وحید خوش زرع/روزنامه نگار وکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی بازهم مطابق این چند سال اخیر در روزهای پایانی آذر و اوایل زمستان چتر آلودگی هوا بر سر کلانشهر تبریز گسترانیده و باعث بروزمشکلات عدیده ای برای مردم این شهر شد.تعطیلی مدارس در ۴ روز متوالی در تمامی مقاطع،اجرای طرح زوج وفرد در محدوده مرکزی شهر […]

وحید خوش زرع/روزنامه نگار وکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

بازهم مطابق این چند سال اخیر در روزهای پایانی آذر و اوایل زمستان چتر آلودگی هوا بر سر کلانشهر تبریز گسترانیده و باعث بروزمشکلات عدیده ای برای مردم این شهر شد.تعطیلی مدارس در ۴ روز متوالی در تمامی مقاطع،اجرای طرح زوج وفرد در محدوده مرکزی شهر از جمله اقدامات مهم کمیته بررسی اضطراری کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری بود.هرچند که این دو مقوله تا حدودی به یاری کاهش میزان آلودگی تبریز کمک کردند اما کمک اصلی بازهم از طرف طبیعت بود که وزش باد از بامداد ۲۹ آذر ماه گذشته و البته بارش رحمت الهی در شب چله باعث شد تا تبریزی ها دوباره رنگ آسمان آبی را ببینند.
همانند بسیاری از اتفاقاتی که در کشورمان روی می دهد و همه به دنبال مقصر می گردند نه حل مسئله این بار در جلسه شورای شهر تبریز این شهردار جدید تبریز بود که با یک فرار رو به جلو و سرپوش گذاشتن بر ضعفهای مجموعه شهرداری تبریز در فرسودگی و کمبود حمل و نقل درون شهری، پایین بودن رقم سرانه فضای سبز هر شهروند تبریزی، تجمیع مراکز درمانی و پزشکان در دو خیابان مرکز شهر و…….. دو شرکت پالایشگاه و پتروشیمی تبریز را مهمترین عامل آلودگی هوای این کلانشهر اعلام کرد.
این سخنان ایرج شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز در جلسه سوم دی ماه شورای اسلامی تبریز در حالی اعلام شد که آمارها و شواهد و قراین خلاف صحبت های ایشان را نشان می دهد.
بر خلاف صحبت های شهردار تبریز در روزهای آلودگی هوا کمیته بررسی کاهش هوا به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری هم رای به تعطیلی مدارس به جهت حجم بالای سرویس مدارس و حساسیت کودکان در هوای ناسالم و همچنین اجرای طرح زوج و فرد خودروها در هسته مرکزی شهر را صادر کردند که نشان از تاثیرگذاری وسایل نقلیه در آلودگی هوای تبریز است.
رحیم شهرتی فر، در خصوص مسایل مطرح شده در مورد آلاینده بودن شرکت های پالایشگاه، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و نیز نیروگاه حرارتی تبریز گفت: صنایع بزرگ و آلاینده هوا همچون نیروگاه حرارتی تبریز قبل از دولت تدبیر و امید از نفت کوره استفاده می کردند و آلودگی هوا را هزار تن افزایش می دادند که اثرات منفی زیست محیطی برای انسان، حیوان و محصول های کشاورزی داشت. اما اکنون به دلیل قرار گرفتن در مسیر سرمایه گذاری و نظارت دقیق فرایند تولید اصلاح گردیده و آلایندگی بسیار کاهش یافت و در واقع میزان آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه تبریز در حد ممکن مدیریت شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی عدم اقبال عمومی به استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده از اتومبیل شخصی و تک سرنشین بودن را عامل اصلی آلودگی هوا شهر تبریز دانست.
قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در حالی از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل سخن می گوید که سخنان شهردار تبریز ناقض آن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ شرقی گفت: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در اواخر سال قبل ۷۴ درصد آلودگی هوای تبریز مربوط به تردد خودروها در سطح شهر است.
حمید قاسمی در جلسه شورای شهر کلان‌شهر تبریز در خصوص مدیریت آلودگی هوای تبریز اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد آلودگى هواى تبریز از محل تردد خودروها در سطح شهر، ٢١ درصد از سوی صنایع و ۵درصد از منبع تجارى و مسکونى است.
وی افزود: شهر تبریز در سال ۹۵ با ۱۰۸ روز هواى پاک در بین کلانشهرها بیشترین روز پاک را داشته است و همچنین در نه ماهه اول سالجاری با ۱۰۵ روز هوای پاک نسبت به سال گذشته افزایش ۱۷ روز ه هوای پاک را داشته ایم که متاسفانه در روزهای گذشته بدلیل پایداری هوا و پدیده طبیعی اینورژن شاهد روزهای ناسالم بودیم که امیدواریم با عملیاتی نمودن راهکارهای ارائه شده شاهد چنین روزهایی نباشیم.مدیرکل محیط زیست استان گفت: به مردم می‌گوییم با خودرو تک سرنشین تردد نکنید ولى در زیرساخت‌ها وقتى مشکل داریم چه کار مى‌شود انجام داد؟ خودروهاى ناوگان حمل و نقل عمومى فرسوده است، اعضاى شورا در نوسازى ناوگان عمومى همت ویژه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار، بیش از یک سوم از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های تبریز فرسوده‌اند.
وی تصریح کرد: در سال جاری ۲۵۵میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در تبریز توزیع شده که ما در خواست داریم که این بنزین در سطح استان توزیع گردد.
البته فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تبریز تنها موردی نبود که نوک تیز مسئولیت آلودگی هوا را به طرف شهرداری نشانه می رفت.
کمبود فضای سبز یا به اصطلاح بهتر فقر فضای سبز در تبریز نیز خود یکی از عوامل مهم در ناسالم بودن هوای تبریز می باشد.طبق آمارهای منتشر شده تعداد پارک ها در کلانشهر های مشهد واصفهان ۵۴۲ قطعه و در کلانشهر تبریز ۲۲۸ قطعه میباشد. سرانه فضای سبز هم برای هر شهروند اصفهانی ۲۵ متر مربع،برای هر شهروند مشهدی ۱۳ متر مربع و برای هر شهروند تبریزی با عرض تاسف تنها ۶ مترمربع می باشد!!!
این در حالیست که شهردار جدید خود در سالهای اخیر به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تبریز بایستی در بهبود این آمارها تلاش و کمک میکرد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان نیز با اشاره به نقش فضای سبز در کاهش آلودگی هوا گفت: فضای سبز تبریز نسبت به سایر کلانشهرها کم بوده و امیدواریم در این مورد اهتمام ویژ ه ای صورت گیرد.
امید است شهردار جدید کلانشهر تبریز با رصد کامل موارد لازم در خصوص نیازهای شهروندان و پارامترهای شاخص در خصوص آسمان آبی و هوای پاک بتواندگام های خوبی در این خصوص برداشته و شاهد روزهایی با هوای پاک و آسمان آبی و ارتقا شاخص های زیست محیطی شهرمان باشیم.