استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها به رکنی مهم و فوق‌العاده تأثیرگذار تبدیل‌شده اند، گفت: با توجه به این مسئله و انتظار مردم و رسانه‌ها در خصوص پاسخگویی و اطلاع‌رسانی، دستگاه‌ها باید در رابطه با عملکرد خود پاسخگو باشند و درعین‌حال اطلاع‌رسانی کنند. به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ، مجید خدابخش […]

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروز رسانه‌ها به رکنی مهم و فوق‌العاده تأثیرگذار تبدیل‌شده اند، گفت: با توجه به این مسئله و انتظار مردم و رسانه‌ها در خصوص پاسخگویی و اطلاع‌رسانی، دستگاه‌ها باید در رابطه با عملکرد خود پاسخگو باشند و درعین‌حال اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ، مجید خدابخش در دیدار با اعضای هیات‌رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه جای خوشحالی وجود دارد که در تأسیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز استانی پیشرو بوده‌ایم و حتماً به‌صورت کامل حمایت خواهیم کرد، اظهار داشت: امروز اولویت دولت حمایت از نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش‌های مختلف بوده، چراکه استان را با همکاری بخش خصوصی و مردم می‌توانیم توسعه بدهیم.

وی بابیان اینکه دولت تنها سیاستگذار و حامی بوده و زیرساخت‌ها را بر عهده دارد، افزود: توسعه در بخش‌های مختلف قطعاً توسط مردم انجام می‌شود و باید این فرصت‌ها و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و در این راستا مباحث باید قانونمند شود، برای مثال در حوزه‌های رسانه‌ای وجود تشکل‌ها واسطه ارتباط دولت و آحاد فعالان رسانه‌ای که در رسانه‌ها تلاش می‌کنند، است.

استاندار آذربایجان‌شرقی بیان کرد: هرچند گفته می‌شود، مطبوعات و رسانه‌ها چهارمین رکن دموکراسی هستند اما باوجود تغییراتی که در این رابطه به وجود آمده امروز این حوزه گسترده شده و به عبارتی هرچند به‌عنوان رکن چهارم معرفی‌شده اما به رکنی مهم و فوق‌العاده تأثیرگذار تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به بحث گسترش فضای مجازی به خصوص در بحث اطلاع‌رسانی، تأثیرگذاری و اهمیت آن، بیان کرد: با توجه به این مسئله و انتظار مردم و رسانه‌ها در خصوص پاسخگویی و اطلاع‌رسانی، دستگاه‌ها باید در رابطه با عملکرد خود پاسخگو باشند و درعین‌حال اطلاع‌رسانی کنند.

خدابخش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رسانه در توسعه، بحث نقد و انتقاد بیان کرد: نقد سازنده در جامعه باید باشد چرا که بدون نقد تکامل ایجاد نمی‌شود، هدف رسانه تنها مجیزگویی و تعریف و توصیف نیست اگر این‌گونه باشد که دیگر نیازی به رسانه نبوده و روابط عمومی‌ها می‌توانند یک‌طرفه این کار را انجام بدهند.

وی ادامه داد: البته در کار نقد باید اولویت را به مسائل اساسی بدهیم، نیازهایی که می‌تواند پیشران توسعه باشند، مطالبی که ارزش قلم‌فرسایی دارند، مسائلی همچون دریاچه ارومیه که اگر درست مدیریت نشود چند استان متأثر از این مسئله خواهند شد و باید به‌خوبی در رابطه با این مسئله مدیریت انجام شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص بحث تبریز ۲۰۱۸ نیز بیان کرد: در خصوص تبریز ۲۰۱۸ جلساتی برگزار و پروژه‌هایی برآورد شده که به دنبال آن هستیم و تلاش خواهیم کرد اتفاق بیفتد، در این راستا تعریف ۶۵۵ میلیارد تومان بودجه در قانون بودجه سال ۹۷ در دستور کار بوده و در صورت تحقق از سال ۹۷ شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این مسئله آنچه امروز به دنبال آن هستیم و نیاز داریم رسانه‌ها کمک کنند، پای‌کار آمدن مردم است، هرچقدر حضور داوطلبانه مردم در چنین مسائلی بیشتر شود امتیازات بیشتری نیز به استان داده خواهد شد.

