شرح آنلاین: کلانشهر تبریز که خود را برای پذیرایی از گردشگران جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ آماده می کند، بیش از پیش نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان فرهنگی است. مسئولان این شهر، کمتر از یک سال فرصت دارند که بیشتر از هر مسئله ای، بر روی فرهنگ و مسائل مرتبط با آن تمرکز و […]

شرح آنلاین: کلانشهر تبریز که خود را برای پذیرایی از گردشگران جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ آماده می کند، بیش از پیش نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان فرهنگی است.

مسئولان این شهر، کمتر از یک سال فرصت دارند که بیشتر از هر مسئله ای، بر روی فرهنگ و مسائل مرتبط با آن تمرکز و برنامه ریزی کنند. مسئله ای که بیش از یک دهه در استان در انزوا و غفلت قرار گرفته و کمتر کسی برای آن دل می سوزاند و اشک می ریزد.

از سویی نبود بودجه کافی فرهنگی‌در استان و از سوی دیگر کم توجهی برخی از مسئولان به این امر مهم، موجب شکاف عمیق فرهنگی در جامعه شده است.

موازی کاری برخی ادارات فرهنگی همچون شهرداری، وزرات فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و سایر ارگان های فرهنگی، یکی از دیگر علل برجسته عقب ماندگی فرهنگی است.

متأسفانه شهرداری تبریز، تنها هفت درصد از بودجه سال ۹۵ را به فرهنگ اختصاص داده بود که بیشترین رقم بودجه درنظر گرفته شده به بخش عمران فرهنگی همچون احداث سالن همایش های بین المللی بود که صد البته با این وجود نمی توان امیدی برای بهبود وضعیت فرهنگی داشت.

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز از نبود بودجه کافی در طی ۱۲ سال گذشته در استان خبر داده که بنابراین نمی توان از این اداره کل نیز توقع زیادی داشت.

در این میان، برنامه های فرهنگی متعددی از جمله شهروند الکترونیک در زمان شهرداری علیرضا نوین با هزینه های هنگفتی اجرا شد که متأسفانه در پایان، هیچ گونه خروجی مثبتی برای شهر در برنداشته است.

اکنون که در آستانه سال ۲۰۱۸ میلادی قرار گرفته ایم، شهرداری و شورای چهارم،بودجه سال ۹۶ را بر این اساس تدوین می کنند اما آنچه که به نظر می رسد، نمی توان در این مدت کوتاه اقدام مثبتی صورت داد.

در سال های اخیر با سیاست های غلط و غیرکارشناسی شهرداری تبریز، شاهد رشد بی رویه مراکز خرید و تجاری در این کلانشهر بودیم و امروز با خالی بودن بیش از ۷۰ درصدی این مراکز مواجه هستیم که بهتر بود به جای این سیاست های غلط، کمی توجهاتمان را به سوی فرهنگ سوق می دادیم.

امروز گردشگر به دنبال مراکز تجاری تبریز نیست چرا که بهتر از آنها را در کشور خود دارد، بلکه امروز آنان به دنبال فرهنگ شهر و اماکن تاریخی آن هستند که امیدواریم در این فرصت باقی مانده توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

شاهین بدرحیدری