استاندار آذربایجان شرقی گفت: دکتر روحانی فردا به منظور انجام دور دوم سفر استانی و شرکت در آیین گشایش رسمی رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ به این استان سفر می کند. به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، مجید خدابخش  با بیان اینکه زمستان پارسال به دلیل شرایط خاص اقلیمی منطقه امکان برگزاری آیین […]

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دکتر روحانی فردا به منظور انجام دور دوم سفر استانی و شرکت در آیین گشایش رسمی رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ به این استان سفر می کند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، مجید خدابخش  با بیان اینکه زمستان پارسال به دلیل شرایط خاص اقلیمی منطقه امکان برگزاری آیین افتتاحیه رسمی رویداد بین المللی را نداشتیم، افزود: به همین دلیل مراسم گشایش رسمی این رویداد مهم برای فصل بهار با لحاظ افزایش زیبایی‌های تبریز برنامه ریزی شد.
وی با اشاره به اینکه با حضور ریاست محترم جمهوری در تبریز چند طرح عمرانی و خدماتی افتتاح و کلنگ زنی می شود، خاطرنشان کرد: در نشستی با حضور دکتر واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری، در تهران و همچنین نشست امروز هیئت دولت موضوع سفر آقای روحانی به استان مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد.
خدابخش با بیان اینکه دکتر روحانی در نشستی۲٫۵ ساعت برای بررسی روند اجرای طرح های مهم آذربایجان شرقی وقت گذاشتند، گفت: در این نشست دستاوردهای سفر نخست استانی ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی در اردیبهشت ۹۴ و نیز طرح های راه آهن میانه-تبریز، احیای دریاچه ارومیه و تبدیل تبریز به عنوان قطب سوم خودروسازی مرور شد.
وی با اشاره به اینکه تمامی مصوبات سفر نخست ریاست جمهوری به جز بزرگراه تبریز-مرند-بازرگان اجرایی شده است، اظهار کرد: این بزرگراه در ابتدا قرار بود با سرمایه‌گذاری خارجی اجرا شود ولی به دلایلی این سرمایه‌گذاری صورت نگرفت و در حال حاضر برای قطعه اول طرح از تبریز تا مرند پیمانکار ایرانی تعیین شده است.
وی طرح های دانش بنیان را به عنوان مزیت مطرح شده در سفر پیش روی رییس جمهوری به استان عنوان و خاطرنشان کرد: در این زمینه آذربایجان شرقی در رتبه ۶ کشور قرار دارد و برای رسیدن به رتبه دوم شعبه صندوق نوآوری و شکوفایی در تبریز افتتاح می شود.
خدابخش ادامه داد: در این سفر مابین استانداری و معاونت علمی ریاست جمهوری و تعدادی از وزارتخانه‌ها برای انتخاب تبریز به عنوان پایلوت دانش بنیان تفاهم نامه امضا خواهیم کرد که می تواند در رشد علمی و اقتصادی استان تحول ایجاد کند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در جلسات تهران، تعدادی از وزرا، سابقه درخشان تجارت و صنعت آذربایجان شرقی را مطرح کردند، اضافه کرد: این مسائل باعث شد تا در جلسه هیئت دولت بانک‌ها ۲ طرح بزرگ را تامین مالی کنند.
وی اعلام کرد: بنا بر تصمیم نشست تهران ۳۰۰۰ میلیارد تومان در طرح ۱۰۰ هزار تنی ذوب مس در مجتمع سونگون و شهرک صنایع پایین دستی مس توسط کنسرسیوم بانک‌ها سرمایه گذاری می‌شود و ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم توسط کنسرسیوم دیگری برای اتوبان مرند-بازرگان تزریق مالی می شود.
خدابخش، تعیین تکلیف برخی از طرح‌ها توسط رییس جمهوری را از امتیازهای این سفر دانست و گفت: تسریع در اجرای خط دوم انتقال آب از زرینه رود به تبریز یکی از مطالبه های جدی مردم است.
وی گفت: هر چند در زمان حاضر مشکل برق نداریم ولی در آینده برای تامین برق صنعت با مشکل مواجهیم و از این رو باید نیروگاه‌های جدید مطالعه و اجرا شود.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه افتتاحیه تبریز۲۰۱۸ نقطه شروع معرفی جهانی تبریز است، اظهار کرد: انتظارات مختلفی از این رویداد بین المللی وجود دارد.
وی تاکید کرد: باید مثلث گردشگری مشهد، اصفهان و شیراز را به مربعی با حضور تبریز تبدیل کنیم.
خدابخش گفت: ۴۶۰۰ تور گردشگری در کشور داریم که متاسفانه ۴۵۳۶ تور فقط گردشگر می‌برند و فقط ۶۴ تور گردشگر می‌آورند، لذا ما برای تقویت گردشگرآوری، به ازای هر گردشگر ۳۰ دلار اختصاص می‌دهیم.
استاندار آذربایجان شرقی به وعده دکتر روحانی در سفر تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و سفر استانی دور اول در زمینه فرهنگستان زبان ترکی اشاره کرد و گفت: این وعده در قالب تاسیس ‘بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان محقق شد، اساسنامه و بودجه و مکان به آن اختصاص یافت و به زودی کتاب ‘چگونه ترکی را درست بنویسیم’ به عنوان یکی از تالیفات بنیاد رونمایی می‌شود.
وی در ادامه، با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تا به امروز در سه استان حوضه آبریز ۲۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، خاطرنشان کرد: اگر دولت روحانی ورود نیافته بود این دریاچه ۱۰۰ درصد خشک شده بود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه احداث تصفیه خانه در تبریز و ارومیه و برخی از شهرهای اطراف هم در دستور کار است، گفت: اگر تمامی طرح های برنامه ریزی شده بطور کامل اجرایی شود، احیای دریاچه ارومیه نزدیک خواهد بود.
وی در پایان، سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی را حاوی پیام به دنیا دانست و گفت: بعد از حمله موشکی به سوریه و تهدید ایران نشان می‌دهیم که در ایران آرامش است، لذا استقبال از رییس جمهوری، استقبال از نظام اسلامی است.
خدابخش با اشاره به اینکه ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در روزهای آینده در مورد برجام تصمیم می‌گیرد، گفت: بطورقطع هر چه استقبال پرشور‌تر باشد در تصمیم ترامپ اثرگذار است ضمن اینکه هر چه استقبال بیشتر باشد زبان ما برای بیان مطالبات مردم استان گویا‌تر خواهد بود.
تبریز از سوی سازمان همکاری های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است و رییس جمهوری کشورمان  برای شرکت در آیین افتتاح رسمی این رویداد به تبریز سفر می کند.
۳۰۷۱/۵۱۸