خدابخش تأکید کرد: البته پای‌کار آمدن مردم فرصتی است تا انسجام ملی تقویت شود و این کاری غرورآفرین است، برای مثال امروز دوام و حفظ عزاداری‌ها و سوگواری به دلیل حضور، پای‌کار بودن و مردمی بودن آن است و دولت تنها کار تأمین نظم و امنیت را بر عهده دارند و دیگر کارها را مردم با هزینه خود انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در بحث تبریز ۲۰۱۸ باید موضوع گردشگری برجسته شود، گفت: قابلیت‌هایی در تبریز وجود داشته که با این عنوان انتخاب‌شده و بر همین اساس این قابلیت‌ها باید معرفی شود و این‌ یک فرصت تاریخی است که در کنار معرفی قابلیت‌ها موجب رونق اقتصادی می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در این مسیر بخش خصوصی باید درصحنه باشد، چراکه جذب گردشگر از طریق فعالیت بخش خصوصی میسر خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین بر تجهیز موزه مطبوعات استان تا شروع رویداد تبریز ۲۰۱۸ تاکید کرد و گفت: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ میلادی فرصتی است که باید از آن به نحو احسن جهت شناساندن استان بهره‌مند شویم.

**تشکیل میز کاری بین رسانه و روابط عمومی در راستای تحقق اهداف مشترک و هم‌افزایی وهم‌اندیشی

در ادامه این نشست جواد آهنگری سرپرست روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه خوشبختانه پاسخگو بودن، مردم‌داری و چهره‌ رسانه‌ای بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت ارشد استان است، بیان کرد: در مدت کمی که از آغاز مسوولیت ایشان در استان می‌گذرد به‌عنوان چهره‌ای پاسخگو در حضور رسانه‌ها شناخته‌ شده‌اند.

وی اضافه کرد: استان آذربایجان‌شرقی باوجود ۳۸۵ رسانه پس از تهران در رتبه دوم از نظر تعداد رسانه‌ها قرار گرفته و اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان، عصاره‌ای از رسانه‌های استان هستند که باکیفیت و همکاری خود ظرفیت عظیمی را در بحث اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی به وجود آورده‌اند که می‌توان از آن بهره‌مند شد.

آهنگری در ادامه از تشکیل میز کاری بین رسانه و روابط عمومی در راستای تحقق اهداف مشترک و هم‌افزایی و هم‌اندیشی خبر داد و اضافه کرد: همچنین نشست‌های موضوعی با حضور معاونان و مدیران کل دستگاه‌ها در راستای تقویت ارتباط بین مدیران و رسانه‌ها برگزارشده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها برگزاری جشنواره ورزشی بین روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها بوده که پیگیری می‌شود تا در ماه‌های آینده برگزار شود.

 

**تاکید بر آغاز تجهیز موزه مطبوعات استان تا آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸

وحید زینالی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه این انجمن نخستین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کشور بوده‌ از سال ۸۲ تشکیل‌ شده و تا به امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: نزدیک ۱۵۰ نفر عضو انجمن هستند که بر اساس شرایط خاصی جذب انجمن شده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در مدت فعالیت چندساله خود یکی از انجمن‌هایی است که باوجود مشکلات مالی کتابخانه تخصصی روزنامه‌نگاری را تشکیل داده و ۲۵۰ عنوان کتاب تخصصی روزنامه‌نگاری در این مجموعه وجود دارد که علاوه بر اهالی رسانه برای دانشجویان رشته‌های روزنامه‌نگاری هم ارائه خدمات انجام می‌شود.

