مسیری ۲۰۰ متری در بافت تاریخی مرکز شهر که به مغازه‌های سنگی شهرت یافته‌‌است؛ یادگار تبریز قدیم که فضای جذاب سنگفرش، ارتباط با محلات قدیمی مرکز شهر و تنوع مغازه‌ها، آن را به یکی از پیاده‌راه‌های مهم و خاطرانگیز در مرکز شهر تبدیل کرده‌است. به گزارش شرح آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، […]

مسیری ۲۰۰ متری در بافت تاریخی مرکز شهر که به مغازه‌های سنگی شهرت یافته‌‌است؛ یادگار تبریز قدیم که فضای جذاب سنگفرش، ارتباط با محلات قدیمی مرکز شهر و تنوع مغازه‌ها، آن را به یکی از پیاده‌راه‌های مهم و خاطرانگیز در مرکز شهر تبدیل کرده‌است.
به گزارش شرح آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، معماری پیاده‌راه داش‌ماغازالار  را به سال ۱۲۵۱ نسبت داده‌‌ و گفته‌اند متاثر از معماری تفلیسی و قفقازی است. جداره‌های پیاده‌راه نیز طبق آن‌چه در دانشنامهٔ تاریخ معماری ایران‌شهر آمده، مربوط به دوره قاجار است. از تجربه‌های مهم ورود معماری مدرن به فضای شهری که حال و‌هوای تاریخی مرکز شهر را با الگوهای معماری غربی پیوند داده‌است. مجموع این عوامل موجب شده، داش‌ماغازالار  جلوه‌ای مدرن و متفاوت از سایر محلات قدیمی تبریز داشته و در سال ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۰۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.
با این حال، در طول سال‌های متمادی، این پیاده‌راه، از گذشته فاخر خود فاصله گرفته و به مسیری، آشفته و ناسازگار تبدیل شده است. حفاری‌های گاه‌وبی‌گاه، نصب تابلوهای کوچک و بزرگ در سر در مغازه‌ها، معضل آب‌های سطحی، زوائد و الحاقات بدمنظر، از عواملی است که موجب شده این پیاده‌راه، علی‌رغم ثبت درفهرست آثار ملی، وضعیتی بدفرم بیابد.
شهرداری منطقه ۴ تبریز که بخشی از حوزه تاریخی شهر را در اختیار دارد، احیای اصالت تاریخی و فرهنگی مغازه‌های سنگی را در برنامه‌های عمرانی خود آورده و در روزهای اخیر، عملیات اجرایی این پروژه را با پشتوانه صدها ساعتمطالعه کارشناسی معماری و شهرسازی، آغاز کرده‌است.

اکبر امجدی، شهردار منطقه ۴ تبریز با اشاره به مختصات و مشخصات این پروژه می‌گوید: تجربه برنامه‌های گردشگری نشان می‌دهد که محدوده مرکزی شهر، بیشترین تمرکز حضور گردشگران را دارد؛ از این رو، با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، مصمم هستیم تا پروژه مغازه‌های سنگی را تا موعد تبریز ۲۰۱۸ تکمیل کنیم.
وی با اشاره به این که پروژه در دو محور « پیاده‌راه» و «احیای جداره‌ها» پیگیری می‌شود، خاطرنشان می‌کند: در فاز پیاده‌راه، کف‌سازی سنتی، نصب مبلمان شهری و ایجاد آبنماهای سنتی پیش‌بینی شده و در فاز احیای جداره‌ها نیز طرحی نهایی شده که به موجب آن، سردر مغازه‌ها اصلاح  و در یک فرم مشخص و هماهنگ با ساختار تاریخی پیاده‌راه ایجاد خواهد شد.
امجدی هزینه اولیه اجرای این پروژه را ۱ میلیارد تومان خواند و تاکید می‌کند: با اجرای این پروژه در طول۲۰۰ متر و عرض ۱۱ متر، شاهد ایجاد یکی از مهم‌ترین بسترهای گردشگری در شهرمان خواهیم بود.
شهردار منطقه ۴ تبریز با تاکید بر نقش عموم شهروندان در اجرای این پروژه می‌گوید: شهرداری تبریز، تمام تلاش خود را برای احیا و سامان‌دهی این پیاده‌راه تاریخی، به کار گرفته است اما قطعاً حفاظت از این محدوده زیبا، تنها با مشارکت و همراهی شهروندان و به خصوص بازاریان این محور تاریخی، میسر خواهدبود.