توجه به اثرات نامطلوب برگزاری آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بر دانش آموزان دوره ابتدایی که آنها را از سنین پایین درگیر یک جریان فرسایشی و استرس زا برای آمادگی در این آزمون ها می کرد، حذف آزمون در این مقطع گامی مثبت در راستای ارتقای کیفیت آموزشی است. به گزارش شرح […]

توجه به اثرات نامطلوب برگزاری آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بر دانش آموزان دوره ابتدایی که آنها را از سنین پایین درگیر یک جریان فرسایشی و استرس زا برای آمادگی در این آزمون ها می کرد، حذف آزمون در این مقطع گامی مثبت در راستای ارتقای کیفیت آموزشی است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا ، طبق مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش، برگزاری هر نوع آزمون از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی و سایر مدارس خاص، ممنوع شد و مدارس مذکور در سال تحصیلی آینده مانند مدارس عادی دانش آموزان را ثبت نام می کنند.
کارشناسان می گویند هر چند تصویب و اعلام این مصوبه دیرهنگام بود، ولی صرف این اقدام در این مقطع نیز گامی رو به جلو و مثبت در راستای کاهش استرس در دوره ابتدایی و نشاط بخشی به درس و مدرسه در این دوره است.
بر اساس این مصوبه ورود همه مؤسسات علمی به بهانه برگزاری آزمون و همچنین تجویز و ارائه کتاب های کمک درسی در مقطع ابتدایی ممنوع است و آموزش و پرورش با همکاری و همگرایی خانواده ها تلاش می کند تا فضای با نشاطی را بر مدارس ابتدایی حاکم کند.

** دانش آموزان مقطع ابتدایی باید از بودن در مدرسه لذت ببرند
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی روز چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در تبریز با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون از مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص، گفت: بر این اساس برگزاری هر گونه آزمون ورودی در پایه هفتم مدارس غیردولتی هم ممنوع می شود.
مجتبی زینی وند خاطرنشان کرد: اضطراب قبولی در مدارس تیزهوشان همواره همراه دانش آموزان است و در صورت موفق نشدن با یاس و دلسردی از تحصیل مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه انتظار ما در وزارتخانه از موسسان مدارس و مراکز غیردولتی حمایت از این تصمیم است، اظهار کرد: آزمون ها و کتب کمک آموزشی تبدیل به مسابقه ای به سود عده ای خاص شده بود.
زینی وند با بیان اینکه بازخورد این تصمیم تربیتی است، گفت: کودک باید از حضور در مدرسه لذت ببرد.
وی در خصوص اخذ شهریه در مدارس غیردولتی اعلام کرد: امسال شهریه را در قالب سامانه‌ای به مدارس اعلام می‌کنیم و همه فرآیندها در قالب سامانه انجام می‌شود که حذف قرارداد دستی بین اولیای دانش آموز و مدیر مدرسه را به همراه دارد.
زینی وند ادامه داد: کارگروه شهریه در هر منطقه تشکیل و میزان شهریه متناسب با هزینه تمام شده تعیین می شود.
معاون وزیر از شناسنامه دار کردن مدارس غیردولتی دارای مجوز نیز خبر داد و گفت: مراکز پیش دبستانی هم بر اساس قانون باید از آموزش و پرورش مجوز داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش مدارس غیرانتفاعی را تجلی مشارکت های مردمی در امور آموزشی دانست و افزود: بیش از هشت هزار معلم در مدارس غیر انتفاعی تدریس می کنند.
زینی وند خواستار واگذاری زمین های با کاربری آموزشی در اختیار شهرداری ها و شهرسازی به آموزش و پرورش شد و افزود: در برنامه ششم، توسعه مدارس غیر انتفاعی تا ۱۵ درصد تکلیف شده است که از بانک ها می خواهیم برای توسعه این مدارس تسهیلات ارایه دهند.
وی با اشاره به میانگین سهم ۱۴ درصدی مدارس غیردولتی در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان کشور،اظهار کرد: فعالیت این مدارس و جذب بخشی از دانش آموزان، موجب کاهش بار و افزایش کیفیت تحصیل در مدارس دولتی می شود.
زینی وند خاطرنشان کرد: در روستاهایی که با کمبود دانش آموز و نیروی انسانی مواجه هستیم، طرح خرید خدمات آموزشی و واگذاری فضای آموزشی در قالب اجاره به متقاضیان اجرا می شود.

