استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مأموریت اصلی در بحث تبریز ۲۰۱۸ جذب گردشگر خارجی بوده و صرف انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کافی نیست، باید وقتی گردشگر به تبریز آمد برای روزهای اقامت گردشگران برنامه مناسبی داشته باشیم. به گزارش شرح آنلاین به نقل از فارس، مجید خدابخش  در جمع مدیران استان آذربایجان شرقی در خصوص تبریز […]

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مأموریت اصلی در بحث تبریز ۲۰۱۸ جذب گردشگر خارجی بوده و صرف انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کافی نیست، باید وقتی گردشگر به تبریز آمد برای روزهای اقامت گردشگران برنامه مناسبی داشته باشیم.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از فارس، مجید خدابخش  در جمع مدیران استان آذربایجان شرقی در خصوص تبریز ۲۰۱۸ و ظرفیت‌های تبریز و نقش بانوان در تحقق مناسب این رویداد بین‌المللی، اظهار داشت: رویداد تبریز ۲۰۱۸ یک بحث عام بوده و نباید دنبال این باشیم که دولت برنامه‌ای اجرا خواهد کرد و ما هم در کنار آن مشارکت کنیم.
وی افزود: در سال ۲۰۱۸ تبریز پایتخت گردشگری خواهد بود و باید قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری تبریز معرفی شود، اتفاقاتی بیفتد تا گردشگران خارجی و حتی داخلی به استان سفر کنند و باید برای این مسئله راه‌حلی پیدا کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بحث‌های اصلی در خصوص تبریز ۲۰۱۸ این بوده که چه‌کاری باید بکنیم و چه اتفاقی نسبت به سال گذشته افتاده تا گردشگر بیشتری بیاید و این گردشگران را چه کسی باید بیاورد.
وی اضافه کرد: کنفرانس اسلامی متشکل از ۵۷ کشور اسلامی بوده که هرسال یک شهر به‌عنوان شهر گردشگری معرفی می‌شود و این فرصتی است تا قابلیت‌های میراث فرهنگی در این شکل معرفی شود.
خدابخش بیان کرد: در راستای معرفی قابلیت‌های تبریز باید شعاری چشم‌گیر انتخاب شود تا به‌عنوان برند بتواند به‌نوعی تبریز را معرفی کرده و مشوقی باشد برای جذب گردشگران به تبریز که  البته این تنها برای ۲۰۱۸ بوده و برای همیشه می‌تواند ماندگار باشد.
وی بابیان اینکه صنعت گردشگری اثر اقتصادی فوق‌العاده بالایی داشته و سریع‌ترین راه اشتغال‌زایی موضوع بحث گردشگری است، بیان کرد: در سال ۲۰۱۸ بانوان تبریزی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند به این شکل که با توجه به علاقه گردشگران به شناختن فرهنگ و آداب‌ورسوم و داشته‌های سنتی هر کشوری، برای مثال بانوان با رستوران‌های سنتی با غذاهای سنتی راه‌اندازی کنند و در این مسیر ساختمان‌های قدیمی که در تبریز وجود دارند و بی‌نظیر هستند حداقل برای یک سال به‌عنوان رستوران سنتی تبدیل شود و غذای سنتی برای گردشگران ارائه دهند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: یکی از نقاط قوت تبریز بحث غذا است البته صرفاً غذای رستوران‌ها نه، بلکه غذای سنتی که بانوان خانه‌دار تبریزی آماده می‌کنند و در این مسیر همه اجزای لازم برای ارائه غذای سنتی باید سنتی باشد.
وی با تأکید بر اینکه تبریز ۲۰۱۸ یعنی تبریز فرهنگی، افزود: گردشگران برای دیدن فرهنگ و آداب‌ورسوم منطقه می‌آیند و این را باید مردم ارائه دهند و کار دولت نیست.
خدابخش ادامه داد: تبریز داشته‌های بزرگی همچون استاد شهریار را دارد که گردشگران بسیاری علاقه‌مند به شناختن آن هستند، اما همیشه برای معرفی استاد شهریار نهایتاً گردشگران را به منزلش هدایت می‌کنیم و یک دیوان به او می‌دهیم و به این اکتفا می‌کنیم، درحالی‌که می‌توان در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف استاد شهریار و آثار زیبای او را به گردشگران معرفی کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نتیجه بیش از ۹۸ درصد تورهای گردشگری داخل کشور خروجی بوده و به‌نوعی صادرات گردشگر می‌شود، اما ما می‌گوییم باید واردات گردشگر انجام بدهیم، این خود یک هنر است.
استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: مأموریت اصلی در بحث تبریز ۲۰۱۸ جذب گردشگر خارجی بوده و صرف انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کافی نیست، باید وقتی گردشگر به تبریز آمد برای روزهای اقامت گردشگران برنامه مناسبی داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت فعال بودن بازار در ایام تعطیلات نوروزی، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین هدف گردشگران تبریز بازار تبریز بوده و البته تنها برای دیدن دیوارهای آن نمی‌آیند بلکه خرید هم خواهند کرد بر همین اساس باید بازار فعال باشد.
خدابخش تأکید کرد: اگر می‌خواهیم گردشگر جذب کنیم باید به نکته‌های ریز و ظریف توجه کنیم گاهی برخی مسائل کوچک و ساده بسیار تأثیرگذار است، هر چیزی را نباید از دولت بخواهیم، دولت وظیفه آماده‌سازی بسترها را دارد.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ به دنبال برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی هستیم و این امر به تصویب دولت نیز رسیده که رویدادهای بین‌المللی در ۲۰۱۸ بر اساس اولویت در تبریز برگزار شود.