مدیرعامل شرکت مپنا گفت: با راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس برای یک هزار نفر شغل ایجاد می شود. به گزارش شرح آنلاین به نقل از  ایرنا، عباس علی آبادی روز شنبه در آئین کلنگ زنی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس افزود: در زمان کنونی کشور ما در جهان به […]

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: با راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس برای یک هزار نفر شغل ایجاد می شود.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از  ایرنا، عباس علی آبادی روز شنبه در آئین کلنگ زنی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس افزود: در زمان کنونی کشور ما در جهان به عنوان سازنده صاحب فناوری در جایگاه چهارم قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: توربینی که در این نیروگاه نصب می شود ساخت جمهوری اسلامی ایران است و ما تجهیزاتی در این نیروگاه داریم که کاملا ساخت کشورمان است.
مدیرعامل شرکت مپنا یادآوری کرد: در کمتر از ۲۰ ماه اولین توربین در این نیروگاه روشن می شود و کل پروژه در کمتر از ۳۰ ماه به اتمام می رسد.
علی آبادی با اشاره به اینکه کشور ما تنها یک مشکل دارد، ادامه داد: اگر بتوانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم هیچ مشکل دیگری در این کشور وجود نخواهد داشت چرا که شغل تولید ثروت می کند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین با بیان اینکه خیلی دیر برای احداث این نیروگاه تصمیم گیری شده است، گفت: ما از ۶ سال گذشته برای احداث این نیروگاه تلاش کردیم و مردم نیز نسبت به راه اندازی این پروژه دغدغه داشتند.
محمد حسن نژاد افزود: اگر ما اکنون در ارس فرودگاه داشتیم شاهد تاخیر در افتتاح این پروژه نبودیم و مردم این منطقه خواستار احداث فرودگاه در این منطقه هستند.
وی اظهار کرد: منطقه آزاد نوردوز با وجود آماده بودن زمینه بهره برداری، هنوز رونمایی نشده است و اگر این منطقه به بهره برداری نرسد منطقه آزاد ارس لنگ خواهد ماند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با انتقاد از تعطیلی تجارت چمدانی در منطقه آزاد ارس گفت: پل چوبی جلفا محل امرار معاش بیش از یک هزار نفر از ساکنان این منطقه ارزی بود و این افراد اکنون از تجارت چمدانی محروم شده اند.
استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: یکی از موانع توسعه صنعتی استان با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس مرتفع می شود.
مجید خدابخش با قدردانی از سرمایه گذار نیروگاه سیکل ترکیبی افزود: ما با احداث این نیروگاه به ۱۰۰ سال پیش برمی گردیم زمانی که اولین برق تولیدی به همت بخش خصوصی در تبریز انجام شد.
استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: ما با انرژی تمام تا اتمام این پروژه در کنار سرمایه گذاران خواهیم ماند.
خدابخش ادامه داد: استفاده از توانمندان داخلی از افتخارهای شرکت مپناست که بزرگ ترین سازنده، تولید کننده، طراح و نصب کننده نیروگاه محسوب می شود.
وی گفت: با توجه به کمبود برق در استان آذربایجان شرقی، ظرفیت تولید نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ارس به یک هزار مگاوات افزایش می یابد.
خدابخش اظهار کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی ارس دوستدار زیست محیط بوده و نیروگاه تبریز نیز سوخت خود را تغییر داده اما باید در آن ارتقای فناوری روی دهد.
به گزارش ایرنا، امام جمعه جلفا نیز در این آئین گفت: نیروگاه ارس پروژه ای زیربنایی است و از لحاظ حجم سرمایه گذاری قابل توجه بوده و از جهت تولید انرژی به عنوان زیربنای توسعه و عمران و تولید دارای اهمیت است.
حجت الاسلام سالار سنجری با اشاره به ضرورت ایجاد و تکمیل آزادراه جلفا – مرند، افزود: بخشی از این آزاد راه به کندی در حال احداث است و باید با سرعت دهی به اجرا و تکمیل آن جلوی سانحه های جاده ای در این منطقه را گرفت.
وی اظهار کرد: احداث خط آهن جلفا – نوردوز نیز دارای اهمیت است تا شبکه ارتباطی جمهوری اسلامی به ارمنستان و آذربایجان وصل شود.
امام جمعه جلفا با بیان اینکه احداث فرودگاه ارس برای این منطقه و سرمایه گذاران حیاتی است، گفت: برخی محصولات پس از تولید باید به بازارهای بین المللی صادر شود و صدور مجوز زیست محیطی و سازمان هواپیمایی کشور از الزام های احداث این فرودگاه است که امیدواریم در این زمینه مساعدت لازم صورت گیرد.
حجت الاسلام سنجری ادامه داد: جذب سرمایه گذاری، تامین سرمایه و انتقال پول به کشورهای خارجی از دیگر مشکلات منطقه آزاد ارس بوده و در زمان کنونی بانک های منطقه باید قدرت سرمایه گذاری و قابلیت گشایش اعبتارهای اسنادی و انتقال ارز را داشته باشد.
مدیرعامل نیروگاه ارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کار احداث این نیروگاه طی ۱٫۵ سال گذشته آغاز شده گفت: این نیروگاه با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا برای اولین بار در کشور راه اندازی می شود و اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه آذربایجان شرقی است.
مجتبی رحمانی افزود: این پروژه برای ایجاد اشتغال و توسعه منطقه به سرعت احداث و راه اندازی می شود.
وی اظهار کرد: مرحله اول این نیروگاه طی ۲۴ ماه به بهره برداری می رسد و مرحله نهایی در مدت ۴۰ ماه به پایان می رسد اما تلاش می شود در اسرع وقت این پروژه به نتیجه برسد.
رحمانی برق را محور توسعه دانست و یادآوری کرد: این نیروگاه برای یک هزار نفر ایجاد اشتغال می کند و به دنبال آن صنایع سنگینی در منطقه راه اندازی می شود.
سرپرست منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم گفت: این نیروگاه نقطه عطفی در فعالیت های منطقه آزاد ارس و پیشرو پروژه های کشاورزی است و با کلنگ زنی آن، این منطقه به قطب انرژی کشور تبدیل می شود.
علیزاده افزود: با بهره برداری نیروگاه سیکل ترکیبی ارس نه تنها برق منطقه در صنایع سنگین تامین، بلکه صادرات بخشی از برق کشور نیز از این نیروگاه انجام می شود.
اولین نیروگاه سیکل ترکیبی آذربایجان شرقی در منطقه آزاد ارس با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست، معاون وزیر راه و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کلنگ زنی شد.