توجه هر چه بیشتر به انواع راه‌های اشتغال‌زایی و تولید و کوچک‌سازی هر چه بیشتر دولت و مشارکت واقعی بخش خصوصی در حوزه‌ای صنعتی و گردشگری می‌تواند اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور در طولانی مدت برجای گذارد. به گزارش شرح آنلاین ، طی هفته‌ای که سپری شد، شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، تور صنعتی ویژه‌ای برای […]

توجه هر چه بیشتر به انواع راه‌های اشتغال‌زایی و تولید و کوچک‌سازی هر چه بیشتر دولت و مشارکت واقعی بخش خصوصی در حوزه‌ای صنعتی و گردشگری می‌تواند اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور در طولانی مدت برجای گذارد.

به گزارش شرح آنلاین ، طی هفته‌ای که سپری شد، شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، تور صنعتی ویژه‌ای برای خبرنگاران جهت بازدید از سه واحد نمونه‌‌ی شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و شهرک صنعتی بعثت ترتیب داده بود.
سه واحد انتخاب شده در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی آذربایجان‌شرقی واحدهایی بودند که در زمینه‌ی اشتغال‌زایی، تولید و صادرات موفق عمل کرده و به مرحله‌ی توسعه و راه‌اندازی فازهای جدید دست یافته بودند.
شرکت «نخل سبز صبحی» با سابقه‌ فعالیت ۹ ساله در زمینه‌ی دانه‌بندی، فراوری و بسته‌بندی میوه‌جات خشک فعالیت می‌کند و در سال‌های گذشته به طور تخصصی به صادرات محصول خرما می‌پردازد. محصولی که تمامی آن به بازارهای خارجی صادر می‌شودو موفق شده بسیاری از کشورها از جمله چین را هدف قرار دهد. در این واحد صنعتی بیش از ۱۴۰ نفر مشغول به کار هستند و توسعه‌ی کارخاانه در دستور کار این شرکت قرار دارد.
دومین هدف بازدید کارخانه‌ی «پارلامنسوجات» بود که با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری و با مشارکت بالای سرمایه‌گذار ترک، حال در مدت زمان کمی فاز دوم خود را در این شهرک صنعتی راه‌اندازی کردهو با تولید انواع منسوجات به ۸۰ کشور دنیا محصولات خود را صادر می‌کند.
سومین مقصد بازدید تور نیز شرکت «آدوپن پرشین» بود که با سرمایه‌گذاری مشترک ترک‌ها موفق شده فازهای خود را بشدت گسترش دهد و به تولید انواع پروفیل های سفید، رنگی و MDFدست بزند. این شرکت نیز توانسته بخش اعظم بازار داخلی را تسخیر کردهو همزمان به بیش از ده کشور منطقه نیز محصولات خود را صادر کند. شرکتی که هم‌‌اکنون اشتغال ۲۸۷ نفر را در پی داشته و طبق گفته‌ی مدیر این شرکت تا سال آتی و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و توسعه‌ی فازهای جدید به اشتغال ۵۰۰ نفری دست خواهد یافت.
بازدید از این سه واحد صنعتی با انگیزه‌ تزریق امید به جامعه، جوانان، صنعتگران، تولیدگران و کارآفرینان صورت گرفت، تا بذر تولید امید را در فضای جامعه ای که خسته از تورم، تحریم، رکود، زلزله، سیل، آتش‌سوزی و خشکسالی است بکارد.
امیدی که در نبودش چرخ‌های انگیزه و روحیه و انرژی در اقشار جامعه در حال ایستادن است.
بازدید از شهرک صنعتی بعثت با ۱۰۸۰۰ هکتار وسعت به عنوان افق روشن و آینده‌ی صنعتی شمال‌غرب کشور پایان کار این تور بود.


