معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با ابراز تاسف از اینکه استان آذربایجان‌شرقی بعد از گیلان پیرترین استان است در حالی که در سال ۸۹ دومین استان جوان بودیم، گفت: متاسفانه مجردان شاغل در استان بسیار زیاد است به طوریکه خانه و شغل دارند ولی تن به ازدواج نمی‌دهند. به گزارش شرح آنلاین […]

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با ابراز تاسف از اینکه استان آذربایجان‌شرقی بعد از گیلان پیرترین استان است در حالی که در سال ۸۹ دومین استان جوان بودیم، گفت: متاسفانه مجردان شاغل در استان بسیار زیاد است به طوریکه خانه و شغل دارند ولی تن به ازدواج نمی‌دهند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از فارس امیر تقی‌زاده در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته جوان اظهار کرد: طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان ۳ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر جمعیت استان بود که از این میان یک‌میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ نفر یعنی  ۵۰/۸ درصد آقا و یک‌میلیون و ۹۲۰ هزار و ۲۵۲ نفر یعنی ۴۹/۱ درصد خانم‌ هستند.

وی با اشاره به اینکه از کل جمعیت استان آذربایجان‌شرقی ۲ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۴۲۴ نفر در شهرها زندگی می‌کنند، افزود: از این تعداد یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۵۲۰ نفر مرد و یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۰۴ نفر زن هستند.

تقی‌زاده جمعیت روستایی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمعیت روستایی از کل جمعیت استان یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار و ۲۲۰ نفر یعنی ۲۸/۲ درصد  است، از این تعداد ۵۶۸ هزار و ۸۷۵ نفر مرد و ۵۳۱ هزار و ۳۴۵ نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت سنی در بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال که رده سنی جوان محسوب می‌شود، بالغ بر ۹۱۷ هزار و ۸۱۷ نفر یعنی ۲۳٫۶ درصد است، تاکید کرد: از این بین ۴۷۳ هزار و ۹۴۳ نفر مرد و ۴۴۳ هزار و ۸۷۴ نفر زن هستند که برحسب درصد ۵۲ درصد جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال را مردان و ۴۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان  با اشاره به اینکه ۷۰/۱ درصد جمعیت جوان استان یعنی ۶۴۳ هزار و ۷۰۷ نفر ساکن نقاط شهری و ۲۷۴ هزار و ۱۰۸ نفر یعنی ۲۹/۸ درصد ساکن در روستاها هستند، تصریح کرد:  بیشترین جمعیت جوانان رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال قرار گرفته  که ۳۶۹ هزار ۶۲۷ نفر است و در واقع ۴۰/۲ درصد از این جمعیت در این رده سنی هستند که نیاز اصلی آنها ازدواج و اشتغال است که برنامه کلان می‌طلبد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: طبق برنامه مصوب برای هر روز هفته جوان یک عنوان انتخاب شده و برابر هر عنوان از جمله “جوان ایرانی، امیدواریی، آینده، “جوان ایرانی، مشارکت و مسوولیت‌پذیری اجتماعی”، “جوان ایرانی، اقتدار و عشق به وطن”، “جوان ایرانی، مهارت‌افزایی،کارآفرینی و اشتغال، “جوان ایرانی، معنویت و انتظار”، “جوان ایرانی، خانواده و محیط زیست” و “جوان ایرانی، سلامت، ورزش و نشاط اجتماعی” که این برنامه در همه شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه روند انتخاب جوانان در قالب جشنواره “علی‌اکبر” مشابه سال قبل ولی با دو ابتکار جدید صورت گرفته است، گفت: دستگاه‌های متولی ملزم به انتخاب جوانان نمونه هستند ولی روش جدید دیگری مبنی برا ایجاد سامانه برترین جوان اتخاذ شده که جوانان از این طریق می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و این کار منجر می‌شود تا نخبگان که با دستگاه ارتباط ندارد، با سازمان‌ها لینک شوند و فرصت برابر برای همه ایجاد شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به انتخاب جوانان برتر در حوزه‌های مختلف پژوهش، فرهنگی، هنری، گردشگری، رسانه‌ای و سلامت و ایثار و شهادت و ورزش تصریح کرد: البته امسال دو آیتم از جمله انتخاب معلم جوان برتر و رتبه‌های برتر کنکور نیز اضافه شده است و با توجه به اینکه جوانان نخبه در هر زمینه دغدغه‌هایی دارند، از این‌رو رسانه‌ها می‌توانند به حل مشکلات آنها کمک کنند.

