مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: استاد شهریار سند هویت ما بوده و آثار و شاهکار ادبی وی به ۹۰ زبان دنیا ترجمه شده است. شرح آنلاین – ایرنا، محمد محمدپور روز سه شنبه در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در مقبره الشعرای تبریز افزود: به علت […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: استاد شهریار سند هویت ما بوده و آثار و شاهکار ادبی وی به ۹۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

شرح آنلاین – ایرنا، محمد محمدپور روز سه شنبه در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در مقبره الشعرای تبریز افزود: به علت عظمت وجودی شهریار ۲۷ شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده است.
وی با بیان اینکه این روز در تقویم ملی ایران ماندگار شده و حذف نخواهد شد، اظهار داشت: استاد شهریار به واسطه غنای شعری و مجموعه های پرنغز خود جغرافیای ایران را درنوردیده و در دل های مردم جهان جای گرفته است.
رییس انجمن ادبی تبریز نیز در این آیین با اشاره به جایگاه ادبی استاد شهریار در داخل و خارج کشور، گفت: وزنه بسیار سنگینی از دیوان شهریار را اشعار دینی و عاشورایی وی به خود اختصاص داده است.
ابوالفضل علی محمدی افزود: در دیوان فارسی و ترکی شهریار حدود ۸۰۰ اسم خاص به کار رفته که نام حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) در مجموعه اشعار وی به ترتیب بدون احتساب القاب ۹۴ و ۳۵ بار و با احتساب القاب بیش از ۱۵۰ و ۵۷ بار تکرار شده است.
وی با بیان اینکه این امر نشان دهنده ذهن، زبان و روح معنوی و دینی استاد شهریار است، اظهار داشت: تاثیرگذاری اشعار عاشورایی و دینی شهریار بسیار بالا بوده چرا که اغلب شاعران تاریخ را روایت می کنند ولی شهریار تنها روایت گر تاریخ نیست بلکه خود را در بطن و متن واقعه می بیند.
علی محمدی ادامه داد: شهریار با سیر و سلوک خاص خود وقایع تاریخ و صحنه عاشورا را چنان روایت می کند که گویا خودش در صحنه است و شنونده را با خود همراه می کند.
در این آیین کتاب « فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد شهریار» به قلم علی محمدی و تابلو نقاشی استاد شهریار اثر کمال و رقیه شایگان رونمایی و حسام الدین سراج هنرمند پرآوازه ایران بخشی از واقعه عاشورا را با آواز اجرا کرد.
سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌ است.
وی در روستای خشکناب از توابع بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد واقع در ۵۵ کیلومتری شرق تبریز به‌ دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌ شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده ‌است.
شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت و بیشتر در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.
شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب و امام حسین (ع) ارادت ویژه داشت.