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در رابطه با این شهرک می‌گوید: شهرک صنعتی بعثت، ظرفیت بزرگ تبریز و آذربایجان شرقی در عرصه‌ی صنعت و اشتغال‌زایی در گستره‌ی کشوری و شمال‌غرب است.
سیدمرتضی نیرومند ادامه می‌دهد: هر استانی برای توسعه، نیازمند سرمایه‌گذاری است و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار اشتغال و تولید را در پی خواهد داشت و شهرک صنعتی بعثت پروژه‌ی مهم و تاثیرگذاری برای شمال‌غرب کشور است.
وی شهرک صنعتی بعثت را دارای جایگاهی استراتژیک می‌داند که به دلیل وسعت، نزدیکی به گمرک سهلان، اتصال به بزرگراه تبریز-بازرگان، ایستگاه راه‌آهن و مسیر ترانزیت ایران به اروپا از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی تعداد قراردادهای واگذاری‌ را در سال‌جاری ۲۱۷ عدد نقل می‌کند که در مقایسه با آمار سال گذشته از ۸۰درصد رشد حکایت دارد. وی همچنین از ۱۲۷ واحد به بهره‌برداری رسیده با ۲۰۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی سال ۹۶ خبر می‌دهد که با بهره برداری این واحدها در مجموع ۱۸۹۸ نفر مشغول به کار شدند.
نیرومند از بهره‌برداری ۲۵ واحد صنعتی در ایام دهه‌ی فجر با سرمایه‌گذاری ۳۰۳ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰۰ نفری سخن گفت.
به گفته‌ی وی، طی سال ۹۶، تا به حال ۹۲ واحد که تعطیل شده بودند دوباره به چرخه‌ی تولید بازگشتند.
با یک حساب دودوتا چهارتا می‌توان به این نتیجه رسید که در مجموع با سرمایه‌گذاری ۵۰۷ میلیارد تومانی برای ۲۳۹۸ نفر اشتغال ایجاد شده است، یعنی برای ایجاد هر شغل به بیش از ۲۱۱ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. اگر آمار ۲۵ واحد صنعتی ای که در دهه‌ی فجر به بهره‌برداری خواهند رسید درنظر بگیریم برای ایجاد هر شغل بیش از ۷۵۷ میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است.
این رقم در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری لازم استاندارد برای ایجاد اشتغال هر نفر بسیار بالاست. با این حال معمولا رونق واحدهای تولیدی موجب اشتغال‌های غیرمستقیم زیادی می‌شود. یکی از دلایل پایین بودن اشتغال‌زایی در واحدهای صنعتی نسبت به حجم سرمایه‌گذاری، خودکار و رباتیک شدن ماشین آلات و بخش بزرگی از فرایند تولید است. امری که واقعیت گریزناپذیر نظام سرمایه‌داری فعلی و ساختار اقتصادی و صنعتی سال‌های آتی ایران و جهان است.
در کنار اهمیت انکارناپذیر تولید و صنعت، توجه به سرمایه‌گذاری در انواع گوناگون بخش‌های گردشگری قادر است تا با حجم کم سرمایه اشتغال بیشتری ایجاد شود. اشتغالی که هم پایدار است و هم برای اقشار گسترده‌تری از جامعه امکان مشارکت و اشتغال را می‌دهد. اشتغالی که در عین حال اثرات سوء زیست‌محیطی آن به مراتب کمتر است و به طور مستقیم و نقدا ارزآور است.
توجه هر چه بیشتر به انواع راه‌های اشتغال‌زایی و تولید و کوچک‌سازی هر چه بیشتر دولت و مشارکت واقعی بخش خصوصی در حوزه‌ای صنعتی و گردشگری می‌تواند اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور در طولانی مدت برجای گذارد. برای این کار باید هر چه بیشتر از اقتصاد دلا‌ل‌وار و واسطه‌ای که در کنار دولتی بودن آفتی است که به جان اقتصاد ما افتاده اجتناب کرد.
بازدید خبرنگاران از سه واحد نمونه‌ تولیدی و صادراتی که بدون کمک‌های دولتی توانسته‌اند با اشتغال‌زایی و صادرات دست به توسعه‌ی واحدهای خود بزنند، اقدامی بود برای تزریق حس امید به مردم، صنعتگران، تولیدگران و کارآفرینان تا با انرژی بیشتری در راه تولید و اشتغال‌زایی قدم بردارند.
نگارنده ساسان نیک‌رفتار خیابانی