در عصر فعلی که به عصر ارتباطات معروف است،  نقش و جایگاه شهروندان در انعکاس مسائل و مشکلات شهری بر کسی پوشیده نیست و نسل جدید پیام رسان های ارتباطی هر شهروند را به شهروند خبرنگار تبدیل کرده است؛ به طوری که برخی حوادث و رویدادها و مشکلات نازیبای بصری توسط همین شهروندان در اختیار […]

در عصر فعلی که به عصر ارتباطات معروف است،  نقش و جایگاه شهروندان در انعکاس مسائل و مشکلات شهری بر کسی پوشیده نیست و نسل جدید پیام رسان های ارتباطی هر شهروند را به شهروند خبرنگار تبدیل کرده است؛ به طوری که برخی حوادث و رویدادها و مشکلات نازیبای بصری توسط همین شهروندان در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از نصر، شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی، مدیریت فراگیرشهری را از مهمترین وظایف خود دانسته و با آگاهی از تحولات اخیر در عرصه کار و روابط اجتماعی گام های متعددی را برداشته است. در همین راستا طرح پاکسازی سطح شهر از نازیبایی های بصری یکی از طرح هایی است که زیر نظر اداره  کل بازرسی شهرداری تبریز است و برای اجرایی شدن این طرح، نیازمند یاری شهروندان است. کارکرد این سامانه ثبت درخواست ها، شکایات و پیشنهادات از شهرداری تبریز و پاسخگویی و ارائه راهنمایی های لازم به شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ ، سیستم پیام کوتاه مسیر می شود.
این در حالی است که یکی از شهروندان تبریزی طی تماس با یکی از اپراتور های سامانه ۱۳۷، خواستار رفع مشکل آسفالت خیابان نصف راه تبریز شد اما متاسفانه این در خواست با پاسخی نامحترمانه و بی توجهی به غفلت سپرده شد.
در پی این گزارش، خبرنگار نصر برای پیگیری این موضوع با معاون بازرسی شهرداری تبریز که مسئولیت سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز نیز با وی است؛ تماس گرفت.
“کاشتکار” در گفتگو با خبرنگار نصر فقط به این جمله بسنده کرد که این موضوع را همانند تمام مسائل دیگر پیگیری می کند!

“شهروندی” از جمله مفاهیم نو پدیدی است که به طور ویژه‌ای به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. ضمن اینکه شهروندان به عنوان اعضای یک جامعه در حوزه‌های مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقی که دارند، مسئولیت‌هایی را نیز در راستای اداره بهتر جامعه و ایجاد نظم بر عهده می‌گیرند.
رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه، مدیون مدیریت مدبرانه و مقتدرانه‌ ای است که بتواند با اعمال مدیریت فرهنگی، جامعه را از مرحله ای محدود و نامناسب، که فضای تنفس فرهنگی را تنگ کرده عبور دهد و افراد آن جامعه را به بالندگی و توسعه برساند.
امروزه یکی از کارآمدترین ساز و کارهای مدیریت شهری برای رسیدن به مناسبات اجتماعی مطلوب و کاهش هزینه های وارده بر شهر توجه و برنامه ریزی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی در بین شهروندان است اما متاسفانه این مسئله از مدیریت داخل سازمانی دچار مشکل است و لازم است تا برای رفع این مشکل به عمق ریشه پرداخت.
فهم و پذیرش نیاز به مشارکت شهروندان توسط مسئولان و سکان داران مدیریت شهری، یکی از شروط لازم تحقق فرآیند ضرورت به نحوه پاسخگویی مرکز تلفنی ۱۳۷ شهرداری تبریز است. در این میان علاوه بر ضرورت مشارکت فرد فرد شهروندان در تصمیم‌ گیری های شهری، توجه به حق جمعی و هماهنگی به عنوان گفتمان مهم و فراگیر کنونی ضروری به نظر می‌ رسد.
بنابراین لازم است تا ضرروت رویکرد ایجاد فرهنگ گفتمان و پاسخگویی به شهروند و نهادینه کردن آن را در ابتدا بین سازمان و دستگاه هایی که هرکدام به گونه ای در این شهر تصمیم گیرنده هستند را جهت هماهنگی با شهروندان ارتقاءدهیم؛ چرا که اگر مشکلی از ریشه حل و رفع شود، دیگر انشعابات آن دامن گیر فرهنگ شهروندی نخواهد شد و تلاش برای یافتن راه حل‌های نزدیک و درونی برای از میان بردن این مشکلات راهی است که باید برای رسیدن به فرهنگ شهری طی کرد
زمانی که شهروند می‌ کوشد تا دگرگونی شهرها را به تقاضایی پایدار و عمومی توسط همه شهروندان تبدیل کند و نگاه به فضا به عنوان مقوله اجتماعی سبب گردد. چرا که در این راستا شهروندان علاوه بر حق مشارکت و نظردهی بر فضاهای شهری، خواستار اهتمام مسئولین به رسیدگی مشکلات شهروندی می شوند.
………………………………………….
گزارش از سحر مغفرت