جاده اهر – تبریز از جاده‌های مهم ارتباطی و یکی از شاهراه‌های اصلی آذربایجان‌شرقی است که علاوه بر اینکه جاده اصلی دسترسی شهرستان‌های منطقه ارسباران بوده، نقطه اتصال مرکز استان اردبیل، مغان و برخی کشورهای همجوار نیز محسوب می‌شود. به گزارش شرح آنلاین،یک رویداد مهم در تاریخ آذربایجان‌شرقی که از قضا فرصت مناسبی برای معرفی […]

جاده اهر – تبریز از جاده‌های مهم ارتباطی و یکی از شاهراه‌های اصلی آذربایجان‌شرقی است که علاوه بر اینکه جاده اصلی دسترسی شهرستان‌های منطقه ارسباران بوده، نقطه اتصال مرکز استان اردبیل، مغان و برخی کشورهای همجوار نیز محسوب می‌شود.
به گزارش شرح آنلاین،یک رویداد مهم در تاریخ آذربایجان‌شرقی که از قضا فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های بالقوه منطقه ارسباران نیز می‌تواند باشد در راه است.
تبریز ۲۰۱۸ فرصتی است که باید از آن با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مطلوب و شایسته به نفع شهرستان اهر و منطقه استفاده کافی کرد.منطقه ارسباران با مرکزیت اهر به عنوان یکی از محورهای پنج‌گانه گردشگری تبریز ۲۰۱۸ برای این هدف پیش‌بینی شده است .
اما آنچه که پیش‌نیاز و پیش‌زمینه برای تحقق این امر است و می‌تواند در شناساندن منطقه به گردشگران داخلی و خارجی مفید فایده شود، تکمیل و تسریع در اتمام پروژه بزرگراه اهر – تبریز است که متأسفانه آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید از جاده ۹۵ کیلومتری اهر – تبریز که کلنگ عملیات اجرایی آن در سال ۸۷ به زمین زده شده و عملیات اجرایی آن مدت‌هاست آغاز شده، تاکنون تنها قریب به ۳۰کیلومتر زیر ترافیک رفته و ۶۵ کیلومتر از آن با وجود وعده و وعیدهای متعدد مسؤولان کشوری و استانی در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم  به سرانجام نرسیده است.
این در حالی است که قرار بود امسال حداقل ۳۵ کیلومتر دیگر از آن زیرسازی و آسفالت کامل شده و تا آخر شهریور ماه سال‌جاری زیر ترافیک برود که متأسفانه این امر نیز محقق نشده و با کم لطفی برخی مسؤولان و عدم پیگیری و اختصاص اعتبارات این امر محقق نشده است.
از طرفی آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید از ۳۵ کیلومتر اعلام شده تاکنون کمتر از ۱۵ کیلومتر از آسفالتش به اتمام رسیده و ۲۰کیلومتر نیز در هاله‌ای از ابهام است.
حال سخن ما با مسؤولان ذی‌ربط و ارشد استان این است که شما عزیزان که متخصص راه و شهرسازی هستید و در رأس  مدیریت سازمان قرار دارید و یا حتی آن مسؤول بالاتر که در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها از اتمام عملیات اجرای صددرصدی ۳۵ کیلومتر از مسیر ۹۵ کیلومتری را داده بودید، در مقابل سوال مردم چه پاسخی دارید؟
اصلاً چرا با سخنان نسنجیده و غیرواقعی خود مردم رنج کشیده منطقه را امیدوار می‌کنید؟  آیا می‌دانید با وعده‌های غیرقابل تحقق خودتان باعث شده‌اید مردم دیگر به سخنان مسؤلان اعتماد نداشته باشند؟!

به هر حال با وجود اینکه شهرستان اهر و منطقه ارسباران از مشکلات متعدد از جمله بیکاری جدی جوانان و تحصیل‌کردگان، عدم توسعه یافتگی در حوزه شهری و روستایی، فقدان امکانات زیربنایی،کم آبی و ده‌ها مسائل و مشکلات مختلف گریبانگیر خانواده‌ها نظیر طلاق‌ در بین جوانان، خودکشی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی در منطقه رنج می‌برند اما با این وجود و با در نظر گرفتن تمام این مشکلات مردم منطقه به کم‌ترین خواسته خود که داشتن یک جاده امن و سالم بوده و یک دهه است هر روز با یک وعده و وعید روبه‌رو هستند، به آینده امیدوارند.

در دولت دهم، معاون رئیس جمهور پروژه را اولویت مهر ماندگار قرار داد و گفت: تا آخر دولت دهم این پروژه به اتمام می‌رسد اما دولت دهم به خط پایان رسید و این جاده تمام نشد و در دولت یازدهم نیز جناب روحانی در سفر به استان در رسانه‌ها اعلام کرد که با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان این پروژه در سال ۹۵ به اتمام می‌رسد که آن هم محقق نشد.این در حالی است که سال ۹۶ نیز در شرف اتمام است و هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم.
اخیرا نیز در بازدید قائم مقام وزیرکشور و استاندار جدید آذربایجان‌شرقی دوباره وعده دیگری داده شد و بهره‌برداری از این پروژه را به سال ۹۷ موکول کردند، و صد البته خدا می‌داند این وعده نیز محقق خواهد شد یا نه! ولی باز هم امیدوار هستیم.

نگارنده:حسن بالاگر