تقی‌زاده ادامه داد: استان آذربایجان‌شرقی چهار سال پیاپی رتبه اول کشور در حوزه جوانان را کسب کرده به طوریکه امتیاز ۸۲ از۱۰۰ کسب کرده‌ایم و همیشه هدف ما فراتر از حوزه ورزش و جوانان بوده و اکثر برنامه‌ها الگوی کشوری شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های ابتکاری که با استقبال زیادی روبه‌رو شد، تبادل کتاب و یا هزینه بنر و گل برای مراسم‌ ختم جهت تامین هزینه ازدواج جوانان است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه ۹ ستاد ساماندهی استانی و ۱۲۱ ستاد ساماندهی شهرستانی در سال ۹۶ تشکیل شد، ادامه داد: بالای ۷۰ درصد مصوبات اجرا شده و ۱۵ جلسه کمیته تخصصی در این خصوص برپا شد.

وی با تاکید به اینکه یکی از دغدغه‌های استان غنی‌سازی اوقات فراغت است، توضیح داد: برای اولین‌بار پرتال جامع اوقات فراغت ایجاد شده که خانواده‌ها می‌توانند از این طریق و با مراجعه به این پرتال فرزند خود را در نزدیک‌ترین پایگاه اوقات فراغت ثبت‌نام کنند.

آذربایجان شرقی رتبه دوم کودک همسری را در کشور دارد

تقی‌زاده کودک همسری را یکی از موضوعات اصلی استان نامید، گفت: متاسفانه استان آذربایجان‌شرقی بعد از خراسان رضوی رتبه دوم کشوری در کودک همسری داشته که برای این موضوع  ۱۵۱ کارگاه برای ۹ هزار و ۸۵۴ هزار نفر برگزار شد تا اقداماتی برای توانمندسازی آنها انجام گیرد و این روند در سال ۹۷ نیز انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی از قبیل اینکه ازدواج در سنین پایین همچنین موضوع کودک همسری دوام و قوام زیادی دارد صحیح نیست چراکه یک دختر ۱۰ تا ۱۵ ساله حتی از حق طبیعی خود نیز اطلاعی ندارد و در  آمار طلاق‌ها توجه شده که بیشتر طلاق‌ها در یک سال اول زندگی و ۴۶ درصد طلاق‌ها در پنج سال بوده و این روند کمتر شده و به یک باره در ۲۹ سال آمار طلاق افزایش می‌یابد، این ناشی از همان ازدواج در سنین پایین است.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان افزود: سال گذشته چیزی در حدود ۳۰۰ طلاق با زندگی مشترک بالای ۲۵ سال را در استان داشتیم.

وی به عقد تفاهم‌نامه با امور اجتماعی جهت ورود به آموزش قبل ازدواج و و ورود خیران در این خصوص اشاره کرد و گفت: ۹ مرکز مشاوره و ازدواج و خانواده برای ازدواج و آموزش قبل از ازدواج مجوز صادر شده همچنین مجمع خیران ازدواج استان نیز راه‌اندازی شده است.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان ابراز کرد: ۳۴۰ هزار تفر در پرتال اوقات فراغت با کد ملی ثبت‌نام کرده‌اند و برای آنها ۱۲ اردوی گردشگری و هویتی برگزار شده که اکثراً از مناطق صنعتی بازدید انجام گرفت.