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: با توجه به قدمت تاریخی مطبوعات استان انجمن از سال ۸۸ به دنبال تشکیل موزه مطبوعات بوده که خوشبختانه در تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و میراث فرهنگی این پروسه وارد مرحله اجرایی شد و بعداز اینکه یکی از خانه‌های قدیمی تبریز خانه حریری برای این امر مشخص شد تفاهم‌نامه‌ای منعقد و مرمت خانه آغاز شد که در روز خبرنگار سال جاری تمبر یادبود با حضور استاندار رونمایی شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مقرر شد تا موزه مطبوعات یکی از پروژه‌های تبریز ۲۰۱۸ معرفی شود نیازمند این هستیم که حمایت‌ها و اقداماتی صورت بگیرد تا این پروژه به تبریز ۲۰۱۸ برسد.

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر در کل کشور نزدیک ۸ هزار مجوز فعالیت رسانه‌ای وجود دارد که از این تعداد ۳۸۷ مورد از استان آذربایجان‌شرقی هستند و ۳۰۴ روزنامه در کشور وجود دارد که ۱۵ روزنامه در استان آذربایجان‌شرقی است.

زینالی در ادامه بابیان اینکه آذربایجان‌شرقی باوجود ارائه خدمات به شمال‌غرب کشور تنها بودجه استانی دریافت می‌کند که این موجب بروز برخی مشکلات در بخش‌های مختلف می‌شود، گفت: اینکه باوجود ارائه خدمات به شمال غرب کشور و تنها دریافت بودجه استانی و به وجود آمدن مشکلات در حوزه بهداشت و درمان و عمرانی و بخش‌های مختلف به سؤالی در بین مردم تبدیل‌شده و انتظار دارند پاسخگویی شود.

وی با انتقاد از عدم پاسخگویی مسوولان خاطرنشان کرد: برای مثال در بحث دریاچه ارومیه نهادهایی که مسوولیت دارند در این خصوص پاسخگو نیستند، درحالی‌که مسوولان باید به مردم گزارش بدهند، اما متأسفانه برخی مدیران در طول دولت یازدهم یک‌بار هم با رسانه‌ها ارتباط برقرار نکرده‌اند.

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اهمیت پای‌کار بودن مردم در راستای رفع برخی مشکلات، اضافه کرد: متأسفانه تا به امروز دستگاه‌ها که می‌توانستند مردم را پای‌کار بیاورند نتوانسته‌اند مردم را پای‌کار بیاورند و تا زمانی که مردم پای‌کار نباشند در هیچ کاری موفق نخواهیم شد.

وی در ادامه با گلایه از عدم مدیریت ارائه مجوز برای نشریات و رسانه‌ها، بیان کرد: در حوزه رسانه با هرج‌ومرج روبه‌رو هستیم نباید این‌گونه باشد که هرکسی از راه رسید وارد عرصه خبر و رسانه شود باید افراد آموزش‌دیده و متخصص پای‌کار باشند در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

**رسانه‌های استان به دنبال تخریب و حاشیه‌سازی نیستند

سعید حبیبی عضو هیات‌رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با اشاره به حضور ۱۵۰ نفر عضو در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی بیان کرد: خبرنگاران استان در نگاه کلی خبرنگاران توسعه‌ای هستند و اگر انتقادی می‌کنند از روی غرض‌ورزی نبوده بلکه در راستای توسعه و پیشرفت امور انتقاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: رسانه‌های استان به دنبال تخریب و حاشیه‌سازی نیستند و اگر انتقادی می‌کنند از سر دلسوزی و برای توسعه استان است.

حبیبی بابیان اینکه وضعیت رسانه‌های استان آن‌چنان‌که باید مناسب نیست و بالطبع چند هزار نفر از این مسیر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق می‌کنند، گفت: وجود رسانه‌های جدید همچون بحث‌های فضای مجازی نیز مزید بر این علت شده و با توجه به این مسئله نیاز است کارگروهی همچون ستاد تسهیل تشکیل‌شده و از رسانه‌هایی که فعال بودند حمایت شود تا اشتغال افرادی که در این مجموعه‌ها مشغول کار هستند حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: تأمین ۵ هزار شغل آمار کمی نیست و با توجه به مشکلات موجود در آینده شاهد مسائل و آسیب‌های مختلفی خواهیم بود که این مسئله نیاز به حمایت‌ها و تدابیری دارد.

