مشکلات صنعت کشور دامن ایران خودرو تبریز را هم گرفته و باعث رکود در روند تولید این شرکت شده است.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، ایران خودرو تبریز از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸هزار دستگاه خودرو تولید کرده که این میزان سال گذشته ۹۸هزار دستگاه بود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از این شرکت، وانت بومی آریسان که انحصارا برای ایران خودرو تبریز و با مشارکت بیش از ۱۶۰ میلیارد ریالی آن طراحی شده بود نزدیک به دو سال پیش از خط تولید این شرکت خارج و برای بیکار نماندن پرسنل ایران خودرو دیزل تهران به پایتخت منتقل شده است.

از ۳۸هزار دستگاه خودروی سمند تولیدی شرکت هم اکنون ۱۰هزار دستگاه به دلیل ورشکستگی یا تعطیلی قطعه سازان به صورت کف (خودروی ناقص) باقیمانده و در پارکینگ این شرکت منتظر قطعه است.

هم اکنون شیفت های کاری ایران خودرو تبریز از سه نوبت به یک و در نهایت به دو نوبت کاری کاهش یافته و مدیریت شرکت برای جبران ضرر ناشی از تعطیلی کارخانه در روزهای پنجشنبه و جمعه اقدام به کسر روزهای مرخصی و ساعت کاری پرسنل می کند به نحوی که پرسنل هم اکنون حدود ۲۰ روز بدهی مرخصی به ایران خودرو تبریز دارند.

این شرکت هم اکنون به صورت نیمه فعال بین ۵۰ تا ۱۰۰ خودرو سمند را تولید می کند که پیش از این آمار آن برای هر سه دقیقه یک خودرو کامل و آماده تحویل به مشتری در طول ۲۴ ساعت کاری مداوم یعنی حدود ۴۵۰ تا ۴۸۰ دستگاه خودرو در روز بود.

یادآوری می شود وانت آریسان به عنوان یک خودروی کار تقاضای زیادی در بازار خودرو کشور دارد که تهران برای جبران عقب افتادگی های مالی خود آن را از تبریز خارج کرد.