نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در زمینه وضعیت نهایی پرونده حادثه قطار با توجه به اینکه اولین سالگرد حادثه قطار تبریز به مشهد نزدیک است،باید گفت درباره پرونده این حادثه سوالات زیادی همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است. به گزارش شرح آنلاین به نقل از فارس ، خبرکوتاه بود و تلخ؛ برخورد دو رام قطار […]

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در زمینه وضعیت نهایی پرونده حادثه قطار با توجه به اینکه اولین سالگرد حادثه قطار تبریز به مشهد نزدیک است،باید گفت درباره پرونده این حادثه سوالات زیادی همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است.
به گزارش شرح آنلاین به نقل از فارس ، خبرکوتاه بود و تلخ؛ برخورد دو رام قطار مسافربری تبریز-مشهد به شماره ۴۸۰ و سمنان-مشهد به شماره ۳۹۴و حریق گسترده در دو واگن اما روایت صبح شوم قطار ۷۰۰زائر امام رضا(ع) در سمنان چه بود؟
چنددقیقه‌ای به هشت صبح جمعه مانده بود که خبر برخورد دو رام قطار مسافربری و حریق گسترده در دو واگن از چهار واگن خارج‌شده از خط در خبرگزاری‌ها منتشر شد اما باگذشت دقایقی از این حادثه، جزئیات بیشتری از آن منتشر شد که در این گزارش در گفت‌و‌گو با احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس جزئیات این حادثه مورد اشاره قرار می‌گیرد.
* با توجه به سخنان وزیر راه در رابطه با بیمه بودن مسافران در حادثه ریلی تبریز به مشهد و حواشی ایجاد شده، همچنان شاهد آن هستیم که هیچ اقدامی در رابطه با پرداخت بیمه نشده و حتی ادعاهایی در مورد پرداخت نصف دیه نیز به گوش می‌رسد و سوال اینجاست که آیا اقدامی انجام می‌پذیرد؟
در زمینه وضعیت نهایی پرونده حادثه قطار با توجه به اینکه اولین سالگرد حادثه قطار تبریز به مشهد نزدیک است،باید گفت درباره پرونده این حادثه سوالات زیادی همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است.
متاسفانه این موضوع هنوز در بروکراسی اداری خود باقی مانده و با اینکه تذکر زیادی به وزیر راه و شهرسازی  در این رابطه داده شده ولی همچنان سوالات بی‌پاسخ  باقی مانده که باید وزیری که دوباره رای اعتماد از مجلس می‌گیرد، بتواند به مسائل مردم توجه کند.
از سال گذشته و بعد از حادثه قطار، پیوسته خانواده جانباختگان و حادثه‌دیدگان پیگیر این موضوع بوده و شکایت از عدم رسیدگی به موضوع را دارند به طوریکه چند روز پیش در جلسه مجمع نمایندگان با مسوولان راه تاکید دوباره به پرونده قطار کردیم.
کمیسیون عمران در حال تهیه گزارش نهایی حادثه قطار بوده و نمایندگان استان خواستار شفاف‌سازی این موضوع در کنار سایر موضوعات شدند که از موارد قابل تامل شفاف‌سازی سهم مسوولان راه‌آهن جمهوری اسلامی علاوه بر اپراتور و متصدیان ایستگاه شاهرود در حادثه قطار، سهم مدیران ستادی راه‌آهن جمهوری اسلامی، ارائه گزارش فنی از علت اصلی حادثه، علت اصلی تک لوکوموتیوی قطار به جای دو لوکوموتیوی، ترمزهای تعبیه شده بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و برخی سوالات دیگر از جمله مطالبات نمایندگان از کمیسیون عمران بود که کمیسیون نیز به دنبال پاسخ قانع‌کننده این سوالات از مسوولان اجرایی برای ارائه در صحن علنی مجلس است.
این نمایندگان استان بودند که از قوه قضائیه خواستار انتقال پرونده رسیدگی قطار از سمنان به تهران شدند که بعد از این انتقال منتظر هستیم تا قوه قضائیه رای و جمع‌بندی نهایی در موضوع قطار را ارائه دهد.