وی ادامه داد: ۳۳۷ جوان در سال ۹۶ شناسایی شدند و تجلیل از آنان به عمل آمده است و یکی از شاخص‌ترین برنامه‌ها تشکیل انجمن مشورتی جوانان روستایی بود چراکه معتقدیم جوانان روستایی با توجه به دوری از بدنه مرکز، نقشی در تصمیم‌گیری نداشتند، از این‌رو یک اتحادیه صنفی تشکیل داده شد.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: البته امسال جشنواره جوان روستایی برای اولین‌بار به میزبانی شهرستان اسکو و روستای “عنصرود” برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته چهار آیتم در حوزه سلامت بود که یکی از آیتم‌های اصلی کاهش سوانح جاده‌ای و ترافیکی بود، گفت: امسال با مشارکت پلیس تشویق از رانندگان  منضبط خواهیم داشت و البته برنامه ضبط گواهی‌نامه رانندگان و موتور سیکلت خطرساز  نیز داریم که بعد از گذراندن دوره اخلاقی گواهی‌نامه آنها پس داده می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان تصریح کرد: جشن تجلیل از جوانان شهرستان تبریز نیز جزو برنامه‌های هفته جوان سال‌جاری است.

صدور کارت سلامت برای جوانان

وی با تاکید به اینکه برای جوانان کارت سلامت صادر خواهد شد تا جوانان به صورت رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند، گفت: یکی از اولویت کاهش رفتارهای پرخطر جوانان است که با همکاری کانون همکاران سلامت روی کاهش ویروس اچ. آی. وی متمرکز شده‌ایم.

تقی‌زاده ادامه داد: برای برنامه تحرک جسمی دختران جوان در دو بعد وارد شدیم و دختران را برای تحرک بیشتر و روی آوردن به وررش دعوت کرده‌ایم.

وی با تاکید به اینکه در صدور مجوز سازمان‌های مردم‌نهاد سال گذشته رکورد کشوری را از لحاظ ثبت و صدور زدیم، گفت: استان آذربایجان‌شرقی رتبه اول مشارکت اجتماعی را کسب کرده است به طوریکه از سال ۹۱ تا ۹۶ در حدود ۷۳ مجوز صادر کرده بودیم که در ۶ ماهه سال دوم ۹۶ به ۱۲۶ مجوز رسید.

 معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان تشریح کرد: یکی از اقدامات عمرانی ورزش و جوانان ایجاد و احداث خانه جوان بود که ۲۴ سال اجاره استانداری بودیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ برنامه در هفته جوان اجرا خواهد شد، ادامه داد: علاوه بر این برنامه‌ها، رویدادهای بین‌المللی و ملی از قبیل میزبانی سازمان‌های گردشگری با حضور ۱۵۱ نماینده و میزبانی مسابقات قرآن ورزشکاران را نیز در برنامه سال‌جاری داریم.

وی در ادامه میزان دریافت‌کنندگان وام ازدواج را ۵۷ هزار و ۸۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۸۹/۶۱ درصد وام خود را دریافت کرده‌اند یعنی ۶۴ هزار و ۵۸۵ نفر متقاضی وام ۱۵ میلیونی ازدواج بودند که ۵۷ هزار و ۸۷۲ نفر دریافت کرده است.

 معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان با اشاره به اینکه دغدغه اصلی استان بیکاری جوانان و آسیب اجتماعی اولویت‌دار استان طلاق است، گفت: جوانان ما می‌خواهند یک شبه پولدار بشوند که ریشه اکثر اختلاس‌ها و فساد مالی روی این موضوع است و البته دیگر مشکل جوانان ترس از شروع است به طوریکه همیشه دنبال جاهایی از قبیل پشت‌میزنشینی هستند که کسی از آنها سوال نکند.

مجردان شاغل در استان آذربایجان‌شرقی بسیار زیاد است

وی با ابراز تاسف از اینکه استان آذربایجان‌شرقی بعد از استان گیلان پیرترین استان است در حالی که در سال ۸۹ دومین استان جوان بودیم، گفت: متاسفانه مجردان شاغل در استان بسیار زیاد است به طوریکه خانه و شغل دارند ولی تن به ازدواج نمی‌دهند که برای آنها نیز برنامه‌ها و همایش‌هایی برگزار خواهیم کرد.