**حذف آزمون حرکتی ارزشمند و بجا است
استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه حذف آزمون در مقطع ابتدایی کار بسیار خوبی است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از خیلی سال پیش اعمال می شود، گفت: آموزش و پرورش در کشورهای پیشرفته تعاون و خیرخواهی را ترویج می دهد تا همه ارتقا یابند.
مجید خدابخش با تاکید بر لزوم توجه به بحث پرورشی و بعد تربیتی در آموزش و پرورش اظهار کرد: معلمان روی بحث تربیتی هم انرژی بگذارند؛ همچنین اثر بخشی کتابخانه ها در مدارس هم بسیار مهم است که باید مد نظر قرار داد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین آموزش به زبان مادری را در امر آموزش و یادگیری بسیار موثر دانست و تاکید کرد: در دوره ابتدایی باید دانش آموزان بتوانند مفاهیم درسی را به زبان ترکی بفهمند.
وی با اشاره به اینکه تعاون و همکاری در مدارس باید فرهنگ‌سازی شود که این موضوع با ساختن گروه‌های درسی و ورزشی در هر کلاس میسر است، خاطر نشان کرد: در اسلام تقویت روحیه اجتماعی مورد تاکید است که خاصیت‌های پرورشی و تربیتی دارد.
خدابخش در مورد واگذاری اراضی آموزش و پرورش که در اختیار سایر سازمان ها قرار دارد نیز گفت: واگذاری اراضی با کاربری آموزشی به آموزش و پرورش جزو مصوبات شورای آموزش و پرورش استان بوده و لازم الاجرا است.
مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه به اذعان حقوقدانان، بهترین و کامل ترین قانون مصوب در آموزش و پرورش، قانون شوراها است،گفت: قانون شوراها در سده اخیر یکی از بهترین قوانین است.
رسول پاپایی یکی از ابزارهای توسعه پایدار را آموزش و پرورش دانست و افزود: طبق قانون شوراها سه اختیار برنامه ریزی، نظارت و اجرا در اختیار این شورا است.
وی با بیان اینکه مصوبات شورای آموزش و پرورش زمانی تاثیرگذار است که پای آن امضای رئیس شورا (استاندار) باشد، خواستار حضور منسجم استانداران و ائمه جمعه در جلسات شورای آموزش و پرورش به منظور اثر بخشی شد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه در ۱۶۴ روستای یک تا ۴ نفر دانش آموز استان طرح خرید خدمات آموزشی اجرا می شود، اظهار کرد: بسته های ویژه حمایتی دولت در راستای توسعه و عدالت آموزشی است.
جعفر پاشایی با اشاره به اینکه محوریت برنامه های آموزش و پرورش آذربایجان شرقی همسو با رویکرد دولت، امید آفرینی و اعتدال گرایی است، گفت: همزمان با دهه فجر امسال ۵۰ طرح آموزشی در استان بهره برداری می شود.
وی با اشاره به فعالیت یکهزار و ۵۱۴ مدرسه و ۲ هزار و ۲۷۵ پیش دبستانی غیردولتی در استان آذربایجان شرقی، گفت: ۱۵۳ هزار و ۶۷۵ نوآموز و دانش آموز معادل ۲۱٫۶۸ درصد دانش آموزان استان در این مدارس تحصیل می کنند.
پاشایی با بیان اینکه دیدگاه استان تقویت و حمایت از بخش غیردولتی و استفاده از توان مردمی است، افزود: ۹۵۶ مدرس غیردولتی در سال جاری مجوز فعالیت گرفته و ۳۷۹ مدرسه راه اندازی شده است.