متاسفانه سوالات بی‌پاسخ زیادی از جمله برخورد دوگانه دولت در حادثه قطار و حادثه پلاسکو وجود دارد؛ به طوریکه عزای ملی در حادثه پلاسکو اعلام شد و پیگیری از سوی دولت انجام گرفت و حتی کمیته ملی برای بررسی موضوع با مسؤولیت رئیس دانشگاه صنعتی شریف به همراه روسای دانشگاه‌های صاحب عنوان تشکیل یافت در حالیکه برای حادثه قطار هیچ اقدامی انجام نگرفت و رئیس جمهور به راحتی از کنار این موضوع گذشت.
* به نظرتان گزارش نهایی تا اولین سالگرد حادثه قطار تبریز- مشهد آماده خواهد شد؟ 
فکر نکنم تا آن روز گزارش نهایی آماده شود زیرا پرونده پیچیدگی‌های زیادی دارد زیرا از جمله مسائلی که باید در پرونده روشن شود، موضوع خرید دستگاه ATC است که هنوز پاسخی در این رابطه داده نشده است.
* خرید دستگاه ATC  چه مشکلی داشته است؟ 
این دستگاه از شرکت «مهاران» خریداری شده و حتی وزیر نیز پاسخ علت خرید دستگاه از این شرکت را نداده و سوالاتی در رابطه با نقش فردی به نام «خانم افقه»که فروشنده این دستگاه بوده و یکی از منسوبان  مقامات شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نیز بوده، مشخص نشده است.‌
با این اوصاف وقتی فروشنده اصلی ATC شرکت «مهاران» بوده و ۲۰ درصد سهام این شرکت متعلق به این خانم است، یقیناً این موضوع با قانون منع معاملات دولت در تعارض خواهد بود که باید دولت در این رابطه پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشد.
همچنین در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی از فردی به نام «سعید‌نژاد» اسم بردم زیرا این فرد در سال ۸۲ مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی بوده و در آن زمان  به بهانه خصوصی‌سازی تمام لوکوموتیوها را خریداری کرده و در حال حاضر هر لوکوموتیوی که وجود دارد، متعلق به اوست و قطعاً اگر در این ادعای من خدشه‌ای وارد بود این فرد از من شکایت می‌کرد که هیچ شکایتی نشده است.
سعیدنژاد بعد از راه آهن طی حکمی از وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت کشتی رانی شده بود که بعد از نطق بنده در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی از این سمت عزل شد و در دولت جدید نیز سعیدنژاد معرفی نشده که جا دارد از رئیس جمهور بابت رسیدگی به این موضوع و توجه به نطق نماینده تبریز تشکر کرد.
وقتی سیستم atc به کشور آمد، وزیر در دیدار با مقام معظم رهبری ادعا کرد که حتی اگر راننده قطار نیز بمیرد، هیچ اتفاقی برای قطار نخواهد افتاد، بعدها با برخی مستندات به این نتیجه رسیدیم که این سیستم از یک فرد منصوب به یکی از مسوولان راه آهن جمهور اسلامی خریداری شده است.
طبق آمار و ارقام اداره سوانح، سیستم atc در طول یک سال ۴ هزار بار نقصی نشان داده  ولی با این اوصاف آقایان مسوول نسبت به تعمیر و بررسی آن کاری انجام نداده‌اند.
*آیا دولت پاسخ مشخصی در مورد حادثه قطار تبریز به مشهد خواهد داد زیرا مردم خواستار یک جواب مشخص از این حادثه هستند؟ 
مردم حق دارند که چنین مطالبه‌ای داشته باشند زیرا همه منتظر پاسخ قانع‌کننده دولت در این رابطه هستیم و باید دولت برای التیام آلام مردم پاسخی داشته باشد، مردم در این رابطه خویشتن‌داری کرده و با برپایی مراسم باشکوه صبوری به خرج داده و حال منتظر ادای وظیفه دولتمردان نسبت به این موضوع هستند.
ناگفته نماند، وزیر راه و شهرسازی بیمه بودن مسافران قطار را در روز حادثه بیان می‌کند و این را جزو بدیهات می‌داند ولی بعد از یک سال همین بدیهات نیز ادا نشده، جای تاسف دارد.
مردم از تبعیض و برخورد دوگانه با سانحه قطار تبریز و ساختمان پلاسکو گلایه‌مندند که فرقی بین حادثه‌دیدگان وجود ندارد، ابراز خرسندی وزیر در ارتباط با بیمه بودن حادثه‌دیدگان قطار در حالی است که هنوز ریالی به آنها پرداخت نشده و این جای تأسف دارد که مسؤولان به ایمنی خاطر دست یافته‌اند.

گفت وگو از کتایون حمیدی