضل محمدی قدیم» که مدیرعاملی شرکت مهندسی شبکه و فناوری اطلاعات همگامان، به عنوان شرکت مجری طرح خوش را عهده دار است، توضیح داد: با همکاری دستگاه های اداری استان های مختلف و با استقرار کال سنتر خوش در تبریز، شهروندان با ورود به اپلیکیشن موبایلی مربوطه یا با شماره گیری تلفن ۱۹۳ می توانند انواع خدمات پستی، خدمات شهروندی و نیابتی و خدمات الکترونیک را دریافت کنند، اما به خاطر تنگ نظری و عدم همکاری مسئولان آذربایجان شرقی، دایره خدمات خوش در تبریز، محدود به حوزه پیک و پست مانده است.
وی در تبیین خدمات طرح خوش اظهار کرد: در چارچوب خدمات شهروندی، تمامی خدمات تاسیسات ساختمانی اعم از تعمیر و نگهداری تا پشتیبانی بعد از ساخت و نصب، کلینیک کامپیوتر، کلینیک خودرو، تامین نیروی انسانی حوزه های آموزشی، خدماتی و فنی برای منازل و ادارات، حمل اثاث درون شهری و برون شهری، آژانس های مسافرتی، تعمیر و نگهداری لوازم برقی، خرید و فروش املاک و مستغلات و معرفی مشاور حقوقی یا روانشناسی انجام می گیرد اما به خاطر عدم همکاری اتحادیه های صنفی استان و فقدان مساعدت های مسئولان ارشد، عرضه این خدمات در تبریز عملی نشده است.
وی خدمات الکترونیکی را دیگر عرصه خدمتیِ خوش عنوان و تصریح کرد: در قالب این خدمت، انواع بلیط های مسافرتی، سینما، کنسرت، باشگاه های ورزشی و اماکن تفریحی قابل خرید است ضمن این که می توان در استفاده از این سامانه، در کنگره ها و همایش های داخلی و خارجی ثبت نام کرد ولی باز به دلیل نبود تعامل، تبریز از عرضه این خدمات محروم مانده است.
مدیرعامل این شرکت فناور اضافه کرد: با توسعه خدمات خوش می توان کسب و کارهای الکترونیکی را نیز راه اندازی و زنجیره تامین و توزیع کالا و خدمات را یکپارچه کرد.
محمدی قدیم با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: سرعت بیشتر در ارائه کالا و خدمات، کاهش هزینه ها، تنوع محصولات، خدمات پس از فروش در فرآیندی نظامند با بانک اطلاعات قوی، دسترسی مشتریان به محصولات متنوع و گسترده، کیفیت بهتر به دلیل رقابت تنگاتنگ، حفظ مشتری به دلیل ارتباط مستمر با مشتریان و نظرخواهی و امیتازدهی به خدمت دهندگان توسط مشتریان که زمینه ساز وفادار ساختن مشتریان است، از مهم ترین مزیت های طرح ملی خوش است.
به گفته وی، کاهش واسطه گری در فروش کالا و خدمات، خدمت رسانی به مشتریانی با بُعد مسافت طولانی، حذف و کمرنگ کردن کسب و کار سنتی و ارتباط دو سویه با خدمت دهندگان از یک طرف و خدمت گیرندگان از سوی دیگر مزیت های دیگر خوش است.
مدیرعامل شرکت همگامان اظهار کرد: مرکز تماس عمومی (کال سنتر) طرح ملی خوش، در تبریز است و دو مرکز تماس در حومه مشهد و حومه اصفهان وظیفه پشتیبانی از مرکز تبریز در صورت بروز اختلال احتمالی در مرکز تبریز را دارند.
وی با بیان اینکه طرح ملی خوش در ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی استان تهران به عنوان طرح ویژه آن ستاد انتخاب و از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان طرح برتر معرفی شده است، افزود: با اجرای این طرح ده ها فرصت شغلی مستقیم و هزاران شغل غیرمستقیم ایجاد شده و انتظار می رود با پیوستن تبریز به شهرهای مجری این طرح، شمار فرصت های شغلی ایجاد شده بیشتر هم شود.
محمدی قدیم به خدمات دیگر شرکت همگامان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با همدلی مسئولان و وجود حمایت های معنویِ مسئولان، امکان ایجاد ۱۰/۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم توسط این شرکت وجود دارد.
وی، تولید و صادرات نرم افزار موبایلی و کامپیوتری، ارائه خدمات مرکز تماس عمومی، مهندسی شبکه، راه اندازی شبکه های کامپیوتری گسترده، ارائه پهنای باند بر روی بستر WIFIو خدمات مشاوره ای در خصوص ارتباطات یکپارچه را عمده زمینه های فعالیت شرکت همگامان معرفی کرد و افزود: این شرکت آمادگی دارد خدمات دستگاه های اجرایی و عمومی استان که قابلیت برون سپاری را دارد، با ۲۰ درصد زیر قیمتِ رایج ارائه دهد.