**در دریافت اطلاعات با مشکل مواجه هستیم

در ادامه این نشست محمد عزیزی‌راد فعال رسانه‌ای بابیان اینکه رسانه‌ای بودن و شناخت رسانه‌های استان از سوی مدیریت ارشد استان یک نعمت برای استان محسوب می‌شود، بیان کرد: با توجه به بحث جریان آزادی اطلاعات که دولت تعهد و علاقه خاصی به این بحث داشته و قوانین مربوط به این موضوع آن را تصویب و ابلاغ کرده‌اند یک تفکری در پس این موضوع نهادینه‌شده و این نشان‌دهنده باور دولت به پاسخگویی به افکار مردم بوده و این مسئله را رمز و راز موفقیت می‌داند.

وی تأکید کرد: اهالی رسانه یار و یاور مدیریت استان هستند و تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان قدم برداریم، اما متأسفانه در خصوص دریافت آزاد اطلاعات به‌عنوان رسانه دولتی مواقعی با مشکل مواجه می‌شویم.

محمد عزیزی‌راد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم کمک کنیم تنها با دریافت اطلاعات دقیق این کار محقق خواهد شد در این راستا باید زیرمجموعه‌های مدیریت استان در خصوص ارائه اطلاعات به رسانه‌ها به‌دور از طی کردن بروکراسی‌های زائد اداری این کار را انجام دهند تا رسانه‌ها نیز به رسالت و وظایف خود عمل کنند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه در بحث دریافت اطلاعات برای بازنمایی خدمات دولت با مشکل روبرو می‌شویم، از استاندار آذربایجان‌شرقی درخواست کرد نسبت به پاسخگویی مدیران و ارائه اطلاعات جهت تنویر افکار عمومی دستورات لازم را صادر کنند.

در ادامه نشست امیر کریم زاد‌شریفی عضو هیات‌رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی، بیان کرد: به‌واسطه فضایی که در استان حاکم بوده کمترین مشکلات را در استان شاهد هستیم و اخلاق مدارترین رسانه‌های کشور را در استان داریم.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در استان با آن روبه‌رو هستیم بحث تعارفات است، در آذربایجان‌شرقی به خصوص سطوح مدیریتی درگیر و دار تعارفات و برخی مسائل دیگر هستند.

**امروز جز تعداد محدودی از مدیران مابقی پاسخگوی رسانه‌ها نیستند

کریم‌زاد شریفی بیان کرد: ارتباط مدیران با رسانه‌ها باید تقویت شود، حداکثر باید سالی یک‌بار مدیران ارتباط‌گستر در استان معرفی و از آنها تقدیر شود، چراکه متأسفانه امروز جز تعداد محدودی از مدیران مابقی پاسخگوی رسانه‌ها نیستند، اگر مردم را ولی‌نعمت خود می‌دانیم باید پاسخگو باشند.

**تاکید بر طرح ساماندهی خبرنگاران و شناسنامه‌دار کردن خبرنگاران

در ادامه این نشست فرینوش اکبرزاده، عضو هیات‌رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا نهادهایی مثل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در تصمیم‌گیری‌های مربوط به فعالیت‌های این حوزه بیشتر دخیل باشند چراکه در بحث آموزش که بسیار نیاز است انجمن، توانایی فعالیت را دارد اما نیاز به حمایت دارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی خبرنگاران و شناسنامه‌دار کردن خبرنگاران، یادآور شد: نباید هرکسی به‌صرف وجود علاقه با توجه حساسیت‌های موجود وارد رسانه شود.

عضو هیات‌رئیسه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هرچند این طرح در کل کشور مسکوت مانده اما استان می‌تواند همچون گذشته طرح جدیدی در این رابطه ارائه دهد تا در کشور مطرح شود و فعالان رسانه‌ای واقعی بدون مشکلات فعالیت کنند.